Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Sparre

Import förnyar båtbeståndet - bra?

Rekommendera Poster


Om man surfar runt på olika annonssajter tycker jag att det finns relativt många nyimporterade amerikanska båtar. Jag misstänker att den låga dollarkursen har gjort det hyggligt lönsamt att ta in bättre begagnade båtar till Sverige och sälja vidare. Egentligen tycker jag att det här är väldigt positivt, för beståndet av svenska fritidsbåtar behöver sannerligen förnyas och prisbilden på begagnat (skräp) nästan sjukt hög. Det är påfallande mycket 70-talsbåtar som utgör själva kärnan i beståndet. Jag inbillar mig att det här är något som är rätt unikt för Sverige och har att göra med att det på 70-talet var väldigt billigt att låna pengar.

 

Det tragiska i sammanhanget är att beståndet förnyas i väldigt långsam takt. Kanske har det något att göra med bristande köpkraft för svenska folket? Men som sagt, nu tycks det ske en föryngring. Vet inte hur det är med er andra, men själv är jag väldigt trött på ljusbrun vinyl från 1978....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men törs man köpa dessa amerikanska båtar,eller polen tillverkade tex.

Sea Master 500 ,ser att det finns en på blocket nu och storleken passar mig

men.... nån som vet nåt om dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varför skulle man inte våga det? Man kan väl snarare vända på resonemanget - vill du köpa något gammalt slitet och överprisat vrak från 1970-talet? Skulle det vara bättre? Knappast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på http://www.sailguide.se/ och läs inläggen om ce-märkning och import av båtar från icke EU-land, så förstår du snart varför det inte importeras mer båtar från t.ex USA, än vad det gör. Det är klart att skiter man i regelverket så är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan så vara, men jag tror ändå att säkerheten på amerikanska båtar från sent 90-tal och senare är betydligt högre än på vilken svensk 70-talare som helst. Jag tror med andra ord inte att det är något nedköp i ett säkerhetshänseende. Tvärtom!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tänk på att tumskruvarna dras åt allt hårdare av myndigheterna.  Hittills har det varit mer eller mindre släpphänt.  T.ex. har man kunnat sälja sin båt via en båthandlare tidigare, men inte från och med i år.  Det finns inte en båtmäklare idag som tar i en icke CE märkt båt som inte bevisligen funnits inom EUs gränser före den 16/6 1998.  Läs här:  http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____7728.aspx  och här: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____746.aspx och här: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____452.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är verkligen myndighetssverige och EU-byråkrati från den sämsta sidan. Jag kan inte förstå varför Sjöfartsverket är så negativa till båtimport. Förutom att informationen på deras hemsida bitvis är ganska dåligt formulerad innehållande slanguttryck osv, så är den dessutom bitvis helt felaktig. Det borde vara något för Aschberg att ta tag i!

 

När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Då kommer det att kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven.

 

Mig veterligen gör inte tullen någon kontroll av CE-märkning. Det ska de heller inte göra. Enligt lagen ska en båt som tas i bruk idag vara CE-märkt. Inget hindrar mig från att genomföra CE-märkningen i Sverige och då ska den heller inte bli stoppad av tullen.

 

Denna mening är också bra lustig:

Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven.

Tänk efter vad det innebär? \Smile\ Det innebär ju helt orealistiska krav på importören. Inte bara de som importerar begagnat för eget bruk osv, utan även alla firmor som importerar nya båtar och CE-märker dem på korrekt sätt. Det inser ju vem som helst att det är fullständigt orealistiskt. Lagstiftaren skulle ju rent teoretiskt kunna bestämma sig för att motorer inte får släppa ut några som helst luftföroreningar. Då ska alla som importerat båt sedan 1998 hållas ansvariga för att motorerna på dessa båtar släpper ut luftföroreningar och bekosta kombyggnad? (Hur denna ombyggnad nu skulle gestalta sig...)

 

Det är nog dags för Sjöfartsverket att kamma sig och korrekturläsa informationen på deras hemsida\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera båthandlare som säljer icke godkänt CE-märkta båtar som är nyligen importerade fortfarande.

 

Jag har själv varit och tittat på sådana båtar och när jag frågat om CE har de bara viftat bort frågan med svaret att det är ingen som bryr sig om det iaf.

 

Vad man tycker om det är väl upp till var o en att avgöra, men står man som ägare till en US båt som är nyare än 1998 och ej CE-märkt kan det ju bli tufft att komma undan den dagen hårdare krav ställs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tycker inte att jag kan hålla med dig ang långsam takt på förnyelsen av båtbest.

 

Det har ju sålts nyare båtar i Sverige som aldrig förr de senaste åren, och fullkomligt kryllar av halvstora nyare motorbåtar i skärgården numera.

De flesta är väl privatimport dessutom.

 

De som kör runt i äldre 70-tals båtar tillhör nog inte densamma grupp som handlar nyare USA-DC cruisers skulle jag tro, utan föredrar skandinaviska familjebåtar av mer långsamtgående typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båtklubben som är med i tror jag att uppskattningsvis 75% av båtarna är av äldre typ, likt 70-talare och tidiga 80-talare. Medelåldern är nog rätt hög, så det har väl sina naturliga orsaker...

 

Men även när jag tittar på blocket och bara söker på båtar, så finns det massor av 70-talare till salu. Den andra kategorin är nyare ofta privatimporterade sena 90-talare och en bit in på 2000-talet. Det är denna senare kategori som jag applåderar. Jag kanske inte är helt objektiv, men det är ändå den bilden jag har. Det såldes väl kanske inte så många nya båter under åren 1990-1995 , sen blev det för dyrt för att nå ut till den breda massan som fått hålla till godo med 70-talsjunket.

 

Synd om nu CE-karusellen sätter käppar i hjulen när det äntligen har börjat röra på sig.

 

Jag tycker nämligen rent generellt att det är alldeles för höga beg-priser i Sverige, speciellt på småbåtar. Marknaden skulle må bra av större utbud som pressar ned priserna. Det är inte rimligt att en 20 år gammal båt ska betinga nästintill halva nypriset och bättre begagnat närapå nypris.

 

 

 

Senast ändrad av Sparre | 25 mars 2008 | 15:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst oseriösa handlare då.  Har själv en Sea Ray av sent åttiotal som ska säljas.  Varenda mäklare jag talade med på Älvsjömässan ställde samma fråga, är det en importbåt?  De berättade att från och med i år får de inte befatta sig med icke CE märkta importbåtar som ej fanns på den Europeiska markaden före 98.  Min båt har dock funnits i Sverige i hela sitt liv, så jag har inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan...

 

Vill köparna ha den fördyring som en CE-märkning kostar? Köparna kanske uppskattar bättre att få båten 30% billigare och vara utan den graverade aluminiumplåten?

Är säljare och köpare överens ser jag inget problem.

 

Det här har tagit alldeles för stora proportioner. Varför ska Sjöfartsverket i överhuvudtaget ägna sig åt fritidsbåtar? Varför kan man inte få ge sig ut på sjön i sin 5-6 metersbåt utan stora pådraget från EU, Tullen och Sjöfartsverket? Det känns helt sjukt. Hur överlevde folk på sjön före 1998, innan bestämmelsen kom?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv köpt en US importbåt från en privatperson/importör på blocket årsmodell 1999 förra året. Båten är inte CE märkt vilket jag strutar fullkommligt i, det gör försäkringsbolaget IF också. När jag säljer båten räknar jag med att det finns andra personer som struntar i CE märkningen och visst kan jag tänka mig att sälja båten lite billigare än vad CE märkta modeller kostar, en win win situation alltså. Dessutom är det rätt safe att köpa en icke CE märkt båt som funnits på begmarknaden ett tag, det är trots allt importören som har ansvaret för att reglerna följts vid tillfället för importen. Tror att han har ansvaret minst fem år efter importdatumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...