Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Bosse

USA importerade båtar

Rekommendera Poster

Gäst Dennis

Lungn grabbar. Här kommer sidan som bjussar på ISO-standarder. Gå in på sidan www.sailing.org gå till ISAF Rules & Registrations vidare till Useful Links klicka på RCD Iso-standards. Där finns de flesta standarna som behövs. Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst "Tha Skippa" Hans

Ang, CE-märkning så hittade jag det här på nätet jag vet inte ifall det kan vara till någon nytta? Jag har själv funderingar på att importera en båt från USA. Så det är intressant att följa disskusionerna här i forumet.

post-0-1394234278,766_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Glömde länken sorry! http://www.iso.ch/iso/en/stdsdevelopment/tc/tclist/ TechnicalCommitteeStandardsListPage.Technical CommitteeStandardsList?COMMID=43478 (länk flera rader. klipp ut och klistra in) angående iso osv. vet inte ifall det kan vara till någon nytta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Dennis, då får man tacka för 30 lök då! snacka om värdefullt inlägg, tack känns som för vagt ord. Så som jag har kämpat för att få loss dessa ISO-normer.... Nu har jag alla utom ett par som inte ville gå att ladda ner. Det kan jag leva med, lita på det! Nu återstår det enorma arbetet att läsa igenom dem! Åtskilliga hundra sidor blir det, men det är ett kärt arbete! Nu har helt plötsligt sannolikheten för att lyckas ökat mångdubbelt. De få standarder jag har hunnit läsa verkar inte heller vara några problem att uppfylla, utan de värsta blir nog skrovstyrka, flytbarhet och manöverförmåga. men det ska nog gå det med! Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Hej igen! jag har nu börjat kolla på detta, och av de ISO-normer jag kollat på verkar 95% vara hyfsat enkla att bevisa att båten uppfyller, genom antingen måttangivelser eller digitalbilder. För att bevisa hållfasthet och några saker till krävs dock lite mer tankemöda. Har någon kommit så långt? Jag tänkte att man kanske skulle samarbeta kring detta? en idé kan ju vara att använda Statens Provningsanstalt. mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller själv på detta dilemma, har en båt på gång från Los Angeles. Har varit i kontakt med Four Winns angående CE kontra NMMA certifiering. Den person jag verit kontakt med nämnde att dom har sedan 1997 haft två olika produktions serier, en för USA och en för EU (ce-cert.). CE- certen är betydligt tuffare än NMMA som är en branchorganisation som samverkar med USA:s kustbevakning. Således menar han på att EU båtarna blir dyrare att tillverka samt att serierna är inte lika stora. Nu kommer så till själva 10000 kr frågan; VAd är det då som skiljer dom olika typerna åt? Den frågan har jag ställt till Four Winns och väntar på svar. Om jag förstått det hela rätt så kan det vara produkter som val v länspump mm, dvs på komponentnivå. Men som sagt vi får väl se om jag får något vettigt svar. En helt annan fråga: HUR säkrar man betalningen på bästa sätt? År det någon som använt sig av något escrow företag? För info, Prislista på CE-certifiering: http://www.imci.org/downloads/Pricelist2004.pdf Kontaklista CE inspektörer: http://www.imci.org/english/index.php?menue=1&main=Address \ Skalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Skalman, jag har kommit fram till att det är enklare att byta ut alla slangar mot europaköpta och även att ev. motorrumsfläkten. länspumpen är tydligt CE-märkt, så där är det grönt. det som är absolut svårast är hållfasthetsberäkningar osv, som jag kan tänka mig att four winns är lite restrektiva med att släppa ifrån sig. berätta gärna hur det går för dig! mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Johan, Vad är det som behövs för att göra hållfasthetsproven ? Räcker det med att beräkna vad t.ex. botten minst tål för tryck per kvadrat cm eller skall man lägga tryck tills det går hål ? Har själv inte hunnit gå igenom alla standarna. Mvh Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lelle

Tack för länken Dennis. Ibland regnar det manna från himlen må jag säga. Bockar och tackar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dennis, jag har inte lusläst 12215-1, men det är tydligt vid en genomläsning att denna norm blir en hård nöt att knäcka. Om sjöfartsverket säger att det behövs en 40 x 40 cm stor platta så behövs säkert 20 x 20 cm om man räknar bort deras normala överdrift. det skulle vara jättekul att få höra av Statens Provningsanstalt hur många båttillverkare som verkligen testat enligt denna norm! För det är helt sjukt petig, tex måste dokumentationen från leverantören av grundmaterialet i glasfiberskrovet följa med! Dvs fibermattor, lösningsmedel, gelcoat osv. Tror inte så många har gjort detta jobb om man säger så.... Jag håller nu på och forskar i vilka amerikanska normer min båt är godkänd inom. För det är väl ingen som tror att jänkarna skulle ha en mindre kontrollapparat? Det är egentligen bara frågan om hur man ska översätta USA-normen, men jag tror att det är enklare än att testa på nytt. Eller som någon annan sa, man kanske skulle se om det gick att söka dispens från vissa krav? Min båt har ju uppenbarligen klarat den sjö den är byggd för i knappt 10 år och 800 gångtimmar! Någon som har några bra idéer? Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Man måste inte följa ISO normerna. Det man måste gjöra e att bevisa att båten håller enligt direktivet. Har hört att en väldokumenterad service under minst 5 år kan vara tillrekligt för att bevisa att den specifika konstrutionen har fungerad under dessa år, eller service dokumentation på en tillsvarande bå(läs båttyp). Jag vet inte hur man ska dokumentera i praktiken, mne tycker det kan vara en inntresant fråga!? ISO normerna e ju till vid tillverkning/konstruktion av ny bå, och er derför inte lämpliga för efftercertifiering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

berra, jag har hört detsamma, men hur sjutton får man reda på att det fungerar? för jag lägger inte ner allt jobb på de andra normerna för att chansa på denna. inte helt lätt.... rent generellt borde det vara värt något att båten klarat sig 10 år, fast jag kanske tänker fel. jaja, tips och råd är välkomna! Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jimmy

Att importera en icke CE-märkt båt inom EU eller från USA. 1. Är på jakt efter en SeaRay 268 Sundancer och har tittat på möjligheterna att importera från USA men inte lyckats få någon klarhet i om det går att få den CE godkänd? 2. Vad jag har förstått så utför inte Sjöfartsverket någon certifiering utan 3 parts certifiering är nödvändig och ansvarig är man själv båtens livslängd ut och inte för båtens tillstånd vid certifierings tillfället? Kan man bli ansvarig vid olycka om eftervarande ägare montera annan utrustning eller vanvårdsel av båten 3. Om man importerar ovanstående båt äldre än 1995 och importerad till EU före 1995 men inte CE märkt får man importera denna till Sverige utan att behöva CE märka denna? 4. Vad säger försäkringsbolagen? 5. Är det någon som har erfaenhet av denna båt, kvalite, problem, gång i sjö osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en av många saker som gör att man förkastar hela EU-byråkratin. Varför ifrågasätter man inte kravet av ett CE-märkning? Varför är båtar utan CE-märkning inte sjövärdiga utan livsfarliga? Varför är båtar från t ex USA ej sjövärdig (fast man stämmer varandra så fort man kan) När det gäller bilar så har man strängare regler än vad vi inom EU har. Men som flata svenskar så kraxar vi lite grann och sedan accepterar vi en ny lag/skatt mm. Nu ramlade jag ur vad frågan igentligen handlade om. Trots all skrämselpropaganda så går det för en rimlig kostnad att CE-märka i efterhand. Alla båtar som är importerade efter 1998 från ett icke EU-land ska CE-märkas av importören oavsett ålder. Det går att försäkra båten utan CE-märkning. Jag hoppas att jag sammanfattat samtliga artiklar rätt. En som verkar ha kött på benen ang detta ämne är Kapten Dusty om man läser hans tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är ju de flesta Amerikanska båtar godkända enligt US Coast Gard. Då måste de ju finnas ett regelverk som de använt när de godkändes. Rimligtvis så har väl US Coast Gard också krav på skrovets hållfasthet? Borde man inte kunna använda det regelverket då, förutsatt att kraven där inte är lägre än de som CE kräver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

good morning någon som vet någon firma som ce märker i stockholm. och vad kostar det ungefär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Paco

Om man gör som jag har gjort dvs importerat båt från USA, tullar den, sjösätter och kör så har jag svårt att de hur jag ska bli upptäckt. Båten är en DC från 88 och vad ska egentligen hända? Tullen har ingen plikt att kolla CE-märkning och när du väl kör i Sverige ska det väl mycket till innan sjöfartverket har resurser att göra en razzia och kolla alla båtar som ser misstänkt amerikanska ut. När jag ringde försäkringsbolag var det ingen som frågade om CE-märkning. Det kan ju bli problem om jag ska sälja den, det förstår jag oxå, men det måste ju finnas hur många båtar som helst i Sverige som inte är CE-märkta. Ska dessa inte gå att sälja? Det finns ju inget båtregister, så min båt kan ju lika gärna stått i ett garage i Sverige i 10 år som att vara importerad. Jag ser inget problem att importera en 80-talare eller äldre och köra utan CE-märkning. Problemen kommer väl egentligen med nyare och dyrare båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har fått Dig att tro att det är problem att betala för försäkring? Problemen kommer när någonting händer med båten. tyvärr är det ett stadigt vikande utbud av bolag som försäkrar eller avstår från reducering av försäkringsvärde vid skada/stöld om båten saknar CE märkning (Svenska sjö var bäst/ärligast vid min senaste kontakt med bolagen maj 2004). Problemet som ägare (både till importerad och båt som misstänks vara importerad) är att bevisbördan (import/ägandebevis före 1998 ) ligger hos Dig, INTE försäkringsbolagen. För försäkringsbolag är man en drömkund! = betalar för någonting man ej får nytta av... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Gäller kravet på CE-märkning även på båtar som är byggda i Sverige och finns i mängder här(typ Maxi)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att jag har fattat allt rätt. Båtar byggda inom EU eller importerad före 1998 behöver inte vara CE-märkta. Båtar byggda för eget bruk behöver ej vara CE-märkta om båten behålls i minst 5 år. Så om du köper en privatbyggd båt helt ny så ska den CE-märkas av båtbyggaren, visserligen kan du ju säga att du har byggt denna båt för eget bruk (fast någon annan har hjälpt dig med bygget) Det finns mera artiklar om detta ämne på nätet och i detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst thomas

Hej ! Hur är det med importerade båter som enligt den amerikanska tillverkaren skall vara CE godkända ? Är dem ok att importera ?? Kollar på en begagnad 2002 stingray 200 som enligt tillverkaren redan är CE märkt ?? En annan fråga. Vad kostar det ungefär att ta hem en 1200 kg tung båt ?? Tack /thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att försäkringsbolag inte försäkrar vissa båtar är mindre otroligt. Går det att tjäna pengar så tror jag att allt går att försäkra. En rolig graj var att en försäkringsman kom och inspekterde farsans båt för nåt år sen, han har en Flipper 570-76 med en Mercury 60-92 och på den båten finns ingen ce-märkning. Farsan har försäkrat i Lloyds och det kostar inte många 100-lappar per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning fanns inte på den tiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så viktigt med CE ?! Med typ länsförsäkringar har det inte varit några problem förutom att de skriver ned värdena på egna båten en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Om båten är importerad i år och försäkrad och det händer en olycka så menar ni att försäkringsbolagen inte behöver betala ut ersättning ifall CE-märkning saknas? Det har jag väldigt svårt att tänka mig om detta inte specifikt är angivet i försäkringsvillkoren, eller vad säger ni kunniga!? Det är ju som att ha sin volvo försäkrad hos ett bilförsäkringsbolag och när man krockar säger försäkringsbolaget att dom inte försäkrar kombi?? Parallelen kanske blev väl långsökt men ändå. :-) Om vi då leker med tanken att jag hävdar att båten är importerad före 1998, dvs då det inte behövdes någon CE-märkning. Är det fortfarande så att bevisbördan för detta ligger hos mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Saxat från länsförsäkringars hemsida... Se til att du läser i en ny vilkorsbilaga... Information om CE-märke för Båt. Källa: Sjöfartsinspektionen Alla fritidsbåtar, samt viss utrustning, tillverkade efter den 16 juni 1998 måste vara CE-märkta enligt ett produktdirektiv från EU (benämnt Fritidsbåtsdirektivet 94/25/EG). För båtköparna betyder detta att båtarna blir säkrare eftersom direktivet ställer krav på båtens konstruktion och dess säkerhet. Direktivet tar hänsyn till bl.a. skrovstyrka, stabilitet, flytegenskaper, manöveregenskaper, inträngande av vatten, styregenskaper, motorinstallation och brandskydd. När en fritidsbåt, och den utrustning som omfattas, uppfyller kraven får den bära CE-märket och därmed säljas i hela EU/EES-området utan ytterligare godkännanden, anpassningar eller omprovningar. CE-märket betyder att tillverkaren garanterar att produkten överensstämmer med kraven med avseende på säkerhet, hälsa och miljö samt att föreskriven kontrollprocedur har följts. ”Tillverkarskylten ska vara synligt placerad, företrädesvis i förarkabinen eller nära huvudstyrplatsen.” När båten är provad och tillverkaren har samlat all den dokumentation som krävs får båten CE-märkas. CE-märket ska placeras på tillverkarskylten. Exempel på skylt: Följande information ska finnas på tillverkarskylten; • Tillverkaren/Företagets namn • Konstruktionskategorin • Maximalt personantal • Maximal last • CE-märket • Det anmälda organets identifieringsnummer, i de fall där ett anmält organ deltar i produktionskontroller (Provningsprocedur B C, B D, B F, G eller H). Undantagna från direktivets regler är bl.a.: • Båtar avsedda endast för hastighetstävling,inbegripet roddbåtar för tävling och träning som benämns så av tillverkaren. • Kanoter och kajaker, gondoler, vattencyklar och liknande produkter. • Vindsurfingbrädor. • Motordrivna surfingbrädor, vattenskotrar och andra liknande motordrivna båtar. • Historiska båtar eller enstaka kopior av historiska båtar, konstruerade före 1950, byggda huvudsakligen i ursprungligt material och benämnda som sådan av tillverkaren. • Experimentbåtar, såvida de inte därefter släpps ut på marknaden inom gemenskapen. • Båtar byggda för eget bruk, förutsatt att båten inte säljs inom en femårsperiod. • Undervattensbåtar • Svävare • Bärplansbåtar Import av fritidsbåtar från länder utanför EU/EES Fritidsbåtar som importeras från ett icke EU-land måste också provas och CE-märkas. Detta gäller både nytillverkade och begagnade båtar (efter 1950) och oavsett om båttypen sedan tidigare finns i Sverige. Den person eller företag som importerar en båt till Sverige från ett land utanför EU/EES är ansvarig för att båten blir provad och CE-märkt. Det är viktigt att komma ihåg att det inte räcker med en fysisk CE-märkning. Även en Försäkran om överensstämmelse ska finnas och vara fogad till instruktionsboken. För att få CE-märka båten måste tillverkaren (eller den som importerar) se till att båten provas mot de cirka 30 övergripande säkerhetskraven som finns angivna i Sjöfartsverkets kungörelse (SJÖFS 1996:14). Båttillverkaren ska konstruera båtarna enligt en av nedan angivna konstruktionskategorier. A - Ocean B - Utanför öppen kust och utomskärs C - Kustfarvatten och inomskärs D - Skyddade farvatten fortsättning nästa sida -> Ocean - Båtar konstruerade för längre färder då vindstyrkan kan överstiga 8 (Beaufort-skalan) och med en signifikant våghöjd på 4 m eller mer, då dessa båtar ska kunna klara sig själva. Utanför öppen kust och utomskärs - Båtar konstruerade för färder utanför kusten då vindstyrkan kan vara upp till och med 8 och med en signifikant våghöjd på upp till och med 4 m. Kustfarvatten och inomskärs - Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder, då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m. Skyddade farvatten - Båtar konstruerade för färder på mindre sjöar, floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till och med 4 och med en signifikant våghöjd på upp till och med 0,5 m. Varje båt ska vara märkt med ett skrovidentifieringsnummer (HIN-kod) för att möjliggöra identifiering av fritidsbåten. Skrovnumret ska vara unikt och bestå av 14 tecken. Skrovnumret ska vara synligt på styrbords utsida av akterspegeln eller nära aktern. Varje skrovnummer ska skäras, brännas, stämplas, präglas, gjutas eller anbringas på annat sätt så att ändring, borttagning eller ersättning blir tydlig. Skrovkoden ska präglas på ytterligare ett dolt ställe i båten. Den del av koden som identifierar tillverkaren tilldelas av Sjöfartsinspektionen. Detta gäller även importerade båtar som inte är CE-märkta och som ska provas i samband med att de tas in i Sverige. De fullständiga kraven finns i följande dokument: • Det övergripande dokumentet med regler för att få tillverka båtar för försäljning inom EU är Direktiv 94/25/EG Fritidsbåtsdirektivet • Direktivet har genomförts i Sverige genom lag SFS 1996:18 och Sjöfartsverkets kungörelse SJÖFS 1996:14 Samtliga dokument finns att hämta på Sjöfartsverkets hemsida, www.sjofartsverket.se Om du har några frågor kan du ringa till Sjöfartsinspektionen, Marknadskontroll, tfn 011-19 10 00. Länsförsäkringar Älvsborg Privat och Lantbruksmarknad Göran Löfgren Produktansvarig Båtförsäkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla glada ce entusiaster. Kontakta mig om ni går i seriösa import tankar så ska jag som SJÄLV har importerat och ce märkt min båt berätta hur det går till. Den firma som hjälpt mig har påpekat vissa saker som jag skall ändra på bla motorer över 115kw skall ha automatisk brandsläckningsutrustning i motorutrymmet. Så vill ni ha hjälp att ev ta hem och ce märka en båt hör av er. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sea Ray

Fick hjälp i helgen att CE-certifiera min båt av en mycket seriös representant från Navalis Yachts i Tyskland. De kommer regelbundet till Sverige för att utföra CE-certifieringar. Priset? 970€ dvs ca 9 000 SEK. Här är länken: http://www.navalisyacht.de/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...