Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
miki2

Garmin - \"navigera till\"

Rekommendera Poster

Hej hej,

Sitter och knappar lite på min nya 525 och tänkte prova navigera till funktionen.

När jag igår skulle kolla om GPSen funkade så gick jag ut med den på tomten och efter det så ligger den lilla båtikonen nu på tomten även på sjökortet! Vet inte men jag tror det kan vara anledningen till att jag inte får navigera till att fungera. När jag nu klickar Vart? - Bränsle - Vaxholm - Navigerar till - Instruktioner till så får jag till svar Autofunktionen kan inte beräkna rutten.

Vad gör jag för fel?

Provade att slå på simulatorläget och båten hamnade då efter ett tag i sjön på plottern. Försökte då blixtsnabbt med samma manöver som ovan men fick samma felmeddelande.

Någon som har en idee på hur man ska göra? Kan man placera ut båten själv i simulatorläge? (Så jag kan starta i vatten.)

Tacksam för svar,

Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har ingen aning om hur garmins funkar, men det första som dyker upp i mitt huvud är att du står på land. Kan det vara det som är felet tror du?

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det var min första tanke med men det vore skumt om det skulle sätta stopp även för simulatorläget. I simulatorläget kunde man knappa in en fart och efter det började den lilla båten tuffa iväg på land och efter som jag bor i närheten av vattnet så var jag snart nere i det blå. Tyvärr hjälpte det inte då för den kunde ändå inte beräkna rutten.

Så jag tror jag gör något annat fel...

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slå på simulatorläge,dra ned hastigheten till o.

Ställ in höjd och djupgående för båten.

Kan bara beräkna kursen med  autofunktionen från kända platser med säkert djup.

Ej ifrån vikar och platser med dåligt uppmätt sjömätning.

Starta från en fyr till en annan fyr eller märke.

Där farleden svänger, så kommer du att märka att kursen genar

om möjlighet finns.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen är att din 525:a vet att åt vilket håll du än seglar står du på land. Ta med dig apparaten till hamnen och försök igen. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jorgen och Koljan,

Har inte möjlighet att ta ner den till öppet vatten och bryggan ligger i en liten vik som kan vara dåligt uppmätt. Ska prova simulator läget igen då. Om man ställer in en rutt Vaxholm-Sandhamn, flyttar den båten då? 

Borde tagit med gpsen till jobbet  :-(

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer ej ihåg hur jag gjorde men satt i bostaden 1 km från Krongrundets fyr

i Kalmarsund tog ut en destination till Västervik spårösund tryckte på autofunktionen

och fick en rutt Krongrundet- Spårösund. 64 distans både i och utanför farleden.

Inställt djup 5 fot.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man står på land och ställer in djup på låt oss säga två meter så borde man ju inte komma nånstans heller då djupet inte är tillräckligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då måste du ha simulatorläge och placera båten på känd plats.

Har du ej simulatorläge på och skall navigera från den plats du befinner dig

Måste du ha rätt djup och någorlunda kända vatten. Går ej från land.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp!

Man får inte stå på land eller områden där det kan vara för grunt.

Man kan placera ut båten i simulatorläge.

Jag har dock ett värdsligt problem kvar.

Om jag sätter den till navigera till så ritar den ut rutten men går efter kusrsen som båten hade på land.

Väljer man gå till, så går den till destination men struntar i kurs utan kör fågelvägen.

Går det att få till att man seglar med och kan följa en hel rutt?

mvh,

Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typiskt Miki! Nu har du gjort mig mycket nyfiken. Tyvärr är det -15 här uppe just nu plus att jag har ena armen i gips, men så snart jag kan ska jag koppla 525'an på bilbatteriet och testa lite. Undrar vad grannarna ska tänka? Öppen motorhuv och mystiskt instrument i näven...

Senast ändrad av Koljan | 28 mars 2008 | 08:37

Senast ändrad av Koljan | 28 mars 2008 | 08:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9 Kalmar  blev också nyfiken skall i afton uppdatera mig med hlälp av GPS o

mc batteri i stugvärmen. Skall försöka skapa rutt Kalmar Borgholm Storarör Kalmar i

simulatorläge  40 knop. Återkommer med svar.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntar spänt på resultatet! Kanske man skulle gå och ta in batteriet från skotern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta du in batteriet från Scootern för det tar tid att knappa sig fram i menyerna.

Försökte i går att lägga rutt med girpunkter vilket lyckades efter mycke knappande.

Har kommit fram till att Auto funktion går bara från din nuvarande position .Båten på rätt plats till en waypoint, inte till flera girpunkter.Utan endast en sträcka i sänder.

Tryck select piltangent så kan man lägga till girpunkter efter hand som man kör.

Man hittar massvis med onödig information vid varje fel knapp tryck.

Envisades med att inte använda den svenska manualen eller engelska därav många nya undermenyer som dök upp. Nästa gång skall jag ha papper och penna framme för minnes-lappar behövs. En meny som dök upp var bränsle kvar i tanken gallon eller liter.

Kan någon räkna ut hur apparaten skall räkna ut detta utan koppling til bränsletank.

Svar finns givetvis men var köper man denna sensor.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...