Yammi 0 Postad 23 Mars , 2008 Hej, I något 2007 nummer av Vi Båtägare fanns det ett ankartest vill jag minnas. Skulle någon vilja skicka mig den artikeln, alternativt ge mig numret på tidningen? Stort tack! Ska köpa mig ett ankare, men vet inte vad det ska bli. Kikat på Rocna, men de finns ju inte i rostfritt, vilket mitt andra alternativ Delta inte heller verkar göra. Är det bara Bruce som gäller om man vill ha en högpolerad pjäs hängandes i aktern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 23 Mars , 2008 Delta finns väll som rostfritt, eller är jag helt ute och cyklar?? På hjertmans bilderser det rostritt ut i alla fall. Kryssarklubben har ganska utförliga ankartester på sin hemsida har jag för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 23 Mars , 2008 Finns en annan tråd i detta ämne. Jag gjorde själv ett inlägg där med en tabell över hur de olika ankartyperna fungerar på olika bottnar... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=160646 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 Mars , 2008 Om du har tänkt att använda ankaret, köp ett som funkar (typ Delta) även om det inte glänser! Ingen som begriper sig på nåt om ankring kommer att klanka ner på dig p.g.a. avsaknaden av glans i aktern om det sitter ett vettigt ankare där..tvärt om Senast ändrad av Gunnar_ | 23 mars 2008 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Mars , 2008 Använder Delta till min 13 ton tunga segelbåt och tror nog att det är det bästa som finns. Möjligen CQR kan mätas med det men skulle personligen aldrig byta bort mitt Delta ankare. Delta finns både som rostfritt och galvat. Det rostfria kostar skjortan och lite till så köp ett galvat och du får något som fungerar. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 23 Mars , 2008 Ankartesten du frågar efter finns i nummer 8 2007 av Vi båtägare. mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2008 Ett annat bra test att studera är SXK:s ankartest. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 23 Mars , 2008 På Hjertmans kostar ett Delta under 1000 SEK, så jag tror inte det är i rostfritt. Någon som vet var jag köper rostfria sådana? Passar Delta bra i ankarrullar avsedda för Bruce? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Mars , 2008 Tas hem på beställning hos alla båttillbehörsaffärer. Ingen har dom på lager, för ett rostfritt kostar nästan exakt tio (10) gånger så mycket som ett galvat. Ett 10 kg galvat brukar ligga på ca 1000 kr och ett rostfritt 10000 kr. Låter otroligt men är sant. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Mars , 2008 Har efter ett par båtar med Delta ankare lärt mig att det är värt att satsa på en storlek större än fabrikanten rekomenderar. Du hittar mer information om ankaret på Lewmars hemsida. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 23 Mars , 2008 Det kostar att ligga på topp http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> Nej, men det låter ju som en sanslös skillnad, men är det sant är det väl bara att bita i det sura äpplet och slanta upp. Ska kolla med Hjertmans vad de har för pris om de nu kan ta hem det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 Mars , 2008 Jag är ute efter ett delta och ringde till Hjertmans. Ett galvat kostar 990:- och ett i RF över elva papp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Det är ekonomiskt oförsvarbart att köpa RF. Varför ska man ha Bling-Bling hänga i aktern när galvat fungerar lika bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 24 Mars , 2008 Ja, egentligen är det ju oförsvarligt stor skillnad men gillar man bling-bling så vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Det kostar att ligga på topp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Mars , 2008 Köp ett Rf nordica för 2300:- och häng som prydnad och ett Delta som du kastar i sjön, då slipper du polerandet också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Eller linda in ett galvat ankare med ugnsfolie så ser det ut som ett Bling-Bling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Mars , 2008 strålande ide. tror jag skall tillverka min radarstolpe av ett gammalt galvat vattenledningsrör och linda ungsfolie om den. Blir ju massor av pengar att köpa BIB.ar för i sommar BIB = bag in box Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Glad att jag kan hjälpa till så du spar pengar att köpa BIB för Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser