Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
perman

Yamaha 4,3L V6 samma som Mercruiser & Volvo V6 ?

Rekommendera Poster

Har en Chaparral Bowrider från 1994 med tillhörande inombordare och drev.

 

På motorn och drevet står det Yamaha. Det är ett cheva block i den, är det samma som Mercruiser och Volvos V6 ?

 

Fråga nr 2: hur får jag reda på vad det är för drev? jag är ganska grön på detta och det står Yamaha på drevet

 

Bilder finns på länkarna.. klicka på bilden i länken för ännu större bild

 

Bild1: http://www.ladda-upp.com/bilder/3487/yamaha

Bild2: http://www.ladda-upp.com/bilder/3488/drev-yamaha

 

 

MVH Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror du hittar sprängskisser på din Yamaha V6 4.3 liters inombordare här i alla fall:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

 

(Sterndrive, Show all, troligen V6 4.3 EST du har)

 

Drevet:

Nåt av de som visas i listan borde det vara:

 

INTER DRIVE...

eller

INT...

 

Behöver du instruktionsbok eller verkstadshandbok till motorn och drevet har rimligtvis Yamaha handlare detta el kan ta hem. Kolla med t ex Marinshopen, de brukar ha det mesta el kan ta hem (de säljer även på postorder).

 

Mvh

Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 mars 2008 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligtvis det samma som Merc. och Volvo. Den sitter inte bara i båtar, hade en Chevy Astro som hade samma motor. Det är en kapad V 8 350cc, dom tog helt enkelt bort två cylindrar. En mycket bra motor med ett enormt vrid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant läsning där!

 

Har lite svårt att identifiera drevet för ev. propellerköp.

Då kommer jag förmodligen få frågan vad har du för drev? Alpha I (II), Bravo, Cobra ?

 

Sen är jag lite nyfiken på om/när man ska byta limpor, ifall man kan köpa såna för VP eller mercruiser.

 

Har talat med några Yamaha handlare och dom säger att yamaha inte har inombordare = ingen hjälp alls, därav frågorna ovan.

 

Annars är det väldigt trevlig motor med billiga service delar (stift, rotor, fördelarlock, impeller mm)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den går förvånansvärt bra (18 fot bowrider med V6 205hk) ska ställa in förgasare och tändningen på den så ska den utan problem göra en 45kn.

 

Någon som vet hur många grader tändningen skall vara inställd på ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du pratat med yamahacenter i ö-vik ?,  de är otroligt kunniga, kanske pga att de verkligen är intresserad av sitt yrke, till skilnad från många andra handlare, om inte så rekomenderar jag dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Marcus

Har samma problem som du med yamaha limpor och drev, fast på en cheva V8

Grejorna sitter på en Dynasti Elanti 211 Bowrider

Vore tacksam om du eller någon annan kan upplysa om vad det är för tillverkare

Peter

langens-kite@hotmail.com

090-45533,070-3993027



Senast ändrad av langen | 03 januari 2009 | 23:10



Senast ändrad av langen | 03 januari 2009 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet är Yamahas eget drev, de har även ett drev till 7,4 L  ett hydralisktdrev .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara någon som tillverkar det  till Yamaha

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...