Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Links

Slipa upp och laga jack i steglister/kölen

Rekommendera Poster


Då är det äntligen dags att ta in båten i garage för att laga och måla den.

Det finns en del jack i steglister och köl efter btens tidigare liv i Göteborgs skärgård. Inget allvarligt men det känns åndå som det skall lagas innan jag målar.
 
1. Vad kan jag då göra? Min tanke var att ta en sliprulle på en borrmaskin och slipa sig ner en bit i steglisten/kölen. Då borde det ju bli bättre/större yta för spacklet att fäta på och den ev. fukt som finns där borde väll torka ur fortare?

Vad jag kan se finns det inga tecken på delaminering eller böldpest och skadorna ser fräsha och rena ut.
 
2. Dessa skador sitter ju som sagt på kanter. Hur gör jag på skrovsidorna? Finns några dåliga spacklingar jag skulle vilja göra om innan jag målar. DEssa är längre repor på kanske 20-30 cm. Är det bara att godtyckligt slipa bort spacklet och göra ett dike en bit ner för att sedan lägga på nytt spackel och slipa jämnt?
 
3. Hål rakt igenom skrovet. Min tanke var att ta en försänkare och köra upp lite störer hål på, om möjligt, båda sidorna och sedan spackla.
 
4. Vad skulle ni säga om torktid för jacken? Båten har stått på land utomhus under vinter och varit övertäckt större delen av tiden. I garaget har jag ca 20 grader och har möjlighet att rikta värme mot skadorna. Fuktupptagning med torrboll finns i garaget.
 
5. Tänkte köra internationals produkter rakt igenom så spacklingen borde då bli med deras Watertite. Kommentarer på det?

 

Senast ändrad av Links | 27 mars 2008 | 11:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser en text får man ofta en bild av problemet som kan va antinger rätt eller fel.
 
Det du skriver under 1 och 2 ger mig en bild av gelcoatskador, som beror på att båten skavt mot berget eller är det skador djupt in i laminatet.
 
Är det bara gelcoatskador så är det bara att spackla upp. Normal använder man gelcoatspackel asom finns färdigt att köpa i små burkar. Problemet är väl att gelcoatspackel behöver en längre tid att härda om man skall måla över med vissa färger. Har för mig att det stod nånstans 6 veckor. Om det bara är småskador och under vattenlinjen åtminstone delvis, skulle jag nog köra med epoxi blandat med ett fyllnatsmedel så att det får spackelkonsisten.
 
 Nils Malmgren i Kungälv har en sida som handlar om att jobba med epoxi. (I tilläpliga delar gäller mycket också reparationer med polyester) http://www.batepoxi.se/SV/index.php Det finns ju andra tillverkare av epoxi.
 
Jag tillhör inte skaran som menar att Epoxi är allen saligjörande när det gäller plastbåtar. I de flesta fall duger det gott med polyester. I fallet med steglisterna tom med en tup Plastic Padding. För det är väl ingen Rolls Roy med guldkaross vi talar om?
 
Att jag skulle använda epoxi därför att jag som grundfärg skulle lägga en epoxigrundfärg typ Gelshiel som ju är tätare än vad gelcoaten är. Eftersom du skall måla skrovsidorna så hade jag använt samma spackel överhela båten och grundmålat med ett par lager Gelshiel. Det står sju lager, har jag för mig, på burken. När jag gjorde ett liknade arbete på min bohusjulle (lilla bilden uppe till vänster) gjorde jag så, men jag spacklade med plastic Padding Elsatic.
Ovan vattenlinjen penselmålade jag med tvåkomponentsfärg. Det blev tillräckligt bra för min del på en avgjutning av en gamal träbåt. I botten målade jag bottenfärgen direkt på grundfärgen.

post-945-1394235404,9697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden i mitt förra inlägg har jag spacklat upp alla skadorna med Plastic Padding. Resultatet blev för min del helt ok. bifogad bild visar båten när den var klar. Den har under några år använts ganska mycket av många olika peroner med mycket (jag) eller lite erfarenhet av att hantera båtar och nogranna eller slarviga ( sitnämda jag), så den har fått en del repor över tiden. Om det hanteras så spills det också
 
 När det gäller den typen av skador som under ett och två skall man slipa ordentligt så att det blir ren men man skall inte slipa bort för mycket av laminatet. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller hål igenom skrovet så är det inte spackel som gäller utan epoxi ( ur hållfasthetsynpunkt duger polyester gott men epoxi fäster bättre) och glasfiberväv. Den släta ytan kan man spacvkla upp. det duger säkert med det du föreslog under 5.
 
Där skall du slipa ur ordentligt. Tror jag har hört nåt mått 1:12. men det står det om på Malmgres hemsida. bilden visar när jag slipat upp för att sätta igen några bottengenomföringar på min lite större segelbåt. Kan man slipa upp på bägge sidor så är det naturligtvis det bästa.
 
tommy 
 
 

post-945-1394235405,1082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir så glad att jag nästan börjar gråta när jag ser att det fortfarande finns hjälpsamma människor som vill dela med sig av sin erfarenhet.
 
Skadorna på steglisterna är huvudsakligen bortskavd gelcoat med endast smått skav på glasfiben under. Skall ta och göra så att jag fotograferar av några av skadorna så kan ni få hjälpa till att avgöra utifrån era erfarenheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...