Gäst Sea Ray Postad 1 November , 2004 Fick hjälp i helgen att CE-certifiera min båt av en mycket seriös representant från Navalis Yachts i Tyskland. De kommer regelbundet till Sverige för att utföra CE-certifieringar. Priset? 970€ dvs ca 9 000 SEK. Här är länken: http://www.navalisyacht.de/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Suck!! Postad 3 November , 2004 CE-märkning...kan förstå om man tillverkar en båt själv i Bolivia av brasved att den måste godkännas av EU, men en serietillverkad och godkänd båt i USA kan väl inte vara sämre än en båt tillverkad inom EU.Sjukt! Ännu ett sätt att tjäna pengar på vanligt folk.Har hört olika, men 9000-30000kr för en kontroll o ett papper??? Snacka om att någon är desperat att få stopp på privatimporten..suck!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sierra 0 Postad 27 Januari , 2005 nämen titta in denna killen suck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Vibbe Postad 17 Februari , 2005 Så en båt tillverkad innan 96 behöver inte CE märkas vi import? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 20 December , 2005 Jag har importerat min båt utan att CE märka den & försäkrat den utan problem. Jag förstår inte allt snack om detta ämne, det är väl inte CE märkningen som avgör hur trevligt vi har på sjön!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 20 December , 2005 Eller vilket skick båten är i för den delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 20 December , 2005 Har jag nu helt fel så måste det väl finnas nån i detta land som kan genomföra en CE märkning i efterhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 20 December , 2005 Jo det är inga problem att CE märka i efterhand. Inte för att jag har gjort det men har kollat lite i ämnet. Känns lite surt att beatala ca 15000kr för en liten blå skylt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 21 December , 2005 blå skylten finns inte längre men man kan downloada guidlines på rsg.be där finns alle standads som man behöver (kort omskrivning).men det är mycket job och skriva tkniska filen och instruktions boken Herman (hape aluminium båtar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 9 Januari , 2006 Att folk kallar Bayliner Aidsbåtar har jag lärt mig att leva med, men det är ganska skrattretande att någon med en sån båt som Dig gör det. Jag tror att alla Gayliners är lättare att sälja än Din klenod. Jag har inget emot någon båttyp över huvudtaget utan ser en skönhet i alla objekt, dock ska man nog passa sig för att dra alla båtar av ett märke över en kant. Bayliner är världens mest sålda båt eftersom den är så billig. //Stefan, stolt bayliner-ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Januari , 2006 Aidsbåt är väl rätt uttjatat nu. Alla båtar har sin charm. Min förra var en snipa som puttrade fram i 7 knop och gick på luft. Den nuvarande gräver rejäla hål i pluskan men ger större valmöjligheter. Bensin är förvisso mer explosivt än diesel, med rätt skött är riskerna små. Och med tanke på prisskillnaden på en besinmotor respektive dieselmotor, så kan jag köra i många år, förmodligen motorns livslängd innan jag har tankat för den summan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Januari , 2006 Ett litet inlägg till bara... Det här med Bayliner och deras oförtjänta dåliga ryckte som skräp båt är väll lite sent att börja gneta om nu... Visst Bayliner byggde några dåliga båtar i slutet av 80 talet men måste dom lida för det nu??? Merparten dvs nästan alla båtar som var dåliga är ju skrot vid det här laget... Chansen att gå på en mina är mycket liten... Och alla dom som gnetar på att Drev, motorer, maskinella saker bara går sönder på Bayliner är väll lite ute och cyklar... Att drivlinan krånglade lika mycket i övriga båtmärken talades det mycket tyst om... Det är ju faktiskt bevisat att Omc dreven har en del brister... Men även Omc kan gå länge... Det hela beror på hur dom har sköts från första början... Även en Nimbus med Vp motor tar stryk av bristfällig service etc... Det fanns ju ´ konstruktionsmissar i Bayliner som kanske är svårt att leva med tex skarndäck klena rutramar mattor överallt etc... Men är det inte lite typiskt jänkarna egenteligen om man tittar på dom flesta jänke Dc så finns det ju inga skarndäck mattorna sitter lite överallt etc... Vad jag vill komma fram till är att Varför dra alla Bayliners över en kant??? Bara för att jag råkar köra Bayliner så betyder det inte att jag inte kan tänka mig att byta till tex Sea ray Nimbus glastron etc... Men jag betalar inte 1 mille för en båt som bara glänser med sitt märke när jag lika gärna kan åka jänkare å spara 500 000kr... Det har helt enkelt blivigt för dyrt att åka Nordiskt... Sedan kan man ju diskutera värdet av att åka diesel... Nu är detta svårt att jämföra med Geddas båt för en bensinare i hans båt är nog inte att tänka på hehe... Men att få den totala ekonomin att gå ihop med en Diesel i en Dc på ca 24 fot är inte att tänka på. Det kommer alldrig just det alldrig att löna sig dels så skilljer sig literpriset inget nämnvärt men priset på motorerna skilljer sig otroligt... Nästan dubbelt så dyrt är det att köpa en marindiesel... Om inget händer med literpriset så kommer det inte lönasig att köpa diesel... Båten måste gå enormt mycket för att det ska löna sig nästan varje dag hela sesången i många år innan ekonomin har gått jämt upp med bensin alternativet... Båten måste då rent av vara ett arbetsredskap för att det ska gå ihop... Och ju mer du kör ju mer måste du serva så man kan i det stora hela säga att Dieseldrift inte lönarsig alls i det här sammanhanget... Att tilläga är oxå att man måste ha en av dom nya dieslarna för att komma inärheten av vad en V8 bensin ger i hk vrid utan att väga 10 ton... Motståndet måste heta något så bra som Vps nya D6a och inte någon gammal slö aqua ad 41a som ligger och skräpar i en lada... Men Även om dom nya dieselmotorerna är bra så är dom inte presis gratis... Så det slutgiltiga svaret blir Diesel visst men inte i en DC... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Januari , 2006 Ojdå blev ett långt inlägg... Ajdå nu får jag hela dieselmafian efter mig. Be Nice!!! !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Januari , 2006 Bara en liten undran om en helt annan sak, det är absolut inte menat som påhopp, jag är bara så nyfiken. Varför skriver många över en kant när det heter över en kam? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Januari , 2006 Nymodigheter vettu??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 10 Januari , 2006 Så nu får man inte ens en blå CEskylt för dom 15 pappen som en CE-märkning kostar. Det blir alltså bara mindre & mindre värt att CE-märka båten Det här med aids båtar, det ligger ju ändå lite humor i det. kanske även lite avundsjuka ibland. Däremot måste jag få säga till Gedda att han har en riktigt läcker skuta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 10 Januari , 2006 CE märkning trams!! Jag kan relatera till mitt arbete vi gjorde om en styr anläggning som sklulle CE märkas den gick ej genom besiktning till vi satte upp en CE märkningskylt ,det talar om att vi står för att CE märkningen är enligt reglerna och vi ansvarade för det vilket trams!!! besiktningsmannen tittade på dörren att CE märkningssyltet höll det måttet den skulle enligt kraven och talade om att han ej behövde besikta anläggningen för att den håller kraven som krävs!!sjukt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 11 Januari , 2006 HAHAHAHA....Men det är ju ett bra försök från myndigheterna att försöka lura av folk en massa pengar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snowbiz 0 Postad 9 Maj , 2006 Hos Länsförsäkringar så kan man förskra en båt som inte är CE-märkt om den är tillverkad innan 1998-06-16. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser