Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Malmo_Yamaha

EPOXI frågan????????????????

Rekommendera Poster

Hej alla

Ska börja slipa ner min båt för epoxibehandling, min frågan nr 1: hur mycket man måste slipa ner innan man penslar på epoxi, måste det vara ren plast eller går det bra om ngt av det gammla grundfärgen finns kvar???

Frågan 2: villken sort av epoxi skall man ha, måste man ha glasfibervev eller räcker det med att pensla några omgångar????

post-26455-1394235397,9466_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag trodde man inte kunde köpa Epoxi färg längre ?!, för jag vet pappa använder det när han billackerar vissa saker såsomlok och sånt som arbetsmaskiner och han säger att den är för giftig så den finns inte å få tag på längre..., men detta kan inte vara samma epoxi då? , kan inte vara lika effektiv som den jag använde eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nesse lelle, du skall inte lyssna på far din för han har fel, visst finns det epoxyfärg att köpa till båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns mycket att läsa på den länken som jag fick av Skywalker men fan jag fattar endå inte\Frown\, vad menas med böldspärrbehandling, är det epoxibehandling??

Har någån gjort det innan? Hur mycket måste slipas ner, på bilden ser ni att det är lite kvar av bottenfärg(tunt lager) och jag fattar att den skall bort men hur mycket mer skall det slipas, jag tror att det finns även ngn sort av grundfärg under den svarta, måste även den bort eller det går att lägga på epoxi på den?? Ngn som vet kanske???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska du epoxibehandla? Är det för att förekomma eventuell framtida böldpest? Om detta är fallet så ska du slipa ned tills gelcoaten är helt ren från gammal färg och har fått en uppruggad yta som epoxyfärgen fäster på. De olika färgfabrikaten har olika namn på sina produkter, men gemensamt är att det krävs minst 4-5 lager för att få ett fullgott skydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har stått på torra landet i 3 år, torr och fin in och ute och så vill jag ha den även när den står i vatten, han som ägde båten före mig har redan slipat ner en större del av botten så jag tänker fortsätta med slipning och epoxibehandling för att skydda botten från att den suger fukt och vatten i sig... Många klagar på att gammla båtar blir tyngre och fuktigare på grund av att fukt tränger in genom botten.... Har tänkt att ha båten i vatten under en längre tid när den är färdig (även vintertid) för jag fiskar mycket och är ute nästan varje dag... vill göra om båten 1 gång och ordentligt... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är aldrig fel att ta väl hand om sin båt och där kan epoxibehandling vara ett steg. Men att gör det för att båten inte ska bli så tung när den legat vattnet, då är det bortkastade pengar. Vattnet som skrovet kan suga upp kan inte röra sig om mer än någon enstaka liter om ens det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju du kan ha rätt men när det värsta jobbet är endå gjort( slipning av bottenfärg) då är det värt mödan att fortsätta, hoppas bara på att någån kan säga om hur mycket mer måste slipas....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följdfrågan var:

du kan ha rätt men när det värsta jobbet är endå gjort( slipning av bottenfärg) då är det värt mödan att fortsätta, hoppas bara på att någån kan säga om hur mycket mer måste slipas....

Först en snabbrepition.

Man epoxybandlar båtbottnar för att slippa vattengenomträngning genom gelcoaten. Vilket enligt många onämnda expertiser med tiden medför så kallad böldpest/plastpest.

Och hur mycket skall man då slipa? Man skall sipa så att man får en matt gelcoatyta!

Med vad och hur mycket skall man sedan måla, eller skall man göra något annat?  Generellt så skall man måla, ex Internationel har (eller har haft) en grön och en grå epoxyfärg. Vilken gjorde att det var ganska lätt att se att färglagren täckte. Man skulle måla 5 lager för att erhålla tillräcklig färgtjocklek. Lycka till med målningen\Wink\/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den epoxi färgen farsan använder är gul, förmodligen är den både effektivare och mer giftig än ovan nämnd, därför säljs inte den typen av epoxi längre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färgen som Nitro hänvisade till heter Gelshield. Jag har använt den på några båtar.  Att den har två färger beror på att om man strycker vartannat lager med den grå och vartannat med den gröna vet man att man får ordentlig täckning.

Om den färgen som din far använde var giftig och inte säljs längre beror nog på att den var hälsovådlig för användaren. Att den därmed skulle va bättre tror jag inte. Man kan ju använda ren epoxi också.  tex från Nils Malmgrens http://www.nilsmalmgren.se/

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...