Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst Cecilia

Motorn har fastnat!

Rekommendera Poster

Gäst Cecilia

Någon som vet vad det kan vara för fel när en Flipper 620 med en Johnsson 90hk -85 inte går att helt fälla ned? det går bra att få upp motorn med hjälp av tiltknappen upp, men när den normalt sett ska fällas ned, stannar den på halva vägen. Båten har stått på trailer hela vintern och givitvis varit uppfälld. Har vi missat någon spak, är det elektroniskt, or what???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liknande problem efter vintern. På min är det powertrimkolvarna som inte vill. Kärvar lite efter vintern, börjar bli till åren. Dessutom kanske jag skulle gett motorn en dos med fettsprutan där det behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nisse

Om du skall förvara båten med motorn uppfälld bör diu avlasta den mot en brädstump instucken i glipan som uppstår då motorn fälls upp. Detsamma gäller under transport. Kör du ned i gropar med vagnen, med motor viilande på hydraliken blir det kraftiga tryckslag i densamma med åtföljande risk för skador. Tilten är inte avsedda att hantera så stora krafter. Obs detta gäller för det mesta oberoende av om man har Powertrim eller ej. Sista biten upp brukar skötas av en speciel tiltcylinder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Det kan fungera att fylla på med hydral olja kan fattas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst matte

jag har samma problem det är nog så att du har fått fukt i elmotorn då behöver du ta isär den och täta om den annars blir det total haveri och en ny motor kostar mellan 3000-4000kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...