Gäst Patrik Postad 8 Maj , 2004 Hej! Har långt gångna planer på att köpa en Wellctaft 2600 Martinique. Nu undrar jag om ni experter i deta forum har några bra råd som jag bör tänka på inför ett sådant köp? Vilka fördelar och nackdelar finns med den här båten? Motorn är en VOLVO 5.7 GSi / DP 280HP och båten är av 2001 års modell. Kom med synpunkter på vad jag bör tänka på! //Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 9 Maj , 2004 Var ute och åkte med en Wellcraft 2400 Martinique från 2002 igår. Mycket fin och trevlig båt med en VP 5.0. Den var direktimporterad och CE märkt i efterhand. Stax under 300.000 gick den på enl. ägaren. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 22 Maj , 2004 Patrik, köpte du den? Vilket pris och blev du nöjd med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 26 Maj , 2004 Hei Patrik, Jeg har selv en Wellcraft 2600 Martinique 2000-modell/VP-5,7GS DP. Jeg er meget godt fornøyd med båten. Selvlensende dekk. OK plass til en familie på 4 på tur, full ståhøyde (187cm) under dekk og gode køyeplasser med stor stikk-kabin. Men fremfor alt en suveren båt i solskinnsvær med stor uteplass med praktisk L-sofa ved siden av fører. Denne kan legges ned til en stor solseng. Båten cruser lett i 25 knop (marsfart) og med VP-5,7GS DP (250HK) m/F4 propeller gjør den 35 knop som maks (med 280HK bør den gjøre tre-fire knop mer). Meget gode og sikre sjøegenskaper, du trenger ikke å slakke av gassen i marsfart i 2 meters bølger. Jeg antar du selv vil importere den fra USA, husk CE merking. Motoren leveres ikke orginalt med ferskvannskjøling (søtvattenkylning). Jeg anbefaler å montere ferskvannskjøling (ca. NOK 10 000,- ikke Volvo orginal), både for å bevare motor og for å ha varmtvann ombord (orginalt får man varmtvann kun via landstrøm 110V/eventuelt 230V via omformer). Som de fleste amerikanske båter har heller ikke denne båten en kalesje som egner seg for Nordiske forhold. Dette gjelder selve kvaliteten i stoffet, men også passformen: Kalesjen skrår rett ned fra targabøylen og til aktersofa. Det er ikke mulig i sitte i sofaen med kalesjen oppslått ! Mitt råd: Få laget en ny kallesje med skikkelig stoff og passform (ca. NOK 15-20 000,- hos en kalesjemaker). Legger du i tillegg en ankervinsj til ca. NOK 15 000,- har du en flott båt jeg varmt kan anbefale ! PS! Båten har relativt stort fribord og dermed stort vindfang, noe som gjør båten noe vanskelig å finmanøvrere i sterk vind i trange farvann. Lykke til med et eventuelt kjøp av båten ! mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik Postad 27 Maj , 2004 Det blev tyvärr ingen affär på den båten. Den var redan såld! Men den är väldigt fin måste jag säga. //Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tommy Postad 8 Juni , 2004 Hej Har bara att gratulera till lyckosamma båtfunderingar. Själv äger jag (och familjen) en Wellcraft 2400 Martinique från 2002. Volvo Penta 5,0GL med DPs drev. Går fint i sjön och marschar på ca 22-23 knop. Maxfart med 4 passagerare och halv tank ca 34 knop. Boendekomforten är svårslagen i en båt med denna storlek, mkt tack vare ståhöjden i hela ruffen och på den riktiga toan. I köket finns som pricken över i:et en integrerad kaffekokare. Lycka till med köpet. Förresten tror jag det blir svårt att finna en sådan båt för runt 300.000 såvida du inte självåker till USA, men då tillkommer reskostnad, transport och CE-godkännande. Priset bör ligga mellan motsvarande Sea Ray och Maxum båtar, eftersom kvalitets och imagenivån är jämförbar med t.ex Sea Ray. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser