fluud 0 Postad 24 Mars , 2008 Hej!Jag har precis köpt båt, nackdelen är den att den står i Örebro och jag i Stockholm.Någon som har nåt förslag på hur man ska få hit den.Den står på 30km kärra som jag vill ha till stockholm.Jag har ingen bil med dragkrok heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Hur stor är båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 24 Mars , 2008 Du har inte funderat på sjövägen? Vet dock inte hur slussningen fungerar så här års... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Det kan va en roddbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 24 Mars , 2008 Ja och trailern skulle ju visst med. Med den kan man ju spänna på undertill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stoffe1980 0 Postad 24 Mars , 2008 Jag körde från karlstad till karlskrona med en 22 fot snipa, och jag hade samma problem som dig. Jag lånade en bra drag bil ( king kab 4wd tack och lov) sen hyrde jag en tung biltrailer kräver ekort, körde upp både kärran och båten sen hade jag kunnat köra i 80 hem om det inte hade tok snöat just den helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Ja,det var smart. Men fortfarande kvarstår frågan...hur stor är båten. Och är det en segel eller motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 24 Mars , 2008 Hej Jag var i motsvarande situation ifjol vår. Köpt båt på trailer söder om Sundsvall och skulle ha hem den till Umeå ca 30 mil. Undersökte i flera veckor om det gick att ta på lastbil eller liknande. Dyrt till MYCKET dyrt!! Det slutade med att jag lånade en bil med dragkrok och körde själv hem den i ca 30 km/h. :-) Kom ihåg att ha LGFskylt bak på båten och att du måste ha ljusramp om du ska köra i mörker. Kolla också lämplig väg - jag var tvungen att hitta en väg runt/förbi motorväg och det löste sig bra med bistånd från den lokala polisen som anvisade en lämplig kringfartsväg. Ta god tid på dig. Vi körde ner på fm och gjorde klart köpet mm och körde sen hemåt tills det blev mörkt - övernattning - sen vidare dan därpå. Tog ett dygn ungefär. Ta med en talbok som du kan lyssna på under vägen. Lycka till och trevlig båtsommar! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban78 0 Postad 24 Mars , 2008 Låna bil med drag alternatvt montera ett drag på din bil, vilket kan vara lönsamt i längden om du ska upp med båten på trailer fler gånger i framtiden. Sedan ta en heldag för att hämta båten och planera resan hem så du inte åker på några motorvägar hem. Lite låntråkigt kanske men du får hem den iallafal. Trailade själv min ca 15 mil med 30 kärra. // Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluud 0 Postad 24 Mars , 2008 Båten är en Bayliner på 5,11m å 2,11 bred.Någon som vet ungefär vad lastbilstransport kostar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Jag kan tänka mej 5-6000:- mot kvitto. Sen finns det dom som kör rostfritt Men jag tycker du ska göra som Stoffe1980 dra upp kärran på en biltrailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 24 Mars , 2008 Vad är LGF skylt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 24 Mars , 2008 Fick några svar när jag undersökte ifjol. Ca 15000 inkl moms var ett. Ca 450 kr/tim inkl moms - tillkommer framkörningsavgift mm var ett annat. Billigare att hyra en BRA dragbil och köra själv - eller nån kompis som kan köra. :-) Lycka till! LGF = LångsamtGåendeFordon. Senast ändrad av PatricS | 24 mars 2008 | 11:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 24 Mars , 2008 Typ varningstriangel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 24 Mars , 2008 LGF betyder Långsamt gående fordon dvs max 30km/H Din båt är ju inte så hög så båten borde kunna stå på trailern på båten- tripp-trapp-trull Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanf 0 Postad 24 Mars , 2008 Ekonomin avgör. Jag gjorde som Robban föreslår, lånade en bil med dragkrok och körde hem min snipa på småvägar från Västmanland till Stockholm. Ta med matsäck och lite musik plus ett gott humör, så löser det sig. En hyfsad karta kan också vara bra...I mitt fall dealade jag med säljaren så att jag fick låna hans folkabuss med dragkrok - det blen en del av köpeavtalet. Sedan hämtade han bilen på överenskommen plats. /Örjan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 24 Mars , 2008 Kolla om det går att plocka isär kärran.. min går att ta isär om man lossar 4 bultar bara. Sen är det bara att lägga i kärran i båten och köra iväg med en hyrd 80-kärra... Om det inte är någon kompis som kan låna ut en bil med drag så finns det nog att hyra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 24 Mars , 2008 Finns i alla fall vägar att köra hela vägen upp till stockholm som inte är motorväg! Har själv gjort det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 24 Mars , 2008 Hej ! Köpte också båt i Örebro förra året. Körde 17,5 mil med 30-kärra. Det tog ca. 5h. Råd till Dig ! På kort sikt låna bil med drag och ta god tid på Dig. Du kan inte köra motorväg till Stockholmo. Lång sikt: Sätt på dragkrok på Din bil. Lycka till ! Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jetpilot 0 Postad 24 Mars , 2008 Jag skulle nog köra den på 30 kärran hela vägen.Hämtade en Bayliner 1802 i Helsingborg och drog den till Falun stående på en orginaltrailer uppe på ett biltransportsläp. Det funkade efter mycket krångel men att tänka på är att en orginaltrailer från Usa är väldigt bred och får troligtvis inte plats på en biltransport. Som tur fanns det en lastmaskin där jag köpte båten så vi tog av hjulen på båttrailern och byggde upp så att det vart en bra yta med sj pallar under. Annars kan du kika på blocket, vissa åkare brukar annonsera om dom ska tillbaks efter en leverans med tomt släp då är priset ofta mycket bättre. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 24 Mars , 2008 Passa dig bara så du inte kör för fort med 30-kärra. Själv blev jag av med mitt körkort i fredags, då jag höll 63 km/h på en dubbelfilig torr och fin 90-väg. Dessutom böter på 4000 Kronor. 1-3 månader på cykel är vad som väntar mig. Och nu verkar vintern komma med snö och kyla..... Surt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 24 Mars , 2008 Plocka isär kärran och ta sjövägen till Stockholm när det har blivit lite varmare. Går att sjösätta i småbåtshamnen och tar en dag till Stockholm genom Hjälmare Kanal. En mycket vacker sjöväg genom två av Sveriges finaste sjöar och kanalen är en verklig upplevelse. Lättnavigerat är det också. Varför ta landvägen när det finns en sjöväg? (Bilden visar sjösättningsrampen i Örebro) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peppe_E 0 Postad 25 Mars , 2008 Jag köpte båt & 30 kärra i Örebro. Kör hem den på kärran ! Är det en upptagnings kärra så klarar inte nylon-lagrena (rostar inte ) mycket högre fart en 30 km Kör försiktigt ! Trevlig båtsommar OBS glöm inte LGF skylt och Bakljussats med magnet finns hoss Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=25747744 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Mars , 2008 Du lägger inte i båten nu i alla fall!! Vår tidning NA var det bild på några som åkte skridskor på Hemfjärden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 14 April , 2008 Annars kan man göra som jag gjorde, åka på motorvägen i 85km/h från Örebro till Sthlm, halvvägs kom givetvis polisen bakom och jag fick enbart böter för avsaknad av LGF skylt, jag skyllde på att jag av misstag kom ut på E18 och inte kunde köra 30 pga arga traffikanter. det va helt klart de 500 kr jag fick i böter. Skall tilläggas att det var ett helt nytt ekipage (Bayliner 175BR) på en ordentilg obromsad men fjädrad USA trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 14 April , 2008 Då ska du vara nöjd! Så snäla poliswer är då sällan man möter. Lappen hade rykit minst 6 månader för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xxxtreme 0 Postad 16 April , 2008 tjo! hade samma dilemma som du köpte båten i örebro körde den ända ner till Karlskrona i Blekinge det är ett par mil de! lånade bil men några fjuttiga 30 blev det inte. 90 höll vi nästan hela vägen men håll koll på fabror blå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 16 April , 2008 Har alla som kört fort med 30-trailer provat att panikbromsa med en större obromsad trailer från hög hastighet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BenjiDog 0 Postad 13 Juli , 2016 I mitt fall dealade jag med säljaren så att jag fick låna hans folkabuss med dragkrok - det blen en del av köpeavtalet. Sedan hämtade han bilen på överenskommen plats. /Örjan Stod du och väntade på honom då han hämtade bilen eller hade du gömt undan nyckeln i närheten så han fick leta reda på den? Fridens liljor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser