Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Zahni

SOS: transport från Rostock/Rügen (D) till Västerås (S) ????

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver lite hjälp.
Jag funderar att köpa en Coronet 32 i Rügen/Rostock vid nordsjön (Tyskland).  
Båten har (ca 6-7 ton) 2x v8 or ( 225 hk ) Förbrukn.: ev ca 3-4 l/sm ?
Jag vill gärna köra sjövägen från Tyskland till Västerås. 
Hur många sjömil blir det? Hur mkt bränsle går åt? Hur mkt tid går åt?

Eller blir det billigare med lastbil? 
Jag är tacksam för all hjälp.
Många hälsningar,
Zahni 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
För att få ett ungefärligt avstånd använd någon web-karta, vet att ww.map24.se har en linjal som man kan mäta själv. Sedan får man själv avgöra på hur öppet hav man vill köra, eller gå nära kusten.

mvh /Jim 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

435 M. men då har jag gått mer eller mindre raka vägen. Så om du ska gå längs med kusten så blir det rätt mycket längre, beroende på hur många stopp du tänker göra.
Dessutom Rygen ligger inte vid Nordsjön. Det är en ö söder om Trelleborg.  och Rostock ligger en bit väster om den ön. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte upp sträckan lite snabbt i Google Earth. Det är ungefär 370 nautiska mil om man ska tro det programmet. Närmsta väg längs östkusten, innanför Öland, sen Södertälje kanal in i mälaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt inlägg försvann visst!

Snabbsvar; ifall du kör själv, räkna med 25 000 SEK i bränslekostnad. När jag för något år sedan sökte land och rike runt efter en båttransport Tyskland - Sverige låg bara färjekostnaden på 30 000SEKl  landtransporten, detta för en mindre båt. Din båt är så stor att det blir multum mer. Lycka till, det är inga problem med att ta båten sjövägen ifall man vet var man är\Wink\ och vart man skall/Nitro

Senast ändrad av Nitro | 25 mars 2008 | 06:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar du hem den sjövägen, så kan jag ställa upp som extra skeppare mellan Rostock-Trelleborg/Ystad/Simrishamn (bor själv i Trelleborg och har kört sträcka ett par ggr för nån år sedan)

Så kanske du själv kan köra längs Svenska kusten sen... Kan nog oxå fixa en båtplats här om du vill dela upp i etapper...

Senast ändrad av Rigor73 | 25 mars 2008 | 13:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2005 körde vi hem våran båt från Heiligenhafen och upp till Loftahammar.

etapp 1 gick till Simrishamn en resa på ca 10 timmar då det gick grov sjö hela vägen, detta var i början på April.

Etapp 2 gick över Hanöbukten rundade utklippan och vidare till Kalmar, en mer behaglig tripp.

Etapp 3 gick från Kalmar och upp till Loftahammar.

Vi var 2 båtar som gick över så det var en trygghet bara det. se till att har bra navigeringsutrustning och en fungerande VHF, mobilen var stendöd under långa perioder.

under April var det ingen större trafik på fritidsbåtar så man var rätt liten kändes det som.

ta med extra bränsle, det hadde vi, och det kom till användning.

nackdelen är på en begagnad båt att man inte vet hur driftsäkra maskinerna är, båt nr 2 som var med fick haveri på ena motorn strax innan kalmar. byte bränslefilter sen gick det igen.

resan tog 3 dagar och skulle säkert uppskattas mer om det var behagligare/varmare väder.

planera rutten och lägg in extra eller reserv hamnar ifall det skulle bli dåligt väder etc.

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej till alla,
tack för all hjälp.
Imorgon skar jag titta på båten.
Hoppas att det går bra.
Många hälsningar,
Zahni. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...