Gäst Torbjörn Postad 8 Maj , 2004 Hej! Det visade sig när jag skulle byta bälg att vatten låg innanför bälgen ca 1 dl. Det har blivit en del rost på knuten. Är det någon fara? Vad ska jag göra? Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Torbjörn Postad 8 Maj , 2004 Det är ett 100 drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 8 Maj , 2004 Lagret som sitter i skölden kan vara skadat av vattnet.. hade själv bort min bälg och drev iår och innanför låg det vatten.. mitt lager var rostskadat så jag har bytt lagret. Det är ett vanligt standard lager så det kostar en 100lapp ungefär så det är lika bra att byta det om du ser att det är rostigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bengan Postad 8 Maj , 2004 min knut var också rostig. kollade upp med pentaförsäljare och fick som svar att om inte lagren blivit skadade (så att knuten inte är lättrörlig) så var det ingen fara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 8 Maj , 2004 Har också hört av volvohandlare att det inte är någon fara om drivknuten är rostig, så länge den går lätt i alla led. Däremot bör du byta lagret ifall det är rostigt, på min Aq140 (förmodar att det är samma för B20:an) är det själva lagret som håller fast axeln som sticker ut genom skölden. Detta lager gick sönder på min båt vilket gjorde att svänghjulskåpan slogs sönder (=många tusenlappar). Så kolla upp det noga, då du kan spara många tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Torbjörn Postad 11 Maj , 2004 Tack för infon!! Drivknuten är går fortfarande lätt åt alla håll. MEN... Oljan i drevet var grå=vattenläcka. Kan vattnet innanför bälgen läckt in eller är det packningen vid propelleraxeln som kan vara kass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bengan Postad 12 Maj , 2004 Att oljan är grå är inte alls bra. Du borde nog lämna in den för översyn. Förmodligen är packningen nog paj in i drevet från knuten och har man otur kan man fått en massa följdfel av detta (tror jag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser