Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
snurbo76

få inte bort växel huset på evinrude 15hk

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag tänkte ta och serva min gamla evinrude 15hk över vintern den är nog från början på 70 talet skulle jag tro. den har gått fint i många år men i höstas började den pumpa vatten dåligt så jag skulle plocka isär den och rengöra den och byta impellern men jag får inte bort växel huset, har lossat bultarna mot riggen och delat på pinnen som går genom riggen och väljer fram eller back. men växelhuset går ej få bort har fått en glipa på ca 1cm men sen sitter det stenhårt fast. är det mera våld som gäller eller måste jag lossa nåt mer?

 

 tacksam för all hjälp jag kan få har inte mekat direkt med utombordare innan

 

 

 

mvh svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla först med hjälp av motorns serienr vilken årsmodell du har.

Det gör du genom att gå till Marinshopens hemsida http://www.marinshopen.se/ och Välj sen Modellguide, Evinrude.

 

När du vet årsmodellen kollar du på Ishopmarines hemsida på sprängskisser

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&reqRdURL=reqFor=29~AND~req4Browse=1~AND~lvlCode=1~AND~isFromCMS=false~AND~hideAdd2CartButton=~AND~isStandAlone=~AND~is4CmsShop=~AND~reqln=Unknown~AND~reqem=Unknown~AND~reqph=Unknown~AND~pCode=A0000003~AND~path=BMC~A0000003&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=

 

Jag kollade på en Evinrude 15 hk 1974 (verkar vara första året den kom som 15 hk). Växelhuset på den sitter med 6 bultar. Se bilden.

På en del utombordare kan det även finns en bult under trimfenan men på din motor verkar det inte finnas.

I bilden är nr 47 växelförarstången och nr 49 kopplingen där man rimligtvis delar på växelstången. Har du delat på den där?

 

Svårt att säga vad som hindrar att växelhuset ej släpper, men ev kan splines på drivaxeln fastna lite uppe i motorblocket och det kan då gå trögt att sänka ner växelhuset.

Milt våld kanske behövs men var försiktig för det är lätt att banka sönder antiventilationsplattan (gjutgodset är inte så värst starkt om man börjar banka på det).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 mars 2008 | 18:08

post-1495-1394235396,5687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! det kan nog vara en 74a sprängskissen ser precislikadan ut som den du skickade ovan.

jag var och kände på växelhuset men det bara fjädrar om man sätter en stor mejsel i springan och bänder så fjädrar det ut sen åker det in igen känns typ som nåt kraftigt gummi håller emot. jag har delat växelföraren på samma ställe som på bilden.

 

mvh svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min bästa gissning är att röret som går från vattenpumpen upp till motorblocket har satt sig fast i bägge ändar. Det är gummitätningar i bägge ändar (som för övrigt bör bytas till nya när du byter impeller). Det är den enda rimliga förklaringen att det sviktar när du försöker sänka ner växelhuset. Förmodligen behöver du bända med lite mer kraft men helst med nåt verktyg/material som inte kan göra märken i godset.

 

Du kanske kunde spänna upp det hela med en lyftblock så det hamnar i spänn (med mothåll med t ex spännband så växelhuset ej flyger iväg om det lossnar)?

 

Eller trä in ett plattjärn eller liknande så två personer kan trycka växelhuset neråt på var sin sida (med madrass el liknande under så växelhuset landar mjukt om det lossnar).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle säga att de brukar räcka med o knacka loss växelhus, men om de är kylar röret, kanske de blir svårare o knacka,, om de lossnar uppe i motorn är de klurigt o få dit de igen, kanske inte på alla motorer men min gamla lossnade de i motorn o satte sig snett så när vi körde nöp motorn, bara en varning :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem för några år sen.

Det var drivaxeln som fastnat i motorn.

Fick dra, med mycket våld, ut axeln 'genom' vattenpumpen, knastret som driver impellern skadade då pumphuset.

Knastret är nummer 41 på skissen.

Fick plocka ur motorn för att kunna lirka loss drivaxeln.

Vid återmontering slipa bort ev, rost på axeln och smörj in allt rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer att drivaxeln rostar fast i vevaxeln på äldre motorer. Där impellern inte blivit bytt i tid. Är oftast ren lögn i helvete att rädda motorn.
Verkar vara i det här fallet.
Har hänt mig på ett otal motorer som jag köpt.
Har lärt mig att alltid kolla att växelhuset går ner vid köp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...