Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
bellaragazza

Nytt båtprogram på TV start 30/3

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon mer än jag som hyser stora förhoppningar på ett TV-program, Båtmagasinet,  som startar 30/3 kl 18.30 på TV8

klicka här

Senast ändrad av bellaragazza | 25 mars 2008 | 10:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid hoppas, men tyvärr så känner jag tvivel.  Det sägs att Sverige med sina drygt 9 miljoner invånare är det båttätaste landet i världen med ungefär 6 personer per båt.  Därmed borde väl båtlivet vara en av de i särklass största fritidssysselsättningarna?  Men visas det nåt på tv? Nää.  KBV i femman och nåt annat program i en liten sketkanal som knappt någon vet vad det är.  Maringuiden kanske skulle starta en egen tv-kanal?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se!! Men kanalen TV8 av alla kanaler. Synd att ingen av dom större kanalerna kan göra ett program om båtliv (Konstigt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det kanske beror på att många av oss båtägare spenderar mer tid vid just själva båten, än framför TVn?

\Tongue

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vintern alvarsson, vintern\Wink\  Från april till oktober blir det inte mycket tv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vintertid är det i alla fall trevligt att kunna se lite sjöliv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi tänkte skriva om detta i morgon, men då frågan redan är uppe i forumet kan vi redan nu meddela att maringuiden.se har inlett samarbete med TV8 och Båtmagasinet och förhandssänder delar ur programmen inne på maringuiden.

Ni når programmen i vår högerkolumn påstartsidan Båtmagasinet eller från navigeringen i vänsterkolumnen, Båtmagasinet. Annars är adressen denna:

http://www.maringuiden.se/batmagasinet/

Ha en fin kväll och trevlig TV-tittning!

//maringuiden

Senast ändrad av Chris07 | 25 mars 2008 | 18:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska jag se, hoppas det är som dom lovar i reklamen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

S**t jag missade programet.\Frown\

Kommer det i repris?

//Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans att man inte har den kanalen ju....inte så mycket båt på tv\Frown\

Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F*n... jag missade det... går det i repris, tro...? Skall kolla om det går att kolla på det på nätet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt tunt....Tips att tänka på vid köp av begagnat var mindre än en minut och de nämnde inte ens motorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju ett steg i rätt riktning men det var långt ifrån fullt ut! Vem kollar på tv 1830 på en söndag? Att det bara var 30min va ju också lite tunnt. 1timme, lite roligare inslag och en bättre tid så skulle det vart riktigt bra!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går en repris på tors 3/4 kl. 10.00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid trevligt med båt på TV men tycker nog att det var lite för tunt. Det jag skulle vilja se är ett program som är i paritet med TV4s Sverige campar där man får följa säg ett par-tre familjer på deras båtliv under en sommar tror det skulle vara mycket mer informativt för oss vanliga båttvtittare samt att det även kan bjuda på lite drama och dokumentär.

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, får bli till att spela in det, och kolla på det efter jobbet\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordet tunt har redan använts ett par gånger och tyvärr kan jag inte göra annat än att hålla med. Det var nog första och sista gången jag tittade på det...

Men positivt är att jag nu utan dåligt samvete kan göra något roligare med mina söndagskvällar än att titta på TV.

\Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte minns fel hade TV4 tidigare ett båtprogram med Harald Treutiger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att göra ett bra informativt program om man ska ha flera inslag på 30 minuter.
För att få ett bra program om båtliv så får man välja. Man kan tex ge varje program ett tema - köpa motorbåt, köpa segelbåt, säkerhet, leksaker till sjöss, hårt väder mm, mm. Finns hur mycket som helst.

Eller så gör man som ovanstående skrivare tipsade om - följ några tex en motorbåt, en segelbåt och en representant för det lilla båtlivet (kajakmed tält tex).

Skulle också kunna bli riktigt intressant.

Nuvarande upplägg är för snuttifierat -som en trist veckoblaska typ se och hör.

Men, klart man ser det om man har hunnit hem från båten så tidigt på söndagen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Har nu sett de två avsnitt av Båtmagasinet som visats och till största delen håller jag med de flesta i tråden om att formatet blir ytligt då man försöker omfamna ganska mycket på kort tid. 30 min i tablå blir lätt 25 med på-/avannonsering och puffer i början och slutet, 25 blir 20 med reklamavbrott och ytterligare puffers, på 20 min med två avbrott blir det tyvärr ganska korta inslag. För att få ordning på formatet borde de satsa på ett tema i varje program som avslutas med rapporten från långseglarna.

Det är tydligt att programmet riktar sig till dem som är nya i båtlivet och kanske inte har haft båt i familjen tidigare. Bra att de i det sammanhanget inte flashar med de senaste och dyraste båtarna, något som kanske avskräcker från att skaffa sin första båt.

Personligen tycker jag man siktar för lågt, 30 min är för kort i en reklamkanal, med tre programledare borde TV8 ha resurser att producera ett entimmesprogram, tilltalet är också lite väl enkelt och innehållet är generellt sådant som man kan ha eller mista... men då man är svältfödd på TV-program om båtliv så bänkar jag mig ändå, trots den lite skumma sändningstiden söndagar 1830, lätt att missa...

SVT borde vakna och komplettera engångssatsningar som Båtmagasinet och Kasta loss med med ett långsiktigt, seriöst båtprogram om och för båtägaren som inriktar sig på båtlivets vardag. Båtmässor och greklandscharter i all ära men gärna också lite båtrelaterade nyheter, tester av populära båtar och motorer, diskussion om aktuella ämnen som t.ex. båtkörkort och båtregister, miljösnack, gör det själv-tips etc etc.

Jag kommer att se varenda avsnitt av Båtmagasinet, men mest som ett uttryck för frånvaron av ett seriöst båtprogram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste säga att jag inte är speciellt imponerad av programmet då det är ytligt och min upplevelse hela tiden är, jaja ska ni inte komma igång med inslaget snart?.
Fruktansvärt ytliga inslag som inte ger så mycket.

Ett bra program om fordon, oavsett om det är båtar eller bilar, ska vara utformat som det gamla trafikmagasinet var en gång i tiden. Dvs ordentliga produkttester och mer djuplodade inslag.
Båtmagasinet är mer som en förlängd trailer om ett båtprogram.

Lite mer hade jag alltså hoppats på och kommer inte precis att sörja om jag missar några program. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tycker faktiskt att programmet är helt OK. Bra att någon tar tag i det, i avsaknad av andra båtprogram. De tidigare båtprogrammen som exempelvis Treutigers program kunde ju lägga en kvart på båtcharter i Grekland eller Kroatien något som mindre än en promille av Svenska båtägara måste vara intresserade av.

Vad avser båttester är fortfarande Norska Kastloss bäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju säkert problematiskt att göra ett program för båtfolk när vi är så olika.
Något som grabben i programmet inte verkar ha faattat då han hävdar att nuförtiden vill man snabbt komma ut till en hamn, bada lite, laga lite mat (snabbt) och sedan snabbt åka hem.  Övernattningar vill man bara göra i undantagsfall.
Undrar vilken planet han kommer ifrån. Inte är det segelbåtsägarnas planet i alla fall.

Hoppas vi får lite mer segelbåtsinformation längre fram. Nu får vi se en katt som seglar jorden runt och Sven Yrvind som seglar Vega. Inte direkt något som man kan applicera på sitt eget båtliv. 
En annan av de tre programledarna fick en först lektion i segling i program 2 = ingen seglare hon heller, och den tredje vet vi inget om ännu. 

Det är förståeligt om man berör motorbåtsliv mest då det finns så många fler motorbåtsägare än segebåtsägare i Sverige men det finns ju saker vi har gemensamt.
Vi måste alla ankra, vårrusta, navigera skaffa navigationsutrustning, tågvirke mm mm.
Vi ska dessutom samsas om utrymmet och det kan vara på sin plats att ägna ett program åt hur seglare kan göra livet lättare för motorbåtsåkare och viceversa. 

Hoppas det kommer lite sådant längre fram om man nu hunnit hem från varvet vid 18.30.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...