Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
r-bert

40 el 50 hk

Rekommendera Poster

funderar på att byta ut min motor till en fyrtakt  ,jag ha ren 50 hk i dag två takt, 1. hur myket snålare är en fyrtakt 2.skall jag ha en 40 eller 50 hk  vi e 2vuxna 2barn i en örnvik 481 ht med riktigt v skrov räcker det med en 40hk  vi är ej ute efter vatten lekar.3 är 2 taktaren billigare med sevice och inköp mvh robert

 

Senast ändrad av r-bert | 26 mars 2008 | 21:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en fyrtaktare behöver du ha 60 hk.

En 40 hk är för liten för den båten.

Besvikelsen kommer att bli stor.

Du blir aldrig av med båten vid en ev försäljning.

Fyrtaktaren är mycket tröttare än en tvåtaktare.

 

 

Mvh

 

jj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha du en 50 hk kort rigg kanske ja är intresserad om du ska sälja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej är fyrtaktaren så mycket tyngre och trötare  då ,men jag har läst om två takts teknik ficht tror jag att det heter som är lika snål som en fyrtaktare ,ett ytterligare problem jag har är ju att jag aldrig får igen dom pengarana båt motor när man säljer den, eller kanske jag ska säga det att jag förlorar  för mycket på denna affär mvh robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är motorn och vilket märke.

Du räknar aldrig hem ett byte till ny motor.

Kör du 30 timmar på en säsong så spar du kanske

en 1000-lapp i bensin. Är din gamla motor kass och ej lönt att laga

kommer det i ett annat läge.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du får med största sannolikhet mer betalt för båten om du nu måste sälja om du har en 4t hängande på aktern. kolla på blocket och jämför! Förvisso är som bekant 4 taktaren dyrare. f.ö.v så håller jag med om att du bör välja minst 60 hk. har själv 50 på en styrpulpet som mäter 4.80 som inte är något fartvidunder direkt. // Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade att en 40 hk fyrtakt på båten gör den mer svårsåld en 60 hk 4 takt.

 

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att en tvåtaktare med förgasare tippar ut 25-30% av bränslet oförbrännt ut i sjön, det ger väl en fingervisning. Men, om du är på väg att köpa en ny motor finns det idag tvåtaktare med direktinsprutning, för dem borde förbrukningen vid samma effekt vara jämförbar med fyrtaktaren. 
 
Tvåtaktare med förgasare får inte längre importeras till Europa pga att de inte klarar emissionskrav, men befintliga lager får säljas ut såvitt jag vet. Det kan ändå börja bli lite trixigare att få tag på nya tvåtaktare med förgasare om man nu av någon anledning önskar det, i alla fall i mindre storlekar. 
 
Nej, du kommer inte att få tillbaka alla pengar du investerar i en ny motor när du säljer, oavsett vilken du väljer. Ska du byta, ska du göra det för att du anser att du behöver ha en ny motor, inte för något framtida värde. Om din nuvarande motor är ok, är det väldigt svårt att motivera ett byte ifrån ett ekonomiskt perspektiv. Däremot kan det finnas miljöperspektiv som gör att man vill byta, eller fräsighetsperspektiv, men då skulle jag nog också tro att det handlar om att gå upp en storlek.
 
50hk är väl 50hk oavsett om det är två- eller fyrtakt, på det sättet är väl inte fyrtaktaren vare sig tröttare eller piggare? Eller? Tvåtaktaren kanske har högre vridmoment iofs. Jag känner att jag trampar lite djupt vatten här.
 
Däremot kan man göra en tvåtaktare mindre och lättare för samma effekt, men det är inte självklart att det är så i realiteten, man måste nog se sig lite för där. Hur stora och tunga motorer är i förhållande till effekt verkar styras ganska mycket av produktionsfaktorer för sådana här, relativt små motorer. Kollar man på Evinrude E-tec tvåtaktare med direktinsprutning t.ex väger 40, 50 och 60hk lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Nog måste 40 hk vara 40 hk oberoende av taktarten. Men kanske svarar vissa 2-taktare lite snabbtare på gaspådrag än gamla 4-taktare. Men det har väll mycket sällan någon betydelse vid vanligt helgkörande. Knappast värt prisskillnaden mellan 40 och 60 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på en tvåtaktare med direktinsprut.\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stor erfarenhet av både 2 och fy4-takt, att 4-taktarna är slöa är helt fel.

En 2-taktare reagerar snabbare vid gaspådrag på en sportbåt, men en fyrtaktare med insprutning har högre vridmoment, speciellt på låga varv. En 40hk fyrtaktare med insprutning kan helt fullt ersätta en gammal 50 2-takt med förgasare, har provat  på Uttern 5000AC att byta från 50 2-t till 40 4-t utan prestandaförlust.

Jag rekomenderar ändå eatt du tar en 50 4-t så får du en ännu trevligare båt.

Yamaha F50 EFI skulle bli kanonbra på din båt.

Räkna men ca: 30% besnsinbesparing,(det blev det för mej)

Hälsn. //bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsle besparingen är ungefär 30 procent som mest.

 

Vid vissa varvtal är den i stort sett lika oavsett 2 eller 4 takt.

 

Insprutning eller ej. Störst skillnad är vid tomgång och mellanvarv.

 

 

Vid normal drift under en båtmotors levnad är effektuttaget 50 procent i snitt.

 

 

Mvh

 

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du önskar en motor men mjuk vibrationsfri gång, låg bullernivå, låg vikt och bra prestanda skulle jag välja:

 

1. Yamaha F40 4-takt om du anser 40 hk är OK, dvs om ni inte alltid skall åka många dvs 4-5 pers i båten för då är 50 hjk bättre val.

Kolla i senaste Båtnytt där testas den med lysande resultat.

Vikt 83 kg.

 

2. Gamla modellen av Honda BF50, den är hyfast lätt med sina 91 kg. Nackdelen är att den har förgasare då trenden är att man numera har elektronisk bränsleinsprutning.

 

3. Nya modellen av Honda BF50 som är ca10 kg tyngre men har elektronisk bränsleinsprutning och dessutom en finess som de kallar BLAST (Boosted Low Speed Torque) för bättre acceleration. Dessutom ca 22 % bränslesnålare än gamla modellen av BF50.

 

4. Yamaha F50, Suzuki DF50 eller Mercury F60 EFI.

Bra prestanda, 4-cylindriga och elektronisk bränsleinsprutning, dock något hög vikt kanske för din båt då de väger ca 110 kg.

 

Personligen tror jag om du köper nytt att gamla modellen av Honda BF50 med förgasare kan vara en bra kompromiss mellan effekt, vikt och pris. Eftersom det är en utgående moidell kan du få rabatt/pruta. Om du anser att din båt klarar 100 kg på akterspegeln så är troligen den nya Honda BF50 med EFI ett väldigt bra val men är lite oprövad så viss risk finns med barnsjukdommar. Nöjer du dig med 40 hk är nog Yamaha bästa valet m h till vikt, prestanda, bullernivå mm.

 

Kila iväg till kiosken och köp Båtnytt (nr 4 2008) och läs testet på 40 hk.

Jag mailar dig ett test på 50 hk.

 

Lycka till.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 mars 2008 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...