Svansen 0 Postad 23 Mars , 2008 Hej på Er ! Jag skulle vilja att alla som har en KAD 44 i sin båt berättar om maxfart, marchfart samt båttyp och vikt på sin båt. Bakrunden är att jag vill få en uppfattning om prestandan på denna motor i olika båttyper med olika vikter. mvh Svansen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Mars , 2008 Har en KAD43, har inte riktig koll på exakt vad som skiljer. Men med DP290 drev på en 3500 kg, 9.5 m Saltö31 så kan man pressa upp till 28-30 knop toppfart, 20-22 knop marschfart. Har tyvärr inte koll på vilken stigning jag har på snurrorna. Förbrukningen 1.6 liter/distans, verkar vara oberoende om jag åker 20 eller 7 knop. Förbrukning i toppfart har jag inte mätt, brukar inte ligga på max speciellt många minuter per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 23 Mars , 2008 KAD 43 230hk KAD44 260hk annars är det samma motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 23 Mars , 2008 Hej, jag har en KAD 44 i min Flipper 999. Jag har inte hunnit köra själv ännu, men enligt uppgift från den förra ägaren så skall maxfarten ligga på 31-32 knop samt marchfarten på 24 knop. Båtens vikt är ca 5 ton med fulla tankar, med detta inräknat. /Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 23 Mars , 2008 Anders_St ....... det där var intressant med din förbrukning på 1,6 l/d. Jag har en KAD 300 som gör 1,56 l/d vilket är något mer än jag hade tänkt mig. Jag tror att jag kan komma ner till 1,3-1,4 l/d men har svårt att se hur jag ska komma ner till 1,2 l/d som det står enl specen för motorn. 2007 har jag gjort ca 700 distans och har samma förbrukning som 2006 alltså 1,56 l/d (har mätt över 3000 distans så det borde stämma Det är tydligen där förbrukningen det ligger för min båt och denna KAD 300 motor). Jag har hört att min förbrukning ligger alldeles för högt men på något vis bekräfrat du bara faktum .... hmmmm ... dax att ta ett snack med VP för att få besked ..... övrigt så är KAD 300 (285 hk) i stort sett en upphåttad KAD 44 och så till Svansen vill jag bara säg att detta är vad du har att räkna med ...... min båt väger ca 3 ton och jag marchar 28-30 kn med topp på 38 kn. I övrigt enmotor som jag är mycket nöjd med och inga problem med reservdelar heller ... Mats Senast ändrad av Edestig | 23 mars 2008 | 17:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Mars , 2008 Edestig. specen på motorn...Hmm? Det är väl kombinationen motor-drev-båt som ger förbrukningen? Min förra båt, en Crescent 535 HT på 600 kg och med 60 hk fyrtaktare låg på 0.85liter/distans. Nu släpar jag runt på 3 gånger så mycket båt, så 1.6 tycker jag är på något sätt OK. Om man inte har en snipa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 25 Mars , 2008 TACK till alla Er som svarat !! Bakgrunden är den att jag är sugen på att köpa en Flipper 909 med antingen en KAD42 eller en KAD 44 i. Självklart är jag mer sugen på en 44:a men problemet är det att den säljaren säger att båten endast gör 24 knop...absolut max 25 knop, och detta med rätt uppnått maxvarvtal. Säljaren med 42:an i säger att den gör c:a 28 knop och lämplig marchfart är 22-24 knop...detta intygas också av andra 909 ägare med 42:or i. Båtarna är identiska så när som på några detaljer. Enligt två olika program så skall 909:an lätt gå 32-24 knop med en 44;a...så varför välja en 44:a som går långsammare och drar mer soppa ?? Något är fel men jag kan inte komma på vad. Den enda som kan påverka detta är ju vikten men inte ens om den vägde över 5 ton så borde den gå endast 24 knop. Knäck detta någon ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 25 Mars , 2008 jag blir lätt konfunderad .... enl tillverkaren ska 909 med en VP KAD42 DP på 230 hk diesel maxa 28 kn. Om nu KAD 44 är på 260 hk så borde du kunna lägga till 4 knop till på den motorn. Att KAD 44 skulle gå långsammare och dra mer bränse är helt befängt, stämmer helt enkelt inte. Du kan ju titta lite på denna länk åxå. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 26 Mars , 2008 Edestig: Jag håller med dig...det är något som inte stämmer. Frågan är bara vad ? Säljaren har ju ingen anledning att ljuga negativt om detta. Han är dock ärlig och säger att den bara går 24 knop. Motorn är dessutom bytt av Volvo Penta och dessutom servad årligen av dem. De hade även provad att köra med motorhuven öppen men ingen skillnad. Det enda jag kan komma på är att det skulle vara fel utväxling på drevet, Alltså att motorn går med rätt varvtal men propellrarna snurrar för långsamt. Han anger också 2,2 liter/dist mot normarl 1,5-1,6. Tror att båten går tungt i 18-19 knop. Kommentar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 26 Mars , 2008 jag är på djupt vatten nu och talar lite mot bättre vetande. Kan nog inte bidra med så mycket mer men .... frågan är vad det är för typ av drev (DP-E, DPX-A) och vilken utväxling på drevet? Vad är det för propellrar (A3 alt A4, C3 alt C4)? Med rätt förutsättningar är KAD44 att föredra. Jag tycker att du ringer till VP och tar ett snack med dom efter det att du tagit reda på fakta om drev, utväxling och propeller(rar). VP kan ge dig klara besked om vad just 909 ska ha för drevspecifikation. Jag börjar bli nyfiken på probemet så lämna gärna svar i detta forum när du får besked. Helt klart är att med rätt förutsättningar för KAD44 ska du ha en max fart på minst 32 kn och march på minst 24 kn. Förbrukning runt 1,6 l/d. Är i alla fall vad jag tror ..... Mats Senast ändrad av Edestig | 26 mars 2008 | 21:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 26 Mars , 2008 Hur har han mätt farten ? Via gps eller logg, om inte gps så kanske loggen behöver kalibreras ? Är säkert inte så enkelt, men man vet aldrig. (Förmodligen har han en gps ombord och där faller mitt enkla tips) /Styrman Senast ändrad av Styrman | 26 mars 2008 | 21:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 26 Mars , 2008 Vet inte exakt vad det är för drev men det borde vara 290 DP. Klart är iaf att motor och drev är bytta samtidigt 1998. Utväxlingen bör därför vara för diesel. Jag har fått en bild på maxfarten...på loggen 23 knop, på GPS:en 25 knop...varvtal 3900 Knepigt som fan detta. Det är som om båten skulle väga minst ett ton för mycket. Att den drar mycket mer har garanterat att göra med att den enbart marchar 18-19 knop. Denna båt skall gå minst 21 knop för att komma upp ur vattnet ordentligt. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 April , 2008 Måste få modifiera mitt tidigare inlägg efter att (äntligen) ha räknat över förra säsongen. Utslaget på hela säsongen så kom jag 690 distans på ca 890 l diesel. Dvs 1.28 l/distans. Vilket känns ganska bra med den storleken på båt. Fortfarande 28 knop toppfart, 20 knop marschfart och 7 knop semesterfart. :-) Senast ändrad av Anders_St | 22 april 2008 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 28 September , 2008 Nu efter säsongen så har jag kommit fram till att min Flipper har en maxfart på allt mellan 24-31 knop beroende på strömmar och bottenbeskaffenhet. Vikten är ca fem ton. Efter att ha bytt både luft och bränslefilter i början av säsongen blev bränsleförbrukningen märkbar. Mvh styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser