Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
tedabr

Går bara på starten

Rekommendera Poster

Har en volvo penta 4,3Gl som bara går på starten så fort jag släpper nyckeln dör motorn.

Har lagt direkt ström till bränsle pumpen så den verkar det inte vara något fel på.

Någon som varit ute för detta problemet?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få/Tedda 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en bil en gång i tiden som hade exakt samma problem som du beskriver.

På den så hade en kabel dålig kontakt. Det var kabeln som matade tändspolen med 12V ifrån tändningslåset. Från tändspolen gick även en kabel till solenoiden på startmotorn (opel).

Iom att det var så dålig kontakt mellan tändspole och tändlås så fick tändspolen bara 12V när man vred till startläget så startmotorn var aktiverad. iom det så fick tändspolen 12V från startmotorn, när starten släpptes så fsvann 12V o motorn stanna.

Enkelt åtgärdat med ny kontaktstycke vid spolen. Kan det vara nåt liknande på din båt? Taskig kontakt helt enkelt??

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rotorp hann före med samma som jag hade i tankarna... Testa med en direkt plus till tändspolen och se om den går då... Eller sätt startnyckeln i tändningsläge och mät om du har ström på plus på tändspolen.. Alltså mellan plus på spolen och direkt till jord på t.ex motorn eller batteriet, inte till spolens minus.. Har råkat ut för samma grej på en OMC-motor....

Senast ändrad av Micke_Se | 21 mars 2008 | 17:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall prova med att dra en direkt ström, vad det gäller säkringar är det inte det problemet har kollat dom få som finns i båten./ Tedda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla muttern på baksidan nyckel kolven så den sitter fast ordentligt har råkat ut för exakt samma sak för några år sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gissa på glapp/fel i tändningslåset, alltså kontaktstycket som sitter på tändningslåset, att du helt enkelt inte får något tändningsläge från låset.

gör som tidigare inlägg beskrivit och lägg en kabel direkt från batteriets plus till tändspolens plus, går den då så är felet bra inringat.

På liknande sätt kan det göras det när man tjuvkopplar en bil, har jag hört, så länge det inte finns någon startspärr som kan krångla vill säga

Du har väl ingen startspärr på din båt så det är det som jävlas ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första inlägget jag läser efter ett långt uppehåll..... Inte har det blivit bättre.. Väldigt låg nivå på inlägg Rovarn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

???

Det var då en väldans tur att ditt bidrag i denna tråden höjde nivån då!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som ett skitfel, Lätt att åtgärda bara man hittar det\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lyckats ringa in problemet.Det sitter ju en relähållare m.m vid den vänstra avgas limpan.

Där kommer det ju även en massa kablar, bla tänd strömmenfrån Starnyckeln.När jag började att plocka med kablarna sluta även starten att fungera.Efter lite pill med kontakt stycken m.m så fungera starten och även motorn. Nu är det bara att vänta på varmare väder så jag kan koppla på vattnet och provköra ordentligt.Tack för alla tipsen/Tedda \Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...