Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Luffarn

Tre funderingar om solceller.

Rekommendera Poster

1: Ska greja om solpanelen lite med Maxregulator och vridbart stolpfäste. Skulle vara fint att i samma veva sätta dit en större panel än den jag har, som troligen är på 40 watt. Fick jag tag i en med samma mått, 1072 ggr 327 mm, skulle jag få plats med bägge bredvid varandra på samma fäste. Men jag har inte lyckats hitta nån panel med samma mått. Någon som vet om det finns?

2: Har sett att det finns polykristalina (tror det heter så) och monokristallina solceller, monomodellen är väl dyrare, men är den bättre? Även flytande kristaller har jag läst om på en husbilssida. 80 watt är väl alltid 80 watt?

3: Slutligen har jag luskat i två timmar efter bäst priser, men ingenstans har jag hittat bättre priser än hos Hjertmans som tar 3690:- för en 54-wattare och 5390:- för en på 87 watt. Brukar Hjertmans ha julrea på de här? Kan man hitta bättre pris utrikes?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan bidraga med här är att Hjertmans startar en rea den 1 april, vilka varor det gäller återstår att se.

mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ErlandsonsBrygga säljer just nu en 54watts panel för 3290kr måtten är 639x652mm.

Ska nog slå till på en sån jag ,däremot har jag inte bestämt mig för vilken regulator jag ska köpa..

Är det bara maxpower som gäller??

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för Hjertmanstipset. Deras paneler verkar vara bland e mest prisvärda i Sverige.

http://www.solarhome.org/index.asp

Rättat till länken nu...

I Usa äe det halva priset.

Senast ändrad av Luffarn | 25 mars 2008 | 20:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en maxpower på hjertmans julrea. De kanske säljer den till halva priset på aprilrean med. Innan jag beställde den harvade jag runt på alla forum och hörde mig för, och det verkar stämma att den verkligen ger ökad laddning upp till 30%. Jag tror stenhårt på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes,
80 W är 80 W, om solpanelen jobbar under idealiska förhållanden, dvs middagssol
vinkelrätt panelen, helt klar luft, inget som skuggar. Om ett vant skuggar sjunker
strömmen kanske 10%, om en storskotstalja skuggar, typ 40%, närliggande båts mast
skuggar, minskar med 80%.
Lite mulet, -40%, åskemulet -90%

Strömmen blir ungefär nominell ström multplicerat med: sin(90-alfa), där alfa är
vinkeln mellan solcellens normal och instrålningsvinkel.
Sned vinkels (mellan solcellens normal och instrålning) påverkan på laddtrömm vid
vid klart väder av nom ström
30°   87%

45°   71%

60°   50%
Det är sällan man får ut mer än 50-60% av full kapacitet av cellen pga av icke
optimala förhållanden
Dessutom får man överladda sin batteribank kontinuerligt med 8% av
batteribankskapacitetn (i Ah), dvs 120 Ah batterier kan tåla 10A ladström (gäller ej
gelbatterier, som ju inte går att fylla vatten på). Varför då ha regulator??
Har seglat med en solcell på 45 W en hel sommar utan fungernade generator med
elpumpar, nav-instr mm utan problem
Lämplig placering är lös, man skall kunna flytta den från sida till sida på rufftak
(lång kabel), för att undvika skugga, se bild.
Har solcell på detta sätt sedan 1987, har amperemätare i sittbrunn för enkel koll... Då
ser man precis hur det fungerar och vad som händer...
Lars Steier, Juliana 31 fot one off, Hovåshamnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre med en stång i aktern. Då kan du rotera den och vinkla dem mot solen som du vill.

MaxPover-Regulatorn ökar laddströmmen 25 -35% genom att  omvandla överspänningen tex 17,7 volt tillbehövlig laddspänning tex 13,5 volt till laddström. Detta har jag konstaterat genom egna mätningar. Fungerar bättre ju tommare batterierna är. Det är väl inte ofte man har fulladdade batterier efter några dagars segling.

Har du sett bilden förut - Håkan? Men jag skippar gittaren denna gången. 

post-945-1394235404,1978_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick för mig att jag sett båten på riktigt, men det var nog mest yrsel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har som du visat bilder ganska ofta, men, Jag var på Storjungfrun juli 2004.

Bifogad bild är daterad 040727 och nästa bild jag har som är tagen på Storjungfuns fyr är daterad 040729, så jag måste ha legat där två nätter. Kunde inte se din Vagabond på bifogad bild, men det tar ju bara ett ögonblick att knäppa en bild. min båtär masten under pilen.

tommy

PS
Jag har lämnat in gitarren för reparation, och köpt mig en elfiol med tillhörande hörlurar. Det skulle jag haft i min ungdom när jag lärde mig spela fiol. Hade då en katt som brukade ligga i min säng. klinkade jag på gitarren låg den kvar, men det kunde räcka att jag sträckte mig efter fiolen för attd den skulle fly för brinnande livet. Konstigt va?

Ds 

post-945-1394235404,7436_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...