Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
vinternoll2

licens vhf ?

Rekommendera Poster

Hej, måste man ha ngn licens för handburen vhf radio? tex Pocket 4000 . Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det måste man ! Först måste du ha ett certifikat för att få använda den. Sen måste du ha en licens för varje radiosändare du äger, kontakta PTS ( Post och Telestyrlesen) om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det va ju viktig att tilllägga fröken Trams-Ann Desibelle :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får köpa/äga samt lyssna men du får inte göra anrop på den. Vi pratar alltså marinradio/VHF. PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaparn: Ja :x-mas: det tycker jag (till skillnad från Ditt inlägg som knappast tillför ngt till ämnet)... Tycker generellt att man skall ha grundläggande kompetens både i navigation och vhf MEN -oavsett vad jag tycker - så är det många som inte har varken det ena eller andra. Vilket leder till att riskerna ökar, jag ser då hellre att människor som saknar licens för normalanvändning av vhf har möjlighet - genom innehav - att vid NÖDSITUATION kunna få kontakt med sjöräddningen. Samt att man genom innehavet inser nyttan av att skaffa sig behörighet/licens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*_PJ_: Är det inte så att man måste har licens för att lyssna också? När jag tog mitt lilla bevis har jag för mig att man var tvungen att skriva på någonting om att inte föra vidare det man hör. Men det var ett par år sedan så jag kan ha fel (och då menar jag inte att det har ändrats utan att jag har glömt). *Desibelle: Håller med dig. Det är helt vansinnigt att så många har så dålig kunskap i navigation mm. Det är dock mycket viktigt att kunna larma vid nödsituation, och mobiltelefoner har ju inte täckning överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sist jag höll på med det här med VHF certifikat så har jag för mig att man måste ha ett för att få inneha en apparat!?! Rätt eller fel? Hur som helst så bör man ha både certifikat och tillstånd från PTS i alla fall för att kunna använda sig av sin VHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det kan nog stämma att det var så förr, vet ej när reglerna ändrades. Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...