Gäst Mats Postad 8 Maj , 2004 Var ute och körde då motorn plötsligt varvade upp och drivningen avtog. Det gick bra att köra på lågt varvtal. Vet någon vad som kan vara problemet? MerCruiser 4.3L. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 8 Maj , 2004 Hade samma fenomen på min båt,men jag hade ett vp100 drev.Då var det propellern som slirade,den hade delat på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 8 Maj , 2004 Japp propellerslip låter troligt! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 Maj , 2004 Håller med övriga, låter troligt att vulkningen i proppen gett sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M Postad 8 Maj , 2004 Tack för tipset! Vad gör man då? Räcker det att ta av propellern och byta något? Mycket tacksam för tips! /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 Maj , 2004 Njae, det är lite olika, en propellrar har fast vulkning, men andra som min tex. har en mässingsbussning där vulkningen sitter i., ta av proppen o kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mats Postad 9 Maj , 2004 Tack för era tips. Jag har bytt propeller och när man har kört en stund kommer problemet tillbaka. Vad finns det mer som kan slira? Det ska finnas någon tryckplatta mellan motor och drev, kan den vara den som är sliten? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse Söderkvist Postad 10 Maj , 2004 Hej! Jag har något liknande problem med att motorn går upp i varv och tappar fart men att det suger tag igen och driver på. s.k gummisnoddseffekt. Anledningen är att virveln från kölen träffar propellern och den får inte tillräckligt med vatten. jag korrigerar detta med att trimma riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonHelmers 0 Postad 11 Maj , 2004 Exakt sånt fel har jag fått på moppen. Då var det kopplingsbackarna som var slitna. Har dock aldrig hänt på båtmotorer. Men kan det inte bara vara att propellern suger luft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 11 Maj , 2004 Jag fick ett tips av Sea Ray Servicecenter att det kunde vara avgaser som läcker ut före propellern som då suger luft. Annars är det nog ryckutjämningen som har pajat. Vissa säger att det är helt osannolikt medan andra menar att det är problemet. Ska ut i morgon och göra ett märke på propellern och axeln för att se om den har flyttat sig. Ska också plåga den ett tag i slirläge för att kolla om det kommer lukt av bränt gummi från motorrummet, i så fall är det ryckutjämnaren som slirar. Trist är det!! /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Å Postad 12 Maj , 2004 kan också vara ryckutjämnaren som sitter på svänghjulet. Även denna är en vulkad gummihistoria på MerCruiser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 1 Juni , 2004 Det var nog propellern trots allt. Den såg dock hel och fin ut men efter att jag bytt till en annan (Propulse) så har problemet försvunnit. Tack alla ni som har tipsat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser