Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
seaborn

Är det verkligen rimligt att införa ett Båtkörkort?

Rekommendera Poster

Är det verkligen rimligt att införa  ett Båtkörkort?

 

Man kan ju fråga sig nyttan av ett Båtkört för fritidsbåtar om man tycker att allt är bra som det är och ingenting  behöver ändras för Vilda Västens lagar ska råda till sjöss?

 

Och dessa Vilda Västen anhängare ifrågasätter om Båtkörkortet skulle lösa några problem eller ge några fördelar att tala om.

 

Den föråldrade sjölagen medger en del orimliga förhållanden varav jag tar upp ett här:

 

Man får köra hur fort som helst, i en hur lång fritidsbåt som helst, utan någon nedre åldersgräns, så länge båten inte är bredare än 4 meter.  Om man iaktar gott sjömanskap!

 

Detta skulle i alla fall ett Båtkörkort som sätter gränser vid 7meter, 10 knop och 15 år sätta stopp för.

 

Man kan dra en drastisk parallell med vapen, är det inte onödigt att kräva vapenlisens?

 

Borde inte vem som helst utan lisenstvång gå omkring med ett nästan hur kraftfullt vapen som helst utan någon nedre åldersgräns så länge man inte ställer till med en massaker?

 

Kan en 12-årig förare i en 16 meter lång fritidsbåt som är 3.80 meter bred och kan köra i 50 knop ställa till med en massaker till sjöss?

 

Kan någon Vilda Västen anhängare svara?

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 12-åring råd med en sådan..?

Han skulle ju kunna låna farsans.. men det tror jag inte han skulle gå med på!

Han skulle ju kunna låna den utan att farsan visste om det men det skulle han kunna göra även om det är körkort eller ej.

Har du sett några 12-åringar komma körandes i 16 meter långa båtar i 50 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldiga paralleller du drar..... Det är klart att utan riktiga argument så får man väl dra till med ngt för att få uppmärksamhet..

Som sagt hur många 12 åringar åker runt i sådana åk???????????

 

Perra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur var det nu med kunskaperna?

 

Är det inte så att det är Readren (ägaren) till båten är ansvarig och då är troligen

12:åringens pappa skyldig för de brott som ynglingen begår.

Tror nog pappa håller hårt i nycklarna till båten.

 

 

Har du i verkligen sett någon 12:åring komma farandes i 60 knop eller är det hjärnspöken?

 

 

 

mvh Roland  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på den där gubben Williamsson?

 

I alla fall ett anmärkningsvärt sätt att göra reklam på.

Hålla på och reta upp folk på marina forum.

 

Vem fan köper hans kurser?

 

 

Rapportera inlägg kan han visst också, men han borde nog rapportera sina egna reklam-inlägg istället!

 

 

Men snart är denna tråd raderad, precis som alla andra som denne RW har skapat.

 

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 21 mars 2008 | 19:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, inte var det Flipper jag trodde skulle bli rapporterad i den här tråden.
Snarare en spammande båtkörkortsivrare med ekonomisk vinning av detsamma om jag tolkat några trådar rätt.
 
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var får du allt ifrån?????

 

 

 

(som Björn Gustavsson sa...)

 

 

.

.

.

Glöggen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or

Skattekort? Det är väl vad det egentligen är och det rätta namnet för det. Att kompetensen ökar eller skulle öka är bara ett svepskäl för att kunna beskatta en stor grupp som har ett intresse som sticker i ögonen på många. Aktivister har i alla tider arbetat för att få till förändringar och har många gånger fått politiker att tänka till. Att dessa nu blivit politiker, är en riktigt farlig väg. Helt plötsligt har själva tanken om världen blivit en andra-handsfråga. Nu är det den egna ekonomin som tagit över, fan här tjänar man ju bra. Vi måste förtsätta att skrika och hitta nya vägar för att sitta kvar!

Jag är/var själv för vår egen miljö tidigare, men har insett att man går för långt eller har gått för långt redan, i sitt strävande till förändring. Nu kostar miljötänkandet mer än det smakar och närmare en sund miljö kommer man inte. Tidigare när man skrek om kolkraften eller utbränt kärnbränsle, då förstod jag mer. Men nu har det bara blivit löjligt. 

/Urban Medin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kör man mindre motorbåt så är väjningsreglerna inte så svåra att förstå.

 

Högerregeln gäller, precis som på land.

Alltså väjer man om andra båten kommer från höger, svårt?

Möter man en anna motorbåt (för mot för) så håller man åt höger, precis som när man cyklar.

Möter man en segelbåt eller större båt som naturligvis har svårare att väja så ska man väja.

Och när man ska väja (byta kurs) så visar men detta tydligt, precis som man gör när man cyklar (där räcker man ut en arm för att visa vart man ska) I båten gör man det genom att i god tid byta kurs så det enkelt kan uppfattas av andra

 

 

Detta moment behöver väll man inte gå en kurs för???

 

 

 

 

Hur svårt kan dé va

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att kompetensen hoss de som är på havet längst våra kuster borde öka. Men tyvärr är det inte så att man blir bätre på att hantera båt genom någon kurs. Jag käner massor med folk som tagit förarbevis och sen köpt båt. Och som kommit ut i lite väder och upptäckt att dom inte kan ett skit. Kunskapen om att hantera en båt kan du bara förvärva gennom att vara ute på havet. Det är en enorm skillnad mot att köra bil för i bilen kan man alltid köra in till sidan och stanna om man upplever att förhålandena är för svåra. I båten tvingas man att lösa problemet här och nu. Kunskapen om vilken båt som har vilka lantärnor har man inte mycket glädje av mitt på dan när det blåser 15 m/sekunden.

Nej ett båtkörkort värt namnet skulle bli alldeles för dyrt alternativt ge en falsk säkerhet (jag har körkort så jag kan detta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingen mellan båtkörkort och skatt är jättekonstig. Man betalar inte skatt för att man har körkort för bil, trots att det kortet har funnits i många decennier. Jag kan förstå att man är orolig för ett båtregister av det skälet, men det har absolut ingenting med båtkörkortet att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en extra utgift på 10 papp för en lapp ger 2500 kr i MOMS

 

énte de skatt???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10000? vad är det för summa? Jag betalade typ 350kr för att göra provet/examen. (Kustskepparen). Dock var det 15 år sedan. 10000kr låter mycket!

 

Moms har du på allt i Sverige. Så det är väl inte så konstigt. Det är ju endast om du har ett företag som du kan dra av momsen.

 

Senast ändrad av Crona | 22 mars 2008 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilda Västen??? Vad har du för kläder på dig igentligen??

 

\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir ett krav/lagstadgat att alla ska ha båtkörkort så kommer ju de som utbildar garanterat höja avgifterna... de ser ju att de kan tjäna kosing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag (och 30 andra på samma kurs) betalade  ca 2500 kr i höstas för kurs samt utbildningsmaterial då jag läste kursen för att få förarbevis (skärgårdsskeppare)

(Medborgarskolan kursavgift excl. material 1190 kr per person 36 timmar)

En bra kurs som jag kan rekomendera alla som vill kunna navigera på gamla hederliga sättet.

 

Givetvis kan man låna material och bara skriva provet.

 

 

Ett riktigt båtkörkort borde väll i rimlighetens namn innehålla teoridel och körlektioner samt uppkörning.

 

För annars år det inte ett båtkörkort, för vilka kan köra båt enbart på ett förarbevis?

 

 

Skatt,

Litet räknexempel.

 

antag att 500.000 ska skaffa båtkörkort.

antag att det kostar 10.000 kr för att skaffa ett rikgtigt kort

 

Då blir det 500.000 x 10.000 = 5.000.000.000   ( 5 miljarder)

MOMS delen som staten får utan att anstränga sig mycket blir 1 miljard.

 

GÖTT

 

Förstår att många utbildningsföretag vill vara med och dela på en omsättning på 5 miljarder.

 

GÖTTMOS

 

/Roland

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 22 mars 2008 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på det där med att ta körlektioner och uppkörning med båt. Jag har jobbat drygt 15 år till sjöss i handelsflottan och div. kryssningsfartyg. Har själv haft egen båt i 5 år. Om man ska införa båtkort så ska det ju vara av olika klasser, det vill säga segelbåt med olika storleksklasser. Motorbåt med olika storlekar och motorstyrkor. Dubbla motorer och enkla motorer etc. Som med bilkörkort, buss, last bil osv. 

 

Hur skall vi göra med alla dessa äldre män & kvinnor som fått sitt A körkort på köpet när dem tog B körkort. Dessa borde verkligen bli indragna och dem skulle verkligen behöva ta ett Nytt MC kort för att kunna få köra motorcykel isåfall. 

 

Senast ändrad av Crona | 22 mars 2008 | 12:45

 

Senast ändrad av Crona | 22 mars 2008 | 13:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skall vi göra med alla dessa äldre männ & kvinnor som fått sitt A körkort på köpet när dem tog B körkort. Dessa borde verkligen bli indragna och dem skulle verkligen behöva ta ett Nytt MC kort för att kunna få köra motorcykel isåfall.

Håller faktiskt med i detta... men bara därför att dessa äldre som precis har gått i pension och funderar på vad de ska göra nu skaffar sig en hoj på äldre dar. De skaffar sig inte vilken hoj som helst utan en värstinghoj när de ändå håller på! 1200 kubikare är ingen ovanlighet och sen när de är ute och åker så kan de inte hantera den utan kör omkull eller krockar...

Har hänt massor med dödsolyckor med äldre gubbar bara förra sommaren.

Men detta går knappast att överföra på båtar då de äldre männen sitter i små ekor och dricker pilsner för att sedan trilla i sjön och drunkna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskussionen blir väldigt märklig och meningslös när man fritt fantiserar ihop olika scenaria för att skapa sig argument, så jag lägger ner den för min del nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte hålla sig till tidigare intyg? Förarintyg, kustskeppare och skeppare B. Sen finns det mekaniker intyg, maskinist B, högfarts certifikat etc. Man ska nog hålla sig till nautiska certifikat och inte börja blanda ihop körkort här.

 

Har ju märkt att även om man tar ett bilkörkort så kör folk som idioter när dem väl fått det. Allt beror på eget omdöme och sunt förnuft. Man lär sig av egna misstag och erfarenhet. Ut och åk båt efter det att ni tagit ert förarintyg eller annat cerifikat och skaffa er rutiner och erfarenhet.

 

Senast ändrad av Crona | 22 mars 2008 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Beträffande äldre män/kvinnor med gammalt gällande körkort och stora

 mc tror jag inte dom är problemet vad gäller mc-olyckor. Visst händer det

 tyvärr, men ska man vara ärlig så är det nog yngre killar som är överrepresenterade

 i statistiken. Gamla gubbar (jag själv) och tanter puttrar nog ganska lugnt omkring

 med sina glidare.

 Detsamma gäller nog 12-åringar med ev pappas båt. Känns som det är

 killar i övre tonåren plus 10 år som är värsta syndarna. Givetvis finns det

 äldre gentlemen med tjock plånbok och nyköpt båt som inte borde

 vara på sjön.

 Behövs båtkört? Tja vi har ju bilkörkort men det händer alltför mkt

 olyckor och vansinnigheter på vägarna trots det. Kanske skulle det

 bli säkrare på sjön men det borde inte behövas om alla tog sitt

 ansvar och använde sunt förnuft.

 

 Tog jag i för mkt nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hallå!
I vilken värld har ni befunnit er i dom sista 20 åren egentligen?  Ni måste väl ändå vara medvetna om att det skett stora förrändringar under dessa år då det gäller både båtar och båtägare. När vi var små, 60-70tal. Så satte man sina barn i t.ex. en gammal lörja (rundeka) eller liknande med åror som man fick roa sig med, med en jättestor flytväst som täckte stora delar av kroppen. I dag sätter man barn på 6-7år i en typ bombard gummibåt ribb med fartet upp emot 20knop och kanske mer som man får flyga omkring med inne i hamnarna och störa friden med. Man lär alltså sina barn att detta är helt ok. Sedan när dom kommer upp emot 13,14, eller kanske 15år då skall det vara en båt som har farter långt över detta. Kanske upp emot 40 -50knop. När vi var små så fanns det enstaka båtar som gjorde över 25knop, och det var görfräckt. Alla talade om dom och alla visste vart dom var. Jag lever idag i Öckerö kommun där alla med lite pengar tävlar om att ge sina barn det värsta av det värsta. Både vad det gäller mopeder, bilar och båtar. Det är inte alls ovanligt att en förrälder låter sin 12åriga son åka omkring i sin typ Hydrolift F24 t.ex. Gör dom något galet så köper man dom fria. Men vad händer den dagen det leder till en dödsolycka då? Sedan kan väl även jag tycka att detta med körkort drabbar även fel personer och att något typ av dispanssystem borde skapas, men hur. Alla system går ju att lura och utnytjas. Det hela bottnar ju i att förr fick man lära sig sjömanskap och rent sunt förnuft av dom gamla då man påbörjade sin kontakt med båtar och havet. Vem skall lära alla dessa mäniskor detta idag då det handlar om så många människor, och som dessutom kanske aldrig tidigare har haft någon större kontakt med varken båtar eller hav. Sedan lär vi dessutom våra barn till hamnhuliganer. Fatta att problemet kommer ju från er själva. Om du lär ditt barn att det är helt ok att slå en person på käften om han kommer från en annan ort så kan följden bli att han slår ijäl honom. (Bara en dålig jämförelse.) 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or

Behövs båtkört? Tja vi har ju bilkörkort men det händer alltför mkt

 olyckor och vansinnigheter på vägarna trots det. Kanske skulle det

 bli säkrare på sjön men det borde inte behövas om alla tog sitt

 ansvar och använde sunt förnuft.

 

Svar nej! Ett båtkörkort behövs inte, de intyg som gäller nu är tillräckligt. Däremot ska det behövas förarintyg för att få framföra ett flytetyg oavsett. Det behövs inte idag. Ett förarbevis är inte svårt att ta och en praktisk övning borde ingå. Vill man sedan skaffa större båt och/eller navigera utomskärs, så säger det sunda förnuftet att man vill/ska lära sig mer. Angående dödsolyckor, så omkommer fler människor av snöskottning. Så ett varmare klimat vore bra!

/ Urban Medins personliga åsikt. \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seaborn!
 
Det låter på dig som om du absolut inte är född på sjön. Att dra groteska paraller går inte att jämföra med att gå från ingenting till allting. Jag och min son (gudskelov 15år), har fritt kört båtar från 7 års ålder. Absolut inga långa sträckor och med överseende från mig. Redan från 12-års åldern åkte han fritt med en roddbåt och gummibåt som klart överskrev 10 knop. Jag köpte min första egna campingbåt när jag var 12 år. Jag har ALDRIG kört på en grynna i hela mitt liv. Jag gjorde lumpen på en 200-båt med en attackdykarpluton från kustjägarna med våldssamma landstigningar, mörkernavigering m.m. Jag kommer att bli tvungen att ta höghastighetskörkort och faller 1 år för ålderskravet!!!!!
 
Olyckor på sjön kan räknas till hundradels promille av vad som sker i trafiken. Messing (den gamle kommunisten, som kom med förslaget) har kanske suttit på en Ålandsbåt, inte mer!
 
Seaborn: Jag är nästan tvärsäker på att din ungdom inte präglades av båtliv på egen hand. -Rätta mig om jag har fel! Det låter inte så med tanke på din inställningen. Är det så, så lär det minst sagt vara en ambivalent känsla du uttrycker.
 
Mvh Peaky 
 
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky!
Glöm inte att det som ligger till grund för denna diskution är att du som jag som är till hundra procent uppväxta som båtmäniskor är idag en minioritet på havet. Men det är det jag menar med en typ av dispanssystem. Man hade något liknande i samband med förrändringar då det gäller skepparpapper för fiskare under slutet 80talet vill jag påminna mig. Exakt hur det var kommer jag inte ihåg. Man brydde sig ju inte så mycket i den åldern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha rätt Kjove!
 
När jag var ung var det annorlunda. När pappa och jag var ute med vår Pettersonbåt och mötte en annan båt, hälsade vi artigt med vinkningar. Pappa tog av sin skepparmössa och hälsade med den. Det var tider det med sjö/båtfolk som du nämnde.
 
Jag har ett skräckexempel när jag köpte en båt. Då stog det två grabbar i en nylevererad båt och pockade på min uppmärksamhet. De visste inte hur de skulle ta sig från Skanstulls Marin till Skurusundet. Inga sjökort. Däremot en fräck GPS-plotter som de inte fick igång. Jag hjälpte till att få igång plottern, oavsett så var de helt nollställda. Sensmoral: Vad hade det gjort för skillnad om de åkte i 10 knop eller 15. -Lika illa!
 
Det slutade med att de åkte kölvattensnavigering. D.v.s. -De åkte efter mig till Skurusundet. Jag skulle ändå till Värmdö. 
 
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or

Dom hade snott båten, men det fattade ju inte du s

om var så ung \Laughing\

Skojade bara /Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh nej! Segla-mot-or.
 
De hade förarintyg båda två, suttit i båt en gång, kunde ta ut kurser på sjökort, beräkna longituder och latituder, kursavdrifter, riktiga fenor på sjömärken, ringde fruarna och meddelade avgångstid och beräknad ankomstid enligt tidigare koll(sjökortet dock hemma), kunde lovart, lä och tvärs och akter. Riktiga fenor tyckte jag. Lite förbryllad dock när de började snurra telefonkatalogens kartor som orienterarna gör. Men, men... hem kom de.
 
Det ljugs mycket i den här branschen. Eller?
 
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...