WaterWolf 0 Postad 22 Mars , 2008 Har precis påbörjat vaxningen på min båt och är supernöjd med resultatet.Tvättade först rent med Hempel Yacht Cleaner. Sen rubbtrissa på polermaskin och på med Ultraglozz i ett första lager som sedan torkas bort. Därefter ett nytt lager UltraGlozz som får dra 10 min därefter polertrissa. Där ska båten egentligen vara klar och det var riktigt bra reslutat, men jag har en flaska Hempel flytande hårdvax som jag strök på en liten yta, och skillnaden blev en aning blankare och glattare så jag la även ett lager av detta över hela båten vilket blev kanonbra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 22 Mars , 2008 Kul att du blev nöjd. Klar o redo för sjösättning nu då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 22 Mars , 2008 Nej;) Mkt kvar att vaxa. men kapellimpregnering och halva båten färdigvaxad (inkl framruteram och smådetaljer) känns kanon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 22 Mars , 2008 Kul att höra om någon som är nöjd med sitt resultat!Behöver själv lite ideér och hjälp till min vaxning som ska ske snart på båten.Inhandlade en polermaskin från biltema förra helgen med två polerhuvuden: http://img237.imageshack.us/img237/601/img0776gn3.jpgTill denna köpte jag extra polerhuvuden och nu undrar jag vilka jag ska använda och hur. I paketat fanns dessa två: http://img382.imageshack.us/img382/9363/img0783bq7.jpgMen hur ska man egentligen gå till väga?MVHMarcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 22 Mars , 2008 Du stryker ut vaxet med den tjockare dynan (som jag antar är till anbart för detta) . Men sen skulle jag nog använda ett set av dom andra polertrasorna till att rubba vaxet med en gång innan det torkar. Därefter ett nytt lager vax med de tjockare dynorna och därefter efterpolera med ett nytt set polertrasor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 23 Mars , 2008 Kan du tvätta och vaxa min båt oxå?? Du verkar kunna det där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 23 Mars , 2008 Prova annars tvåkomponenters lackförsegling, är helt överlägset vanliga vaxer i skydd och hållbarhet. Kostar förvisso en förmögenhet per flaska men det är det verkligen värt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 23 Mars , 2008 Är fullt nöjd med att hålla på med min egen;) Ytterligare 3 timmar idag! Det tar verkligen tid att vaxa en båt jämfört med bil! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 23 Mars , 2008 Skämt o sido, jag förstår. Har själv inte börjat, här har blivit vinter igen. (Sthlm skärgård) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 23 Mars , 2008 Här med! Men har båten hos en Marina och har egen nyckel. Kanon! Kul att junna greja när man vill i en varm båthall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 23 Mars , 2008 Suveränt, vad kostar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 Mars , 2008 Hempel Yacht Cleaner använder jag inte. Först tvättar jag med vanligt rengörningsmedel. Sedan om det fortfarnde inte är rent (den bruna randen i vattenlinjen) använder jag Oxalsyra. Detta är ett billigare alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 23 Mars , 2008 Vet faktiskt inte riktigt än. Men det är väl som allt annat som har med båtar att göra, inte speciellt billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 24 Mars , 2008 Vart köper man Oxalsyra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Mars , 2008 Prova på ICA. Används vid syltkokning odyl. Där köper jag min! Lackförsegling som det skrivs längre upp i tråden kan jag verkligen rekommendera! Vi har numer en båt som skiner som nyvaxad året runt. Bar att tvätta av med svamp och schampoo på våren. Fast jag brukar vaxa och lackförsegla varje år i alla fall för det är så kul på varvet. Det går bara åt ca 1,5 dl på vår 33-fotare så det blir ca 100 kr/säsong. Väl värda pengar. Går inte att köpa på ICA, inte i detaljhandel överhuvudtaget utan vi får tag i vår på en reondfirma för bilar. Senast ändrad av ciaraud | 24 mars 2008 | 09:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Är det ...Tvätta, polera, och sen lackförsegling? Man struntar helt enkelt i vaxningen. Är det rätt uppfattat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 24 Mars , 2008 Ja, ovanpå lackförseglingen ska man inte ha något vax. Lackförsegling är vad alla rekondfirmor kör med och det är totalt överlägset alla vaxer. Ett bra vax håller mellan 3 och 6 månader vid bra underarbete, lackförseglingen håller >12 månader och skyddet blir bättre för varje år man bygger upp det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Tack, jag ska prov det i år. En kompis till min dotter jobbar på en recondfirma, så jag får höra med honom om han kan sälja mej en flaska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser