Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Gäst Mats

Motorn varvar upp!

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Var ute och körde då motorn plötsligt varvade upp och drivningen avtog. Det gick bra att köra på lågt varvtal. Vet någon vad som kan vara problemet? MerCruiser 4.3L. /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Hade samma fenomen på min båt,men jag hade ett vp100 drev.Då var det propellern som slirade,den hade delat på sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp propellerslip låter troligt! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga, låter troligt att vulkningen i proppen gett sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst M

Tack för tipset! Vad gör man då? Räcker det att ta av propellern och byta något? Mycket tacksam för tips! /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, det är lite olika, en propellrar har fast vulkning, men andra som min tex. har en mässingsbussning där vulkningen sitter i., ta av proppen o kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mats

Tack för era tips. Jag har bytt propeller och när man har kört en stund kommer problemet tillbaka. Vad finns det mer som kan slira? Det ska finnas någon tryckplatta mellan motor och drev, kan den vara den som är sliten? /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bosse Söderkvist

Hej! Jag har något liknande problem med att motorn går upp i varv och tappar fart men att det suger tag igen och driver på. s.k gummisnoddseffekt. Anledningen är att virveln från kölen träffar propellern och den får inte tillräckligt med vatten. jag korrigerar detta med att trimma riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt sånt fel har jag fått på moppen. Då var det kopplingsbackarna som var slitna. Har dock aldrig hänt på båtmotorer. Men kan det inte bara vara att propellern suger luft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Jag fick ett tips av Sea Ray Servicecenter att det kunde vara avgaser som läcker ut före propellern som då suger luft. Annars är det nog ryckutjämningen som har pajat. Vissa säger att det är helt osannolikt medan andra menar att det är problemet. Ska ut i morgon och göra ett märke på propellern och axeln för att se om den har flyttat sig. Ska också plåga den ett tag i slirläge för att kolla om det kommer lukt av bränt gummi från motorrummet, i så fall är det ryckutjämnaren som slirar. Trist är det!! /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Å

kan också vara ryckutjämnaren som sitter på svänghjulet. Även denna är en vulkad gummihistoria på MerCruiser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nog propellern trots allt. Den såg dock hel och fin ut men efter att jag bytt till en annan (Propulse) så har problemet försvunnit. Tack alla ni som har tipsat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...