Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
robline

Köpa båt-dubbla V8:or

Rekommendera Poster

Om man nu köper en båt, 35fot med flybridge, som väger några tusen kilo så säger det sig själv att den inte kommer att göra några 40knop trots att den har dubbla V8or, låt oss säga 280 280hkr = 560hkr, det låter ju mycket men den kommer troligtvis bara göra vid full fart ca 25-29knop.. Alltså, att lägga 1000kr/i timmen, hur många turer blir det då per sommar..

Om man nu inte har det behovet att åka så fort(sakta), utan mer gillar båten som sådan, flybridge, feta skinnsäten, dubbelsäng i ruffen mm. Vore det då omöjligt att ersätta de 2 törstiga V8orna med tex 2st diesel 40hkr motorer.. visst blir det meck, men jag har aldrig hört att någon gjort nåt liknande.. man får mer pengar kvar i fickan o kan då njuta av att vara ute mer på havet, för att inte tala om miljömässiga faktorer. Söder över så har de ju helt andra stömmar och där kanske det inte hade varit möjligt men här uppe i norden borde de väl gå.. Nån som vill tycka till !! 

post-23012-1394235404,4358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm. 2 st Volvo Penta D2-40  a' ca 100.000:- montering. Säg 220.000:-

Bensinen kostar ca 15 kr/liter. Säga att din Flybridge skulle dra 2 liter mer per Nm än dieslarna, Du kommer mer än 7000 Nm på den summan att dieslarna kanske inte förmår att pressa båten över planingströskeln=mer förbrukning. Andrahandsvärdet på en sådan udda båt.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mnja, volvo penta är ijfs vad jag vet de dyraste.. om man får 2st v8:or över så kan man ju få en slant för dom.. 8-10knop borde man väl kunna köra i innan den gräver ner sig allt för mycket.. en lagom fart.. \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iden som sådan är kanske inte så dum om man inte har bråttom.

Men skrovformen spelar stor roll, alla båtar är inte så skoj att åka sakta i..

 

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din stora båt med två feta åttor är trots allt inte så väldigt törstig om du nöjer dig med depacemetfart.  Dessutom räcker det med att du startar en av dem i den farten.  Jag har själv en 7,4 liters V8, och hon sörplar i sig drygt 2L/M i 25 knop, men nöjer sig med dryga litern i 7 knop.  Jag brukar haka upp mig på alla som påtalar min brännslekostnad hela tiden.  Att ha båt kostar och bränslet är en del av det, men egentligen en ganska liten del av den totala även om man har stora bensinare, räkna så får du se.  Vad kostar själva båten?  Hamnen, vinterförvaringen, försäkring, brahaprylar, reparationer m.m.  Det jag lägger på soppa blir några procent av hela kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man ha bråtom på sjön? Vi har väl ett sjöliv för att njuta av tillvaron. Min nuvarande snipa toppar 9 kn och går bäst i 7 kn. Men den ska sälja nu, och jag ska i köpa en 40-fotare med dubbla dieslar i som kommer toppa 25 kn. Men lik förbaskat kommer jag att ligga och njuta i 7 kn.\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft Zlatans lön skulle jag inte skrivit detta inlägg, men jag kan tänka mig att det är många som vill just ha flybridge, men ingen vill ha en bensinförbr. på 1000kr/timmen...

Åka ut en kväll o dra en makrill och vips 1000spänn åt skogen.. Har själv en snipa som drar 3liter/timmen diesel.. det blir många turer på sommaren. tack för era inlägg.. lite kul o se vad andra tycker.. \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Varför inte göra som jag :)

Jag har bytt ut mina bensinare mot 2 dieslar men jag valde att sätta in stora dieslar som kan ta upp pärlan i planing.

Jag kan ju åka långsamt ändå.

Tror att den dagen jag vill sälja att jag då får tillbaka en större del av insatsen än om jag tryckt i 2 små som inte är lämpade för båten.

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njuta av sjölivet kan man göra på olika sätt.  Antingen för vinden i en segelbåt. Eller guppandes i 6 knop i en snipa.  Eller varför inte i 60 knop i en ribb?  Inget utesluter det andra.  Själv åker jag mest i 7 knop i min bår som gör 40 om jag trycker på.  Men det är lite trist att hela tiden få höra att man är en bättre båtmänniska ju långsammare båt man har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra alla inte dieselägare besvikna men mycket  talar för att diesel som drivmedel inte blir ett billigare alternativ.

 

Tillgång och efterfrågan har gjort att priserna på macken numera oftast har priser där dieseln ligger ett stcke högre än bensin.

Priset igår på Jet låg ca 1 kr högre för dieslen.

 

Men ändå så är dieselmotorn mer bränslesnål än bensinaren.

 

Dett kommer skattenissarna ge sig på då diselmotor blir allt mer vanlig i både bilar och båtar. Jo de måsste få in lika mycket skatt och då kommer de med stor sannolikhet höja skatten på diesel.

 

Detta är inte possitivt för miljön då tillbakagång (OBS jag skrev tillbakagång) till bensinmotorer ger högre andel utsläpp av växthusgaser.

 

 

Lägger man sedan till att dieselmotorn är betydligt dyrare att köpa för en båt så är det tveksamt att satsa på detta alternativ i kostnadsperspektiv. Möjligen i ett miljöperspektiv.

 

Och till trådskaparen, de fina Volvo motorerna som du har på bilden med IPS system är två Volvo Dieslar av typen raka 6:or inte V8:or (Det är Scania som bygger V8:or)

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 27 mars 2008 | 06:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte satsa på en båttyp som är byggd för deplacementfart?

Grand Banks tror jag är en sådan.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har jag själv v8 (bara 1 iofs) i en båt som är byggd för att iallfall gå någotsånär snabbt. Och visst drar det bensin om man hotar med högerhanden, men. För egen del kan jag säga att visst!, de minutrarna man kör så per säsong är skoj, men är just minutrar. Den allra största delen av tiden ligger man och puttrar runt i tomgångsfart, njutandes av mysigt lågt dovt v8 muller, vädret och sällskapet ombord. Bränsleförbrukningen tycker inte jag är speciellt märkvärdig på det sättet vi kör vår båt. Visst vi får skölja i några dunkar per säsong, och det är klart det syns på bränslemätaren om man har stressat fram.

 

Nu är jag dålig på hur dubbelmontage fungerar rent praktiskt, men går det att köra med bara en motor igång itaget. i sådana fall skulle jag behålla 8:orna. Är du rädd om de dyra dropparna så kör en motor i taget på tomgångsfart. Då borde du kunna njuta av både sällskap och omgivning samtidigt som förbrukningen borde vara inom all rimlighet. Får du bråttom starta båda och kräma på, njut av både motororken, ljudet och synen av virveln i tanken. Skulle solen inte lysa riktigt lika mycket över dig någon dag och ena motorn stannar, starta nästa och fortsätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av just den anledningen att det är nåt visst att sitta på en flybridge, båtar med flybridge brukar gå fort.. men om man sätter in 2st 40hkr dieslar, låt oss säga att man ligger i ca7-8 knop, då skulle jag uppskattningsvis tro att den drar 6-7liter/timmen, om man jämnför det med 2 st v8or diesel på ca 500hkr, är det någon som vågar gissa vad en sådant kraftpaket drar i timmen om man ligger i 7-8 knop ??

 

Tycker fö att Volvos IPS är grymt, fattar inte varför man inte har kommit på det innan, eller varför man inte kommit till skott.. jag tror även att det går att göra mycket när det handlar om skroven, man ser ju att det kommer fler och fler skrov som är utformade så att de lättare och fortare kommer upp i planing, det går att göra mycket mer på det området.. man måste kunna utnyttja vattnets kraft och vindens fördelar på ett bättre sätt.. när det gäller motorer så har man ju kommit långt.. jag tror att i framtiden så kommer skroven ha variabla membran/vingar som känner av exakt hur de ska vara vinklade för att båten så snabbt som möjligt kommer upp i planing.. lägg därtill att man utnyttjar luften för att få upp aktern..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

''men om man sätter in 2st 40hkr dieslar, låt oss säga att man ligger i ca7-8 knop, då skulle jag uppskattningsvis tro att den drar 6-7liter/timmen''

Jag kan hålla med dig, men med tillägget per motor!

 

Jag hittade detta (skrivet av Lars Lundbladh) på Internet:

En dieselmotor drar ungefär 200-265 g/kWh enligt Vetus. Ju högre effekt desto bättre verkningsgrad och lägre förbrukning. För att få denna förbrukning g/kWh till liter/hk, gör på följande sätt:

 

Diesel har en specifik vikt på ca 0,88 g/ml, 1g = 1,136 ml.

200 g/0,88 = 227,2 ml = 0,2272 liter.

1hk = 0,75 kW.0,2272 x 0,75 = 0,17 liter hk/h.

 

Om man tar ut 100 hk ur en en dieselmotor så drar den ca 17 liter/h.

 

Behöver Du nyttja tex. 35-40 hk ur varje motor (vilket jag tror är nödvändig på den båtstorleken) för att nå hastigheten 7 knop spelar det ju ingen stor roll, ur bränsleförbukningssynpunkt, om Du plockar dom ur en 40-hästarsmotor eller ur en 200-hästars med resonemanget härovan, bränsleförbrukningen per timma blir densamma möjligen tom. lägre med starkare motorer. Däremot blir nog slitaget större på de små motorerna som får jobba nära, eller på, sitt max!

 

Vad gäller två större V8 bensinare och en vild gissning på förbukning i samma fart tippar jag på 8-10 liter i timman per motor, alltså något mer än med dieselmotorer.

 

Någon här inne borde väl ha kombinationen lite större båt och dubbla V8:or, som kan ge ett mer korrekt svar?

 

Senast ändrad av Rovarn | 27 mars 2008 | 17:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan... duger 2 x 351?? \Sealed\

 

 

Du har helt rätt i ditt refferat och antagande.

En stor maskin som går lätt, drar oftast mindre bränsle än en liten som får slita ont.... det finns ju givetvis en brytpunkt däremellan men generellt kan man säga så.

 

mina maskiner drar i ca 5 knop 18-19 liter/ timma (mätt flera gånger med samma resultat)

i blandad skärgårdskörning lite 5, lite 25 knop ca 34 liter / timma, och i 24-26 knop ca 55 liter / timma.  Fullgas har jag aldrig mätt.

 

När vi köpte denna båt med dubbla spisar resonerade vi såhär:

 

Vi hade en liten 17' HT med 55 hk snurra som drog 25liter/timma - minst.

vi är en större familj (jag, sambo en 17, 14 och en 10 åring), i den lilla båten blev det mkt trångt, vi kunde inte övernatta på ett fungerande sätt och var hänvisade till stormkök, och tallbarr istället för papper till rumpan...

Gissa hur ofta den användes? Barna ville inte åka med..annat än till mkt korta fisketurer. 

Vi bor så vi ser havet från köksfönstret och både jag och sambon har varit mkt på sjön sedan barnsben och vi gillar det- men vill ha barna med oss.

 

Vi började titta på en 30' båt med dubbla V8:or (pga  priset på bensinare är betydligt billigare än på samma båt med diesel), 6 bäddar, kök, tv, toalett, dusch för BARA dubbla förbrukningen... så var vårt resonemang då. (då jag har egna bryggor och är åkare, så var ju vinterförvaring och båtplats ingen kostnad)

Faktiskt så med många uppmätta tankar blir det ju 'billigare' än vi kalkylerat/timme.

 MEN, MEN

Man använder ju en sådan här båt på ett helt annat sätt (många fler timmar/sommar). Med denna båten är det mkt mysigt i båten även när det regnar, och familjen är stormförtjust iallafall.. vilket också har ett ganska stort värde, iaf för mig..

 

 

// RC

 

Senast ändrad av RCarlsson | 28 mars 2008 | 10:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Broom 35 CL    1X62hk på en 35-fotare, inte illa, snabb ser den ut att vara med, men ack 6 knop \Smile\..

http://www.ccmarin.se/

 

Intressant inlägg.. det behöver alltså inte kosta så mycket mer om man har stora motorer, de vill säga om man kör lugnt.. (bara man klarar av att negligera en frustrerad arm/hand).

Men det kanske borde finnas som en option, att istället för att beställa 2X220hk o uppåt, att det finns urval där man har mindre dieselmotorerX2, billigare i inköp.. köp billigt sälj billigt.

 

Snikvarianten är väl om man installerar 2st Volvo MD17(35 35=70hk), försäljning av 2st törstiga V8or, kvittas med inköp av 2 MD17..  Toppfart 5 knop.. grov sjö 1.5knop \Surprised\

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är just ryckningarna i högerarmen man behöver kontroll på... och att man använder huvudet när man kör.

 

har vi en längre sträcka i öppet vatten kör vi oftast i marschfart (25knop), men kör vi inomskärs och vädret är bra och vi inte har bråttom så är det mkt trevligt med en kopp nybryggt kaffe, bra musik på lagom volym tillsammans med familjen..

 

\Cool\(Bästa sättet att få kontroll på högerarmen är att ge sambon budgeten och reglagen - inte så macho\Embarassed\, men mkt väl fungerande\Money, och man lär sig faktiskt att uppskatta en bok i solen när hon kör)

 

 

/RC

 

Senast ändrad av RCarlsson | 28 mars 2008 | 10:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är just ryckningarna i högerarmen man behöver kontroll på... och att man använder huvudet när man kör. 

 

Du får ta & montera gasreglaget & ratten på vänster sida i båten istället då  \Kiss\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant,borde finnas enslumrande marknad för en adapter mellan smådiesel och drev, skulle självkunnatänkamig det, vi ligger oftast också i 6-8 knop och glider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är överaskad den båt typ jag har inte är mer populär i Sverige. Skrovformen är så kallad Downeaster som är utvecklad i nordöstra USA och användes först för hummerfiske båtar i 30-40 foot längd. Skrovet är helt platt i aktern, förskeppet vasst och djupt som övergår till en lång köl som skyddar propellern nästan alltid en diesel i enkelmontage.

 Båten är mycket sjösäker, planar lätt och utan tröskel. Tack vare enkelmontage och platt botten bak är den relativt bränsle snål. Enda nackdelen är att skrovformen inte går över 20 knop då den börjar rida på kölen och blir instabil.

Min båt väger runt 7 ton och har en 200hp Perkins. Jag har inte mätt bränsleförbrukning så noggrant men den drar ungefär 1 liter/dist i 8 knop, under 2 liter i 12-13 knop och toppar 15 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med diesel är ju att den inte har tendens att sota igen vid låga varvtal så som bensinmotorer ibland vill göra.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är följande;

Behåll dina två V8:or och använd dom 1 åt gången i lågförbrukningsvarv 1200 -5kn men glöm inte att försöka få ungefär samma gångtimmar på dom. En snurra ut och den andra hem.

Då slipper du strulet att installera nya motorer, byta kabelstammar, instrument,mm och sedan kan du sälja båten i framtiden. Tvivlar på att en sådan båt med dubbla smådislar blir lätt att sälja.

Den dagen du har bråkat med frugan, du är bakfull och det spöregnar kan det vara skönt att veta att du kan ta dig ditt du vill snabbt. Det är även en säkerhetsaspekt i detta om du eller någon i din familj skulle bli sjuk.

Nu när Dieselpriset gå upp kraftigt tror jag snart att det inte lönar sig att byta till Diesel oavsett fritidsbåt som går normala timmar per säsong.  Om du inte kan få tag i bunker Diesel förstås :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

>>robline, har du köpt din båt och hur har det gått?

>>AndersF, vilken förbrukning har du när du puttrar fram i tomgångsfart?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, som många av er redan påpekat så måste man alltid ta i beaktande hur man tänker använda båten och båtens skrov etc. Äger iaf en 9*3m planande amerikanare  som väger knappa 4ton och är bestyckad med 2st 5,7liters V8:or, trivs alledels förträffligt med båten och den passar vårt behov.

Kör c:a 150-200nm/år har en snittförbrukning under 4l/nm(men räknar alltid 4l/nm) (alltså 600-800liter/sommar = 600-800*15:-/liter ger 9´ -12´ /år i soppakostnader) använder mig av 2st fartlägen som passar båten/skrovet bra, 5-7kn samt 25-28kn. Detta känns ok för mig och skall jag ge dig ett råd så skall du antingen behålla V8:orna alt byta till 2st dieselmaskiner som motsvarar bensinarna(Annars blir båten i praktiken osäljbar). Byter du till nya dieslar får du räkna med att det blir en ganska stor ekonomisk förslust, men motivet är väl att du gör något bra för miljön, men att räkna hem bytet ekonomisk är i praktiken omöjligt trots högre andrahandsvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...