Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
olabandooola

Garmin 420S

Rekommendera Poster


Hej hej!
 Jag har precis köpt en ny Garmin 420s på amazon.com för 3000kr , otroliga prisskillnader mot Sverige! Den ska skickas till en kompis i USA, han ska sen packa om den och skicka den hem till mig, jag inbillar mig att man kommer undan tullen då? Jag har lite frågor om det är ngn som kan svara på det:
1. Vart köper man G2 Vision korten billigast?
2. Kan paketet fastna i tullen i alla fall även om han märker det som gåva? TIPS!
3. Någon som har erfarenhet av 420s? Bra eller dåligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skickar paketet oförsäkrat som gåva, med ett värde under 500kr så kommer det med största säkerhet att inte fastna i tullen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jag har letat G2 kort till min  520 ,och kommit fram till att ALLA tar nästan samma pris ..ca 1950kr för ett small Sthlm .

 

Köpte till slut på Erlandsonsbrygga .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du kan köpa korten i USA också, ett regularkort ligger på ca <300$= 1000-lappen billigare än här hemma!
Ett enkelt sätt att hitta är att googla på Garmins kortnummer!

Här är ett exempel: http://www.marine-electronics-unlimited.com/

Kolla bara lagerstatus, inte alla lagerför våra kort !

 

/Pivon

 

Senast ändrad av Pivon | 23 mars 2008 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Har en kompis som precis också importerat en gps (Garmin 525s) från USA, från www.gpsdiscount.com närmare bestämt. Förutom blixsnabb leverans så hade gpsdiscount på egen inrådan också angett värdet på paketet till $199 samt förpackat det hela i en prydlig chokladask som det stod Watts Farms Chocalatteries på. Summan totalt inklusive frakt, moms och tull blev till slut lite drygt 6000 - dvs nästan 40% billigare än motsvarande i Sverige. Vet inte hur det ligger det till med försäkringen på paketet - skickar dagligen saker i jobbet med Fedex har faktiskt aldrig varit med om att något kommit bort. Däremot går ju saker sönder ibland, tror dock att risken med en väl inpackad gps är minimal - paketet måste nog då i princip bli krossat.

/Tobbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Hur blir det med språkinställningen om man använder G2 vision svenskt sjökort. Får man på skärmen avstånd/djup endast i miles, feet eller kan man ändra iställningen till meter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Garmins produkter kan man ändra mellan feet/meter etc i den inbyggda mjukvaran via menysystemet, vet inte hur det är med språket dock. Angående strömförsörjningen är det 12V.

 

Vet någon förresten hur man uppdaterar mjukvaran när det inte finns någon USB-anslutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp ... man laddar ner uppdateringen på sin egen dator och kör över programet till ett vanligt SDminneskort min 64m . Trycker in det i GPSen efter att du startat upp den , klart !!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har köpt ett regularkort mälaren ut till åland ner till köpenhamn

( http://www.garmin.se/mappage_alt.aspx?pageid=426 ) nu via TIGERGPS.com, hör av mig angående hur det går sen! 319 dollar kostade det, dvs 2000kr

Totalt kostade min Garmin 420S kort cirka 5000kr, dvs vad tecopt tog bara för själva GPS:en, klart värt att köpa den via USA nu med den låga dollarkursen!

 

 

Väntar ivrigt på att denna kalla vecka ska vara över så isen ger sig runt båten :D Lade i den i Söndags (optimist-javisst). Ska bli kul att testa GPS:en sen när den kommer!

 

I will keep you updated!

 

// Ola

 

 

 

 

Senast ändrad av olabandooola | 25 mars 2008 | 17:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid import; Levereras GPS/Ekolodet med aktergivare? Är givaren = transducer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transducer är givare.

Transom mount Transducer = Akterspegelsmonterad givare, ingår ibland i lev ibland inte

åtminstone när jag har tittat på Garmin 420S/520S på Ebay.

Gäller alltså att kolla vad som är inkluderat.

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara förmedla följande erfarenhet.

Jag har under en längre tid försökt uppdatera min 420s utan framgång. Satt i å ur SD-kort med den nya programvaran.

Tog förra veckan med den till fiskebutiken hemma å bad dem hjälp mig. Han satte i ett vanligt SD-kort med senaste programvaran. Inget hände.

Tryckte ur det å satte i det igen å vips så började den uppdatera.

Han sa sedan att det kan vara så att man måste trixa lite med kortet innan det tar.

Iaf, nu h ar jag version 4.3 istället för 2.20 så det blir kul å se oom man märker någon skillnad i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem när jag skulle uppdatera min 4008. När jag stod i menyn som visar nuvarande version och tryckte in och ur kortet, då fungerade det. Det lustiga är att det inte står någonstans i manualen eller på deras hemsida hur man ska uppdatera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...