Hans-Uno 0 Postad 24 Mars , 2008 Någon med erfarenhet av rostfria genomföringar?Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Mars , 2008 Man skall vara ytterst försiktig med RF under vattenlinjen pga korrosionsrisken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans-Uno 0 Postad 25 Mars , 2008 Ursäkta men jag förstår inte. Rostfritt borde väl inte rosta eller är det så att mässing och brons tar skada av RF? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 25 Mars , 2008 Det stämmer att rostfritt inte borde rosta. Tyvärr används begreppet även på stål som är olika mycket rosttrögt. Vad du måste göra är att kontrollera att materialet är klassat enligt AISI 316, då är det sk syrafast rostfritt, och helt omagnetiskt. Går alltså att på ett rätt ok sätt kontrollera materialet i butiken med en magnet. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Mars , 2008 Spänningskedjan, Från oädla (offrande) till ädla Magnesium Offeranoder av speciell aluminiumlegering Zink Galvaniserat järn Aluminium och aluminiumlegeringar Kadmium Popnit av aluminium Olegerat järn Smitt stål Gjutjärn Rostfritt stål SIS 2302 (aktivt) Tennlod 50/50 Rostfritt stål SIS 2333 (aktivt) Rostfritt stål SIS 2343 (aktivt) BlyTenn Manganbrons Mässing SIS 5150 Aluminiumbrons Tombak (en sort mässing) SIS 5112 Koppar Diverse koppar/nickellegeringarRödmetall (en sorts brons) Nickel (passiverat)MonelmetallRostfritt stål SIS 2343 (passiverat)SilverGuld PlatinaÄdla metaller (katoder, passiva). Rostfritt som sitter för sig utan elektrisk (galvanisk) kontakt är OK. Sitter det ihopskruvat med galvanisk kontakt med annat material är det inte så bra längre. Då är det bättre att t.ex sätta mässing i mässing. Jag tror jag hittat anledningen till att toaventilen inte håller mer än några år. Bytte den för 5 år sen och nu var det dags igen. Toatanken är av rostfritt ihopskruvad med ventilen av mässing. Tanken offrar troligen till ventilen som går trögare och trögare vid axeln där rostfria materialet lägger sig och förtjockar axeln och hålet som axeln löper i. Det gick så trögt att den knappt gick att vrida för hand och axelns splines gick sönder när man tog i. Byter nästa gång till en ventil av plast. Senast ändrad av forgus31 | 25 mars 2008 | 12:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Mars , 2008 Tyvärr är inte ens högklassigt rostfritt stål en garanti, spaltkorrossion kan inträffa där vatten tränger in men är otillräckligt syresatt med förödande (och dold) försvagning som följd. Och detta sker oavsett om stålet är i förbindelse med någon annan metall eller inte. Det finns ingen anledning att använda RF för genomföringar. Använd brons istället som håller i evigheter. Senast ändrad av Eilean | 25 mars 2008 | 13:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Mars , 2008 Jag tror jag hittat anledningen till att toaventilen inte håller mer än några år. Bytte den för 5 år sen och nu var det dags igen. Toatanken är av rostfritt ihopskruvad med ventilen av mässing. Tanken offrar troligen till ventilen som går trögare och trögare vid axeln där rostfria materialet lägger sig och förtjockar axeln och hålet som axeln löper i. Det gick så trögt att den knappt gick att vrida för hand och axelns splines gick sönder när man tog i. Byter nästa gång till en ventil av plast. Så intressant! Har haft precis samma problem, toaventilen går inte att rubba. Har samma konstruktion. Men vågar man ha plast i ventiler under vattenlinjen...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Mars , 2008 Nej inte under vattenlinjen. Den här sitter en halv meter över VL. Jag har en likadan ventil under vattenlinjen som sitter direkt i en genomföring av mässing och sedan förbunden med slang till toatanken. Den har inga problem så jag styrks att det är rostfri/mässing-korrossion som förstör den övre ventilen som är skruvad direkt på tanken. Tyvärr monterade jag en likadan nyligen men kommer att ta bort axeln varje år och slipa av beläggningen och fetta in och ha lite bevakning på den. Så fort den kärvar det minsta ska jag ta bort och göra service på ventilen. Den nedre ventilen har jag alltid varit rädd att den ska fastna på samma sätt då båten i så fall måste lyftas upp. Jag har nu satt en extra ventil här närmast sjön ifall det skulle inträffa. Då är det bara att stänga den och byta den ev. kärvande nedre toaventilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans-Uno 0 Postad 25 Mars , 2008 Tack för informationen. Det sägs att brons är bättre än mässing men vad är skillnaden?I tillbehörskataloger finns bara mässing. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Mars , 2008 Ja brons är mer korrosionsbeständig. Hittade detta om brons: Samlingsbeteckning för kopparlegeringar med mer än 60 % kopparinnehåll, vilka i motsats till Mässing innehåller ringa eller mycket liten andel Zink. Brons har goda bearbetnings- och elasticitetsegenskaper, högt nötningsmotstånd och utomordentlig korrosionsbeständighet. Brons innehåller alltså ingen eller mindre mängd zink. Det är zinken som kan försvinna ur mässingen som då kan bli spröd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 9 April , 2008 Jag ska montera en dyvika av mässing. Den är av typen som skruvas fast med tre skruvar, hade tänkt använda rostfria skruvar men då är det kanske bättre att sätta dit mässingsskruv fast dom är lättare att skada vid monteringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 April , 2008 Ja som god regel ska man inte blanda olika material. Det kan man göra på land och i sötvatten men speciellt på västkusten är det tji att lossa en rostfri skruv i aluminium efter några år t.ex. Då man inte alltid vet på förhand vilka blandningar som kan fungera så är det säkrast att skruven är av samma slag som hålet. Rostfria skruvare i aluminium kräver en insats som isolerar skruven från godset. Detta syndas det ofta med och ibland får man slänga en i övrigt fungerande grej för att skruvarna inte går att lossa. Har provat nu att sätta gängtejp på skruvarna på styrpedistalen där skruvarna höll på att fastna. Men resultatet har man först om några år. Aluminium är tråkigt av denna anledning då en aluminiumskruv inte är nåt att lita på vad gäller hållfastheten om inte dimensionen görs riktigt stor så rostfritt blir enda lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 9 April , 2008 Lite OT, men kan jag skruva fast en rostfri skruv i aluminium masten och lita på att den hålls fast? Eller borde jag nita fast med monel kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 9 April , 2008 Använd monel du. Det tipset fick jag till fotstegen i masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 April , 2008 En rostfri skruv i aluminium sitter som berget efter några år. Tro mig. Jag får inte loss mina mantågsstöttor hur jag än försöker. Skruvarna måste borras ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser