Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ryds_500HT

Har köpt begagnad båt

Rekommendera Poster

Hejsan!!

 

Jag och tjejen har gått & skaffat oss en begagnad båt. Märker är givetvis Bayliner eftersom jag alltid har tyckt om dom. et att det finns en hel del skeptiker där ute som har massa negativt att säga om märket. Men bryr jag mig ?? nej! \Tongue

 

Nu till det jag undrar lite över....  Båten är en Bayliner 15 Bowrider -88, på aktern sitter det en Johnson 140hk -91. Båten är köpt på firma i Sandviken.

 

Det jag nu undrar över är försäkringen. Tror ni att det är värt att försäkra den om nu ngn ens tar emot den ?? För maximal rek.motor ligger på 50hk.

Är tacksam för alla åsikter.

 

Mvh Janne

post-25235-1394235394,7402_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvilar på att nåt föräkringsbolag tar sig an den båten när du har så stor motor när max motorstyrka är 50hk. Men du får ringa runt och lyssna. För en försäkring ska du ha, inte bara för din egen skull utan för andras också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 10 år sedan när jag köpte en HELT ny Capri 2052 så ville inte ngt försäkringsbolag ta emot båten. Så vi åkte utan försäkring under dom åren vi hade den båten. Kan ju vara så att det har förändrats en hel del, men premien lär väll vara skyhög i detta fall om ngn tar emot den ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är en ansvarsförsäkring som täcker upp ifall du skadar någon annan/något annat. Jämför med bilens trafikförsäkring. För övrigt så tycker jag man bör tänka sig för flera gånger. Det är inte självklart att man ska försäkra en gammal/billig båt mot stöld, brand etc. Priset på en försäkring är ju den förväntade sannolikheten för en skada multiplicerat med kostnaden för den skadan, SAMT försäkringsbolagets marginaler och premie för att de tar risken. Med en gammal/billig båt kanske det inte är värt att köpa denna trygghet utan istället kallt räkna med risken för att den brinner/sjunker/blir stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkring.....

 

Okej, det ska jag höra efter om nästa vecka alt läsa om via nätet. Jag är lite inne på att inte teckna ngt som täcker ifall man kör på ngn annan osv..  den risken finns ju självklart, men är näst intill obefintlig med tanke på var vi åker någonstans. Men ska leta runt lite.

 

Tar en annan fråga i samma tråd nu när ngn ändå svarar lite =]

 

Hur stor motor kan båtens akterspegel bära egentligen då tror ni  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D beror lite på. Men d är inte alltid som d är hk som avgör hur stor motor du kan hänga på. D är vikt osv som spelar in. En nyare 150hk är givetvis lättare än en 15 år gammal. D får man räkna på.. Men d kan ju mycket väl vara så att din akterspegel är förstärkt med lite xtra plastarbete. Men jag får nog hålla med om att 140hk verkar vara lite i överkant när maximala rekomenderade antal hk är 50... Obs att detta är en amerikansk rekomendering och då tar man i i över kant för att slippa stämningar osv som är så poppis i jänkeland..

 

Låt då säga att du utan tvekan kan hänga på en modärn 90 hk och d funkar utan problem..

Att försöka förklara detta för vissa försäkringsbolag är ibland inte d lättaste. Men när du väl får ett bolag som tar sig an båten be att få detta på papper att dom har godkänt båten trotts dessa extra hk. D är bättre att tala saning än att ljuga om motorn i dessa lägen..

 

Du kommer förmodligen att få en något förhöjd premie pga motorstorleken men inte så fasligt hög att d inte går att leva med.. Vissa försäkringsbolag är bara intresserade av toppfart och inte hur stor motorn är dvs har du en långsam båt med stor motor kan dessa bolag vara att föredra.. Ska då tilläggas att du borde ha en toppfart på över 50 knop med den snurran på den båten. Och då blir nog inte försäkringen särskilt billig på dessa bolag..

 

Men gör som övriga redan skrivigt d finns många bolag att välja mellan och lägg någon timme på att leta lite d värsta som kan hända är att du får ett nej..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå? Funderar du på att skaffa en ännu större motor???

 

Eftersom rek motorstyrka var 50 hk så kan jag ärligt talat inte förstå att någon en gång har satt på en 140 hk. Tillverkarna vill ju kunna rekommendera en så hög motorstyrka som möjligt men det finns ju en anledning till att dom satte den till 50 hk. Förutom vikten skulle jag tippa att om man drar på fort med 140 hk så blir det ett jä*%a tryck på den akterspegeln. Jag skulle nog inte ha utmanat ödet på det sättet.

 

Men eftersom akterspegeln fortfarande sitter kvar så kommer det förmodligen att fungera ett tag till.

 

Detta kan ju vara anledningen till om försäkringsbolagen inte vill ta sig an din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn som sitter på båten nu har suttit där några år. Det är en -91. Den tidigare ägaren har tävlat i vattenskidåkning/fötterna med denna båt. Båten är en inbytesbåt till en båtfirma uppe i Sandviken. Och det är av dom vi har köpt den nu. Vi ska givetvis inte byta till en större motor, jag bara undrar hur stor motor man egentligen kan ha på denna båt. Men eftersom senaste brukaren av båten har tävlat med den så borde det ju inte vara ngn större fara att använda den som vanlig bruksbåt. Fram i fören i facket ligger det en säck med grus som borde vara för att få ner nosen lättare när man har en åkare bakom båten.

 

Tror ni verkligen att båten kommer upp i 50 knop ?? Ingen som vet någon som haft denna modell med en mindre motor & vad den toppfarten då stannade på ???

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det där med maximal rek motor om 50 hk. Var har du fått det ifrån? Det är inte så att det trillat bort en etta framför femman och nollan? \Smile\

 

Jag kan aldrig tänka mig att maximal godkänd effekt skulle vara enbart 50 kusar på den båten.  Inte med den v-botten. Vet dock inget i detalj om båttypen, men det borde inte vara så svårt att söka. Som jämförelse kan jag nämna att den nu för tiden minsta bayliner-bowridern (175:an), har en Mercrusier 3L på 135 hk som standard...

 

140 hk är kanske väl häftigt, men 100 kusar borde den klara utan vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överallt där jag sett denna modell så sitter det en Force 50hk. Även kollat på Länsförsäkringar där dom oxo anger 50hk som högsta rek.  Finns även flera sidor ifrån ursprungslandet där det står 50hk som maxmotor......

 

Ingen annan som sett samma modell med liknande motorstyrka ??

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...