Gå till innehåll
tisdag 29 april 2025
oceanis

Åskledare och jordplan

Rekommendera Poster

Har precis färdigställt en elverksinstallation med skiljetransformator och extra inverter. I princip så har ett helt nytt elsystem för 220 volt installerats.

Har också ett nytt jordplan (sintrad platta) monterad för att skapa jord och nolla i systemet. All jord kopplas hit aven antennjord.

Nu till frågan: Det var orginal i båten jordkablar kopplade från röstjärn/mast ner till kölen. Här blir jag osäker. Skall dessa också gå till det nya jordplanet eller bara sitta kvar i kölen. Känns som om det nya jordplanet skulle vara för litet för att klara ett åsknedslag. Plattan motsvarar ca 3-4 kvadratmeters yta.

Några ideer.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Har precis läst ut boken Ström Ombord av  Jon Winge Nautiska förlaget, tredje upplagan från 2006. Relativt färsk alltså. Kan rekommenderas. Inte så mycket ritningar och mått men fina beskrivningar och förklaringar av olika begrepp å sånt.
Förstår precis hur din anläggning ser ut med skiljetransformator och jordplan. 

Din mast-röstjärn är dragna som de är förmodligen med tanke på åsknedslag. Även om kölen är målad så är det inget hinder för blixten. Jag skulle inte koppla ihop det med resten av systemet....
....annat än om det är så att du får radiostörningar i den eller störningar för GPS eller likn instrument. Då rekommenderas att man bryter kedjan med isolator i wiren. Om du får störning så skulle jag hellre då koppla ihop jorden å testa om det försvinner.  Har du ingen störning så låt bli säger jag. Varför? Jo för att just vid ett blixtnedslag kommer du garanterat slå ut all elektronik bakvägen.  Om du däremot i ett åskväder kopplar ifrån all elektronik och drar ur all strömförsörjnings ledningar samt ev antenner så klarar du dem. Det elektromagnetiska fältet slår inte ut dem om de inte är bokstavligt talat i vägen för blixten.
Det är annat med de fält som skapas vid en atombombexpl. men det skall du väl slippa från får vi hoppas. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Eftersom du har en rejäl jordplatta så tror jag inte det blir galvaniska vandringa heller men sätt en zinkanod på proppaxeln och jorda även motorn till samma jordplan .

Håälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha åskskydd men inte jorda riggen direkt i kölen eller jordplattan kan man göra det genom ett gnistgap. Det räcker med en mm för att slippa galvanisk kontakt men åskan hittar ju lätt över.

Men det här med skyddande av instrumenten är ett svårt problem som tål att diskuteras. 

Hur ger man så små spänningar som möjligt till alla känsliga ingångar. En utlagd signalkabel tar upp höga spänningar som lätt förstör en känslig signalingång som är van vid 5V eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst Vinges bok 1sta och senaste upplagan,den är inte korrekt.

Bla. skriver han att vid parallellkoppling av dioder så halveras spänningsfallet.

Är han så dåligt bevandrad i elläran ger jag inte mycket för hans bok.

post-571-1394235404,0839_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ingen övertro på skydd mot blixtnedslag. Det är EXTREMT STORA krafter igång och händelseförloppet är mer baserat på tur/otur än förberedelser.

Det är inget fel att jorda riggen och försöka få blixten att ta yttervägen ner i vattnet. Utanför båten, inte genom kölen. En klassiker är att ha med sig vajrar med stora krokodilklämmor, typ startkablar till bil, som man sätter i alla vant och låter hänga ner i vattnet när man upptäcker risk för åska.

Räkna med att allt i elektronikväg är skjutet om du får blixtnedslag med direktträff. Blixten åker runt och följer allt av metall på oförutsägbara sätt. Att dra ur antenner och matning är en bra ide förstås, men ingen garanti.

Men elektroniken är ett mindre problem, personskador(brännskador), dövhet och att båten brinner och sjunker brukar vara det största problemet efteråt.

Åska ska upplevas i en bra hamn med höga träd och berg runt om som i första hand leder blixten.

Senast ändrad av Anders_St | 30 mars 2008 | 09:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...