Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Dragetnr1

Lite el dragning

Rekommendera Poster

Tjena alla skeppare!

 

Har läst  runt här på forumet och kommit fram till en lösning på hur jag ska dra elsystemet på båten,

 

Från HB kommer det att gå en 6mm2 kabel (ca0.5-1mlång) som avsäkras med en 35A flatsäkring, in i en säkringspanel http://bluesea.com/files/images/products/5025.jpg , från panelen ut till Ekolod, gps och framtida lanternor blir det 2.5mm2 kabel(ca4mlånga enkelresa). Förbrukarna kommer att säkras 10A, Kablarna till förbrukarna länspumpens kablage kommer att ligga i ett rör från dosan till förbrukarna. Så det kommer att bli 8 kablar i röret.

Vad tror ni om detta låter det vettigt?

 

Mvh/ Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du har inte nämnt något om minuskablarna, kommer dom att gå parallellt eller har du en minus till alla förbrukare? Mitt förslag, om du ska göra ett bra jobb, är att dra minuskablar till varje förbrukare tillsammans med respektive pluskabel för att slippa konstiga fenomen på kompassen, för när det går ström genom en kabel så alstras ett magnetfält runt den, men om minusen går parallellt så motverkar magnetfälten varann och resultatet blir NOLL. Lycka till och glöm inte att använda vaselin på alla kontakter för att slippa oxidproblem i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker att det låter helt ok, sånär på säkringstorleken till förbrukarna (10A), jag tycker du ska räkna ut vad dom olika förbrukarna drar och säkra därefter. tex en gps kanske drar 2A och du har säkrat den till 10A, hinner hända en hel del innan säkringen går om det händer något i gps:en, likadant med huvudsäkringen, absolut inte större än max avsäkrade förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att du ska skaffa en kapsld elcentral med automatsäkringar, det finns för 12V. Sen ska du partexmärka samtliga kablar (nummermärka) då har du stenkoll på elanläggningen ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo minuskablarna går med pluskablarna till förbrukarna. Får kanske räkna lite på. Är ju iförsej lite overkill med 10A när de kanske räcker med 2, hur små flatsäkringar finns ström mässigt? Jo vart inne på de också med automatsäkringar och kapslad elcentral men tycker de känns lite overkill. Säkringspanelen kommer att sitta i batteri utrymmet så förhopningsvis blir där inga översvämmningar. Partex Märkning får de bli. så vet man ju vart var kabel går, viktigt att ha stenkoll när nåt väl händer!

Tacksamm för svaren=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter vettigt. Glöm som sagt inte märkningen.

 

Och glöm inte att strömmen ska tillbaka i minusledningen också. Det hjälper inte med 5 pluskablar fram till olika apparater om det bara finns en lika tjock kabel till minus tillbaka till batteriet. Lika mycket area i plus som minus.

 

Elschema kan vara bra att rita upp, hjälper när du ska tänka ut dragningen. Bl a tänka igenom hur mycket ström som går tillbaka i minusledningarna. Tyvärr brukar schemat vara borta när det är dags att felsöka eller bygga om så tydlig märkning är ett måste.

 

Vad gäller avsäkring.... Jag tycker iofs att säkringar ska skydda kablaget och installationen mot för hög ström och brandrisk. Inte maskinerna som hänger på.

Om du avsäkrar med 10A så kan du låna GPS matningen till ytterligare en annan apparat senare. GPS'en har (borde ha?) en intern säkring som skyddar själva apparaten.

Men det är ingen stor sak.

 

Av rena säkerhetsskäl är 10A per mm2 kabelarea en övre gräns för vad en säkringen får vara på. Fast den strömtätheten ger rätt ordentliga spänningsfall och förluster i ett 12V-system så kablar ska vara så grova som man bekvämt kan få dit.

 

En helt annan sak; ha respekt för ett blybatteri på 12V! Det är ingen leksaksspänning! Gör man fel blir det hiskeliga kortslutningsströmmar, glödande kablar och stor risk för brand. Det finns flera här på MG som lyckats få klantigt placerade metallverktyg att svetsa fast på polerna. Bara så du tänker dig för. :-)

 

När du kopplat färdigt: En bra sak är att inte trycka fast kabelskon på batteripolen direkt. Slå den lätt emot först för att prova. Har du lyckats få kortis så märker du det på den kraftiga gnistan. Har du tryckt fast den på polen tar en stund att får bort den och det kan bli obehagligt varmt under de sekunderna.

 

Senast ändrad av Anders_St | 24 mars 2008 | 18:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...