Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
FinnSpeed

Utbildningsfråga!

Rekommendera Poster

Skrivet: 23 mars 2008 | 22:30

BK = Båtkörkort.

Vi har förarbevis och kustskepparn.

Vi tänkte ta utsjöskepparn och sedan vidare till skeppare VIII (tror jag det heter) Är det någon mening med det? Jo naturligtvis, men med tanke på allt snack om BK 1 eller 2.

Vi är alltså godkända för 2,an. Men vill naturligtvis lära oss mer, även ta kanalintyg.

Frågor:

Kommer det att finnas vidare utbildning efter det att staten har bestämt gränsen?

Är de som tycker just nu, kompetenta nog att bestämma gränser?

Vore det bättre att gå på skola i t.ex Norge, om man nu vill behålla ett bevis som visar att man faktiskt behärskar tidvatten, sextanten eller något annat.

Jag är förvirrad!

Vet någon om överhuvudtaget ett BK kommer att gälla i exempelvis England/Frankrike?

/Karin
Skrivet: 24 mars 2008 | 00:16

Dumt så klart, straffet för att man är gift med Urban. Hoppas att ni aldrig har eller gör något fel, använder ett språk som inte hör hemma i så fina kretsar som ni rör er i. Eller beror det på att ni är okunniga trotts allt.

Ni är ju Bäst!

Vi kan tala om att vi äntligen fick vår båt och hade gärna delat med oss av erfarenheterna kring den. 'Skotten', i garderoben har sänkt oss fullständigt. Men vi har faktiskt ett liv utan guiden/garderoben eller fenden. Ett stort tack till dig Skotten, jag hoppas att du aldrig i ditt liv eller någon för den delen får ett sådant helvete som du utsatt oss för. Nu tackar jag för mig och Urban kommer heller aldrig mer att visa sig här, i finrummet.

Mvh Karin Medin

Eftersom ni låst tråden så svarar jag i en egen tråd.

Bäste Karin/Urban, ni ställer en fråga 22.30 en Söndagskväll. När ni inte fått svar inom två timmar mitt i natten tolkar ni det som att det är någon form av straff. Ett forum fungerar inte som en chatt. I bland kan det ta flera veckor innan man får svar på en fråga.

En av anledningarna till att ni inte fått svar på er fråga är kanske att det inte existerar något båtkörkort ännu. I dagsläget finns en utredning som f.n bereds på Näringsdepartemenet. I olika media spekuleras det om hur det kommer att se ut men den slutgiltiga lagtexten finns inte offentligt ännu. Eftersom det inte finns något båtkörkort 1 eller 2 är det svårt att svara på er fråga. Det är väl bara att vänta och se hur det utformas.

Det som är ganska säkert är att det inte blir ett körkort utan ett förarbevis liknande det som gäller för EU-moppe och snöskoter. Oavsett vad kraven blir så måste man ju se detta som absoluta minimikrav att överhuvudtaget ge sig ut på sjön. Därefter får man själv se till att utbilda sig beroende på hur man använder båten

När jag körde uppp för bilkörkort för en massa år sen sa inspektören till mig ungefär så här. Du behöver öva många timmar till.... men jag ger dig tillstånd att göra det på egen hand och så fick jag kortet.

PS / Jag tror inte att Skotten har möjlighet att påverka vad skrivs här på forumet, det är nog det ni själva skriver som avgör hur ni blir bemötta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Finnspeed.. har du inte läst ;-) Nu tackar jag för mig och Urban kommer heller aldrig mer att visa sig här, i finrummet.  hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

abstinesnsen blir ohållbar till slut

när ni ur garderoben har tagit er ut

skotten har etsat sig fast i ert sinne

efter en allt för lång tid där inne

av honom ni förföljda nu känner

tror han hela era liv bestämmer

otroligt vad han kan kontrollera

är visst admin på alla forum numera

känns så väl igen från ett tidigare år

när ett par herrar såg skotten i alla vrår

slappna av och ta det lugnt

så blir inte livet så tungt

ett liv utan garderoben är inga problem

ni kommer säkert inte ens att få eksem

skotten och rövarn skiter i er

det är ni som efter bråk nu ber

lägg ner och sköt ert eget lag

ta samman era liv med nya tag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...