Sparre 5 Postad 26 Mars , 2008 Jag noterade att Rusta har börjat sälja utombordare. Priserna tycks vara låga, men är det något att ha? http://www.rusta.se/bat_c299_sc299.html Samma som parsun tydligen, men vad är det? Något kinesiskt skräp? Kan det vara ett alternativ för den som söker en billig sak till en snurrebåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 26 Mars , 2008 Tycker än så länge inte att det finns någon anledning att köpa dessa, en något eller några år gammal motor från en känd tillverkare kostar mindre och den vet vi håller vad den lovar. Jag tycker att prisskillnaden är för liten i nuläget. Risken med parsunmotorerna är väl också att kvalitén inledningsvis kan vara ojämn som den är för övriga kinamaskiner. Vissa är helt ok, andra rasar efter kort tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 26 Mars , 2008 Oj! När jag hör Rusta är ju inte kvalitét det första jag tänker på direkthttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />.... Köpt allt från parasoll som varit krokiga till skruvdragare som hållit en laddning och dessutom färg som fick ett altanräcke att ruttna sönder inom loppet av fem år. Så jag skulle hellre betala det dubbla för ett välkänt fabrikat. Har insett att kvalitét i längden lönar sig och att man i slutändan tjänar på det. Men här är en länk till tillverkare. www.worldoutboards.com Man ska ju också komma ihåg att Tohatsu också varit ett lågprimärke en gång i tiden men nu gör motorer av riktigt bra kvalitét och är väl etablerat i båtvärlden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pani 0 Postad 4 April , 2008 Köpte idag en 4-takt 5HK Neptun på Rusta. Har sökt efter en 4-takt beg men inte hittat någon till bra pris. Det verkar som Rusta verkligen har fått till det. Fick med 3 mån försäkning i priset. Vad jag har läst mig till på .com sidor så skall det vara en mycket bra utombordare. See U sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 4 April , 2008 Uppdatera gärna efter första provturen, Behöver en ny snurra jag med men är i nuläget för feg för att prova något konstigt märke.. Men funkar dom bra så äre ju ett billigt allternativ till andra märken... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitano 0 Postad 4 April , 2008 En vis man sa en gång till mig:- Om man köper billigt så köper man dyrt. Om man köper dyrt så köper man billigt. Det kan nog vara så att kvalitet lönar sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSD 0 Postad 4 April , 2008 Får man göra reklam här ??? Köpte en ny Mercury 7,5 hk. år -86. Vinterservad endast två ggr. och bytt impeller 3 ggr. under denna tiden. Däremellan inställd och förvarad i varmgarage under vinterhalvåret utan någon service alls. Peppar, peppar...den går än idag som en klocka och den är alltså nu då 22 år gammal. Används iofs. på en segelbåt så det blir inte många gångtimmar under sommaren. Enastående kvalitét vill jag ändå påstå. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 April , 2008 Nu, efter att ha öppnat denna tråden ett antal gånger känner jag mig mogen för att delge lite luddiga tankar. Jag vill minnas att Tohatzu inledningsvis salufördes av OK. Ifall jag inte är helt ute och cyklar så var det inte något större fel på motorn utan problemet var tillgången av reservdelar och serviceverkstäder, varför märket fick dåligt rykte. (För dom som inte var med på stenåldern är det nu frågan om tidigt 70-tal). Idag anses märket vara både braoch driftsäkert. Att motorn alltid varit bra är min fars dåtida motor som bara går och går. Ifall det är likadant med Rustas motor eller ej vet jag inte. Men väljer man idag en motor med lite äldre teknik så lär denna fungera. Frågan är bara hurdan tillgång på reservdelar är och ifallserviceverkstäder finns. Vis eller ej men jag kontrollerar numera lika mycket tillgång till reservdelar och serviceverkstäder som produkt. Finns det en uppbyggd eftermarknad så kan man kanske chansa annars inte. mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 05 april 2008 | 00:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pani 0 Postad 5 April , 2008 Testade snurran idag och är överraskad. Den går riktigt bra på både låga och höga varv. Låter kanske lite mer än de kända varumärkena. Men ca 4000:- billigare så kan jag leva med det. Man kan faktiskt isolera kåpan lite extra så är nog problemet löst. See U sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 6 April , 2008 Fortsätt att ge oss feedback!Intressant med ny aktör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 April , 2008 Att fundera på Motorn kanske är jättebra men Tänker Rusta börja med båtmotorer på riktigt eller är det som vanligt att de hittar en intressant vara att tjäna pengar på för en kortare period. Vem tar hand om service och reserdelar? Givetvis under garantiperiod har Rusta ansvar för reklamtioner men sedan då? Tveksamt om det kommer någon seriös firma att, samtidigt som Rusta, börja marknadsföra detta fabrikat eftersom man då behöver helt andra marginaler för att kunna ta hand om reservdelshantering mm. Det bästa (enligt mig) för att få in billigare fabrikat är genom att etablerade företag som håller på med båtmotorer tar hand om allt från början och eftermarknad. Erfarenhet, jo jag har en Indisk moped (fått den gratis) av udda fabrikat. Moppen är jättebra men precis som alla andra moppar behöver de ibland lagas. Var köper man reservdelar till en sådan? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 6 April , 2008 Enligt Rustas hemsida är det ju motorer av märket Parsun som säljs, jag hittade en, om än ganska mager, lista med serviceverkstäder: http://www.kinamarin.se/aterforsaljare/service.php men å andra sidan, Rom byggdes ju inte heller på en dag. Men det är nog som Lasse skriver http://www.marinan.com/Solklart_lage_BlogEntry-862841_Tab-Blog_DXNI-98864_User-500617_.aspx, ett litet vågspel att satsa på det nya, oetablerade. Lite andra relaterade länkar: http://www.dalsjoforsimport.se/media/10hästare_0707.pdf http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=555 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 6 April , 2008 Huuu...ryser bara jag tänker på att folk åker omkring på havet med prylar från Rusta. Varje gång jag varit dum nog att handla där (inte till båten) har jag blivit väldigt besviken och lämnat tillbaka det jag köpt. Antingen har det varit trasigt eller har det inte hållt vad de lovat. Tråkiga är att personalen verkar skita i vilket. Det enda jag skulle kunna tänka mig köpa till båten är deras piratflagga (Jolly Roger). Vad det gäller utombordarna så hoppas jag att de tar sitt ansvar angående garantier och reservdelar. Det behöver ju dock inte innebära att motorerna suger lika fett som deras andra prylar. /webace Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 6 April , 2008 Så det är bättre att köpa en motor av märket Parsun hos en annan handlare än att köpa en som det står Neptune på av Rusta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pani 0 Postad 7 April , 2008 köpte en 5hk på rusta. Jag skulle köpa en Parsun förra året på nätet men det kändes helt fel att köpen en båtmotor på nätet. De kunde inte ge mig några ställen att serva den på. Sen var de slut och lev tider var månader! Rusta informerade mig om att service org skall finns i hela sverige. Reservdelar kommer att finns att köpa genom service ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 7 April , 2008 En eller ett par frågor i sammanhanget.: Säljs det 2-taktare fortfarande? Kan man lägga en fyrtaktare i bagagen utan risk? /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malgobay 0 Postad 7 April , 2008 På Rusta i Östersund säljer dom Parsun, inte neptun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 7 April , 2008 Någon tyckte att personalen inte brydde sig på Rusta - det gäller absolut inte Trollhättan. Det blev en läcka i min bubbelpool - uppblåsbar - jag fick en ny direkt och de var väldigt trevliga. Även när jag varit där andra gånger är personalen trevlig och en hel del märken säljs ju även i andra varuhus. Jag har en honda 4-taktare som funkar jättebra men en mariner 2,5 2-taktare var mer på fabriken än på båten de två första somrarna. Och det är ju ändå ett känt märke. Det handlar mycket om tur och otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 April , 2008 Schyst! Då kan man bränna runt i utomhospoolen med gummibåten inkl motor. Såväl pool, gummibåt, samt utombordare från ett och samma försäljningsstället - RUSTA! (Ursäkta, men jag kunde inte låta bli) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fastius 0 Postad 29 April , 2008 Jag köpte en parsundmotor 15 hk och det var något jag kommer att ångra livet ut motorn har varit på verkstad 80% av den tid jag ägt den Nej lägg till några tusen och köp en motor från känt fabrikat det tjänar man på i längden snålheten bedrar visheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 April , 2008 Å du loggade in å i ditt första inlägg så hittade du en tråd som du kunde klanka ner på billiga motorer? Luktar skumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 29 April , 2008 Dessa motorer kommer att ha en prispressande effekt på hela marknaden, de stora kan inte blunda för att kina motorerna tar en del av marknaden. Men som nämnts i tidigare strängar så kan reservdelar och service bli problem, vilka ska utföra garanti reparationer? Har de avtal med serviceverkstäder? Vilka ska utföra servicen, vissa servar bara sina egna motorer. Som sagt så finns det en del frågetecken som behöver rätas ut. Under test i finska Kippari ifjol så klarade inte Parsuns testmotor (9,9) sig igenom hela testet utan stannade. Men det finns ju måndags exemplar även hos de etablerade märkena så det behöver ju inte betyda något. Det var väl lite pinsamt för Parsuns representanter dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 29 April , 2008 Jag har en Mercury-motor som stått i garaget 97 % av den tid jag ägt den, köp aldrig en Mercury! Eller? Jag gissar att Du är handlare som inte säljer motorer av märket Parsun? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 29 April , 2008 Finns tyvärr snart inte en enda båttillbehörsbutik kvar, Alla typ av byggvaruhus, m,m tar godbitarna men kunskapen har dom då inte. Kan väl vara fördel ibland på priset men dom produkter som inte är volym skiter dom i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fastius 0 Postad 29 April , 2008 Jag är inte handlare utan jag har bara dålig erfarehet av just denna motor som tydligen var ett måndagsexemplar jag har haft många andra märken tex Mariner Mercurry Suzuki och det har alldrig varit några problem med dessa motorer fast de är förstås i en annan prisklass.man måste kunna lita på en motor när man är ute till havs och då är det bättre anser jag att lägga till några kroner och få bra kvalite.Servicen är också dålig och den blir inte bättre av att låta Rusta sköta försäljningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spaceas 0 Postad 3 Maj , 2008 Hur var det, fick inte Parsuns 9.9hk ( nedtrimmad 15hk) bra i test i Vi båtägare nån gång 2007? dessutom påstås det här och vara vara en Yamahamotor i botten, hmmm. Funderar själv på att sätta en Parsun på lillabåten vid stugan, 15hk ny för 16tkr är lockande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanfr 1 Postad 18 Maj , 2008 Kopierar mig själv från Parsun-tråden i Seglarsnack: Hejsan. Ny på forumet. Jag köpte precis en Parsun 5-hästars av KinaMarin i Stockholm. Här kommer både ris, ros och en fråga. Vi börjar med det som är bra: priset, självklart. När man kör den så går den klockrent. De gånger jag varit i kontakt med återförsäljaren har jag fått bra hjälp. Nackdelar: återförsäljarens öppettider. Att man inte ska göra enligt manualen... vilket för mig till frågan: Om jag följer manualen (jag använder extern tank med pump-bubbla) så ska man pumpa tills bubblan blir hård. Om man gör så är motorn stendöd. Jag tillbringade ett par timmar och ett antal hundra ryck med att försöka få igång motorn första gången (antalet svordomar var nog också tresiffrigt ) Till slut har jag hittat problemet - om förgasaren är full med bensin är det kört, så nu måste jag koppla loss tanken en bit innan jag stannar för att förgasaren inte ska vara full. Då funkar den fint att starta igen. Gör jag inte det, är den död, och jag måste ta bort kåpan och tömma förgasaren på bränsle. Är detta något man lätt kan justera själv? Pilla på en flottör eller något? När det gäller kvaliteten måste jag återkomma senare i sommar då jag har längre erfarenhet av den. Jag har ju inte ägt en båtmotor tidigare, så jag har ju inget att jämföra med. Min tanke med köpet är att, om den är 3-4000 billigare än motsvarande känt-märke, så får man i värsta fall lägga dom pengarna på reservdelar/service. I bästa fall har jag sparat en hel del pengar. Såg att man kunde isolera kåpan för lägre ljudvolym. Hur gör man det bäst? Ställ gärna frågor, ska försöka svara så gott jag kan (med min begränsade erfarenhet av båtmotorer). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 18 Maj , 2008 Pumpningen ska väl se till att det finns bränsle i hela slangen och något tryck att tala om ska det ju inte behöva vara, så hårt är nog ett relativt begrepp i sammanhanget. Man känner ju direkt på blåsan när det är fullt i ledningen. Får du samma typ av problem om du använder den interna tanken istället? Kanske är läge att slå en signal till en serviceverkstad och höra om de har något tips eller känner igen det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 18 Maj , 2008 Jo, nr 7 2007 enligt uppgift. Vet inte om de är associerade med Yamaha dock. Yamahas 4hk motor åtminstone förefaller identisk, tyvärr även prismässigt, med Selva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanfr 1 Postad 20 Maj , 2008 Ska testa att köra på interna tanken nästa helg. Som det är nu verkar det som att den externa tanken fortsätter att pumpa när jag stängt av motorn, och fyller den med för mycket bensin. Annars borde det ju gå att stänga av den, och starta direkt, utan att dränera förgasaren. Ska även kontakta återförsäljaren, men först vill jag testa så jag verkligen ringat in felet, och möjliga workarounds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser