Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
WaterWolf

Sjösättning

Rekommendera Poster

Visserligen snöstorm utanför! Men trots det börjar det närma sig sjösättning, antagligen i mitten på April om vädergudarna vill:) Ska ner till båten nu och sätta upp det nyimpregnerade kapellet, och förhoppningsvis påbörja vaxningen av båten lite smått i Påsk. Underbart att bara vara nere i båten och greja lite och ta en fika. En ny båttidning damp ner igår som man kan njut av och läsa från pärm till pärm;) Härligare känsla av att det är nära nu när man åter får färdas fram på blankt hav och njuta av lugnet och friden som bara en båt i havet kan ge....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med dej, själv har jag båten på tomten. Så att vårrusta och ett par pilsner och skön musik då lever livet. \Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att vara lite motvalskärring så ska jag ta upp min snart ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skidorna är undanstoppade och 5 dagar kvar till sjösättning av den nya båten. Var hos handlarn´ idag, de höll på med det sista, båttenmålning, montering av bord och länspump, mm. Båtvagnen står och rycker i kopplet...\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
Hoppas på bra väder på  premiärturen, åtminstone ingen snö....\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-foot-in-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Foot in mouth\ title=\Foot in mouth\ />
Är väl bäst att ha utombordaren nedsänkt i vattnet vid bryggan tills risken för frost är borta eller vad tror ni?

Sedan blir det lite pyssel i vårsolen, montering av plotter/ekolod, kompass mm. Hoppas på fina helger med vårvärme framöver. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

//Ulf 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ulf

Lycka till med sjösättning och premiärtur med båten.

Hälsningar

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lennart, ska blir riktigt kul med Yamarinen.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Får börja med att lära känna båten och motorn under inkörningstiden och göra 10-tim servicen. Blir en 08 motor till 07 båt. Motorerna från 07 var slut - men det gör ju ingenting \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
...och skaffa en egentagen bild i Sjöboden...

//Ulf

Senast ändrad av ulfa | 05 april 2008 | 20:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imorgon smäller det Glad  suger bra i båt-tarmen nu....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Lycka till och njut av sjösätningen imorgon;) För mig är det bara 1,5 veckor kvar:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TJoho! sjösättningen blir för mej den 1:a maj  då man tidigast får sätta ner båten för campingen, har lite små pul kvar bara men sen bär de av!

• måla botten
  • sätta på det nya kapellet
  • tvätta av säten m.m
  • polera hela båten lite lätt ovan(under och motorn är redan klar)
  • fylla tanken fullt innan avfärd
  • polera krom
  • eventuellt måla trät en gång till
  • byta däck på båtkärran då dom som sitter på är lite veka och små blir 15 tums aluminium fälgar istället för 13tums plåt :)
  • eventuellt rostfri båge ibak
  • om bågen blir , montera radio antenn och montera VHF-antenn
  • om bågen blir av, installera VHF-en
  • om bågen blir av eventuellt några bra ljus på.
  • m.m, m.m

, skaffat ny motor så de blir intressant hur den går, 

Mvh: Wilhelm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom till handlarn kl 09 imorse, is på kapelletFörvånad hade 1,5 timmars genomgång av allt med nya båten, sedan 2 timmars resa med båten på släp i 30km/h till hamnen, tanka på vägen (en båt tar upp rätt mycket plats på en bensinmack, ha-ha), lunch, tvätta båten, vaxning, sjösättning, fixa med alla tillbehör och sedan.......premiärturen.GladGlad

Vilken båt och motor! Cool

Var bara ute en halvtimma innan det var dags att återvända och fixa med nya förtöjningar, kapell mm vid båtplatsen men men..........är helnöjd.Cool

Ska bli en kul sommar.

//U

Senast ändrad av ulfa | 10 april 2008 | 23:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyckans ost!
Sitter själv och väntar på att min handlare ska ringa upp mig och säga att det/när det är klart för leverans! Längtar efter att få vaxa, plocka och kika runt på nya båten.... Cool

Är som längts 2 veckor kvar av väntan - det suger bara mer och mer, hoppas bara att det kommer några varma dagar också till sjösättningen. Valborgsmässoafton känns som en bra dag - då hälsar vi ju våren välkommen!!!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

härligt ulfa....och ny dag att njuta av idag:) och Jocke. Inget är som väntans tider...(har jag hört;).... bara två veckors väntan kvar själv....suck;)

Senast ändrad av WaterWolf | 11 april 2008 | 09:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

rikitgt varm idag,, synd att man har mkt kvar o göra, vill ju slänga i den o köra tills bensinen tar slut, hör er säga att ni ska lägga i o jag kan inte än :´ (

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är klar och körs ut till hamnen i morgon, Och slängs i på tis morgon:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

va. ni är inte rädda för att det kan bli is eller så ? för en sönderfrusen motor är skit :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo....det snöade imorse och kröp ner till 1 plusgrad.....men har motorn nertiltad i vattnet för säkerhetsskull (plusgrader i havet). Tror jag minimerat risken.

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oki doki =), har ni hunnit åka något än då ? förutom dagen då ni sjösatte...  ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu är det barta 1 dga kvar till sjösättning! :)Gjorde klar det sista på båten förra helgen och vaxade sittbrunnen och impregnerade dynorna....återstår bara att tanka upp den ikväll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAAA! Ska hämta åket imorgon eftermiddag. Så första sjösättningen hoppas jag hinna med på lördag.... Ser ju skapligt ut med väderutsikterna för helgen! Cool
Så snart är den där långa väntan över, och ledigt hela nästa vecka med!!!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu har man bara en vecka kvar tills man kan glida runt på sjön igen.

Finns ingen bättre känsla än första turen på sjön..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såja! Nu var allt packat i bilen - återstår bara maten imorgon bitti.... Sedan bär det iväg till kusten och marinan efter lunch imorgon. Antar att det blir ett par timmar där för att avklara all pappersgöra och visning av båten o prylarna. Sedan bär det iväg med 30-kärra ut till stugan, för att gno o vaxa så länge det tillåts på kvällen. Hoppas på en mild eftermiddag imorgon - ju mer som avklaras imorr'n kväll, desto tidigare kan jag åka till rampen på lördag. Attans vad det suuuuger nu! Cool

Hoppas nu att vädret håller i sig, i och för sig har jag packat ned både mössa, tjock jacka o vantar, så åka blir det! Skrattande

Återkommer nästa helg med rapport från första turen - ha det gott alla båtälskare!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösatte i lördags morse och var ute både i lördags och söndags. På valborg blir det riktig invigning med goda vänner och nyhavn. = ) Skåne är fantastiskt ibland, precis som Malmö FF. = )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klockan 08.00 i morgon lördag är det dags.  Livet är underbart när underlivet är bartFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösatte idag i solsken! Passerade både ösregn och hagel som piskade ner på väg mot hemmahamnen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick fint, 36 båtar, från runt ett ton upp till 55 fotare på 7 ton sjöstattes på fyra timmar.   Nu ligger hon i. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typiskt April;) Men vad gör det när det är sjösättning:) Sjösatte min idag vi 17:00, det blev några härliga svep och nu är jag precis inkommen efter ett par Laphroaig i hytten till korsord och skön musik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mkt förbättringar i vinter men en riktig trevli överraskning var hur vacker båten blev utan dekaler! Tänkte byta ut de gamla lite nötta mot nya, men nu när jag ser hur fint de vackra linjerna på båten kommer fram så får det nog vara;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe jo det kan jag tänka mej!

Nu åker jag här i bilen med båten efter(Y) och trådlöst internet har man så det funkar alldeles utmärkt att surfa :) , hoppas jag fått med allt och båten åker i havet imorrn då det först är tillåtet av  campingen att sjösätta på deras brygga.

ska bli riktigt kul och så får jag se om jag har rätt propp eller om jag ska gå upp en storlek då det är 17 i stigning

någon mer som skall sjösätta i helgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...