Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Anyone

Varmvatten

Rekommendera Poster

Hej alla trevliga sjöbusar.
Nu börjar det klia i fingrarna för att få i ordning på båten inför sjösättningen. Har en, kanske onödigt dum, fråga som gäller varmvatten:
Kan jag utan vidare installera varmvattenberedare till min perkins 6,354HT?
Har inte bestämt vilken beredare jag ska gå på, frågan är mer av allmän karaktär.

Tacksam för svar av nå´ n duktig sjöbjörn.

//Robin (anyone) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda kravet är väl att du ska ha en färskvattenkylning, inte direkt sjövattenkylning.

Då kopplar man bara slangarna så att motorns kylvatten tar en sväng genom varmvattenberedaren innan det går till värmeväxlaren där det kyls av sjövattnet.

Men du ska har rätt slangar, rätt dimension, rätt kopplingar och ska kunna komma åt att koppla och dra. Jag ärvde min installation med båten så jag har ingen egen erfarenhet där.

Men det går väl att göra med lite svärande och skrapade fingrar som det mesta annat! :-)

Se till så beredarn har elpatron också. Så man kan få varmvatten på landströmmen när man ligger i gästhamn. Elpatronen får du INTE koppla in när beredarn är tom, t ex efter vinterförvaring. Då brinner elpatronen upp. Kylvattnet kan däremot gå igenom även en tom beredare utan problem.

(Och nej, det är feltänk att köra varmvattenberedare på inverter från batteriet. Tömmer batteriet på nolltid.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beredarens elpatron brinner inte upp.

Däremot löser överhettningsskyddet ut.

Har återställt det på ett 10tal olika beredare som startats tomma.

'tappa' av motorvattnet innan termostaten och mata tillbaka det in i motorblocket.

Så har jag gjort på 3 olika motorer. Iveco, Penta o Peugeot. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så hjärtligt för Era svar; som vanligt snabba & utförliga på detta eminenta forum.
Det var som jag misstänkte alltså; bara att hitta en plats för beredaren, och börja dra slangar.
På återhörande.

//Anyone 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...