Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
oktest

Renov inredning

Rekommendera Poster

Ohoj!

I väntan på lite varmare utetemp, så tänkte jag slipa/matta ned teak inredningen. Min fråga är, med vad och hur ska jag bygga upp en ny yta efter slipningen. Är det vanlig linolja som gäller? Eller finns det någon annan produkt som är att föredra...

Tacksam för tips och råd...

Hälsn Mats

post-10000710-1394235404,8057_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan tillbaks är också vad det var innan du slipar ner? Är det lackat tidigare, så ska du lacka igen. Har det varit oljat, så oljar du igen.
Om du ska olja igen, så naturligtvis kan du använda linolja, men för enkelhetens skull, använd en färdigblandad, t ex tonkinois eller nån liknande. Där har de blandat linolja med lite annat så det torkar innan sommaren är slut....

///Bengt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj!

Inredningen är troligtvis aldrig underhållen innan, och verkar vara inoljad. Inte lackad i.a.f!

Aha! tonkinois... det har jag aldrig hört talas om förut.

Tack för tipset Bengt. Bara att ge sig ut och choppa nu då...

Hälsn Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns speciell olja för teak och liknande träslag, jag tror den är baserad på kinesisk träolja, som anses ha mindre molekyler ön linolja och tränga i träet in bättre för att citera Thomas Larsson. Men det är väl högst oklart om det finns någon reell skillnad eller om det bara är en fråga om tro.

Något märke kallas kort och gott för teakolja, jag har själv en enlitersdunk med sådant i båten som räcker precis hur länge som helst för mina små behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och tinkonois är tydligen en blandning av kinesisk olja och linolja som blir väldigt bra. Ytan blir hård och tålig.
Men testa på några ytor som inte syns för att se vad som blir bäst. Teakolja kostar ju inte så mycket, så det är enkelt o testa. 
 ///Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...