Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
BengtC

Från 2 till 1 motor: uppdelning av batteribank

Rekommendera Poster

Jag har en Coronet 26 och håller på att göra om i motorrummet pga vatten i aktern.
Den hade 2xvp130 och ska tillfälligt få klara sej med en 130.

Den har 4 st batterier och hade tidigare 2 start och 2 förbrukningabatterier.
Om jag förstått det rätt kan man välja att ha 1 start och tre förbrukningsbatterier utan att det är ett problem (?).
Var kan jag hitta en principskiss för elschema? 
Är det bäst att sätta in ett skiljerelä eller kan jag använda mej av mina huvudströmbrytare?
Tacksam för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skiljerelä är ett måste, det kopplar bort startbatteriet när du ligger för ankar. Då andvänds enbart förbrukningsbatterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså....det är väl snarare så att ladddioden (skiljerrälet) slår över när ena (1sta lämpligtvis startbatteriet...)  uppnått ca 13v och laddar sedan upp förbrukningsbatteriet. vill du vara idiotsäker kör du huvudströmbrytare till båda källorna och ladddiod. Blockchema till detta finns med i förpakningarna. ANnars är principen enkel. Det är oftast (!) pluspolen man bryter och även låter laddningen gå genom. Kolla bara vad generatorn klarar att ladda så du inte smackar på 3 st 115 Ah batterier 1 st 75.

Du bör dessutom kanske överväga att ha ett kraftigare startbatteri om du bara skall ha ett startbatteri (115 ah). Och kanske 2 st 75or till förbrukningen bara.. Lycka till och jag hoppas jag inte sa för mycket konstigt och felaktigt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey...
 Jag hade inte förstått att skiljereläet gjorde så att man först laddade start och sedan förbrukningsbatteriet.
Jag har 4 st 75 Ah och en orginal VP generator.  Helst vill jag inte satsa på ny generator då vi nog inom någon säsong ska ha annan motor. Funderade istället om det skulla vara bra att lägga till en solpanel(?). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett relä från Odelco, kanske inte kallades skiljerelä. Men det kopplade bort startbatteriet när motorn stängdes av. Fel av mej.\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...