Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Ringhede

Är det det här ett båtkörkort ska lösa?

Rekommendera Poster

Ni som så kraftigt förespråkar ett båtkörkort läs rapporten från sjöfartsverket från 2007

http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Olyckor 2007.pdf

 

63 skadade

15 döda

3 saknade

(tragisk är det)

 

De flesta fallen handlar om brand/explosion, olyckor vid paddling, fall överbord, haverier, olyckor vid fiske, alkoholrelaterade olyckor, nägra vattenskotrar.

 

Något enstaka fall kan hänföras till sådant ett båtkörkort skulle kunna bidraga till förbättring men här vet vi inte om att de kanske redan hade nautisk kompetens.

 

 

Om man inför båtkörkort med så lös grund så är det ett klart fall till JO-amnälning.

 

 

Ta er nu tid att läsa igenom rapporten innan ni vräker iväg massa argument FÖR ett båtkörkort.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ingen rapport det är en tabell - som visar att det inte förekom några olyckor på sjön efter 29/7..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lästips, http://www.atlanticatidningen.se/PS/PS_Includes/print.asp?ML=0&P=120&LID=2

Han avslutar samtalet med att inbjuda den eller de som vill framföra synpunkter att höra av sig. Telefon 08-405 10 00 eller lars.hogdahl@industry.ministry.se

Vassego, Ringhede å alla andra!

Hör av er nu med era synpunkter.

 

Senast ändrad av Peter_K | 19 mars 2008 | 23:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer med gammal information. Lars Högdahl och Lena Nordeland har flyttats från utredningen.

 

De ursprungliga utredarna, Lars Högdahl och Lena Noreland, är numera fullt sysselsatta med helt andra arbetsuppgifter som handlar om försäkringskassans samarbete med en del andra stora statliga myndigheter och kommuner

http://www.bildaforlag.se/sjolivdistanskurs/batkorkort.4.70949694112f07101bc80007431.html

 

Min spekulation är att de inte kom någon vart, t.ex. att de hade svårt att hitta problem som skulle passa in på lösningen med ett båtkörkort eller att de insåg att det kommer kosta massor med pengar att kunna kontrollera alla på sjön om de har körkort.

 

 

Redovisningen (fick inte kallas för rapport) från Sjöfartsverket är svår att krångla sig ur, den pekar på en helt annan kategori av problem än vad körkort skulle hjälpa.

Bränder/explossioner hjälper inte om man kan bevisa att man kan navigera och köra båt.

Folk som paddlar är inte med i förslaget om båtkörkort.

o.s.v.

 

Alkohol har man hittills inte vågat ta i vilket är ofattbart då omdömmet försämras i takt med intaget.

Men alkoholen anser vissa på sjön är en rättighet som man inte får pilla på.

 

Det handlar inte om körkort det handlar om omdömme och ansvar och det insåg nog Lars Högdahl och Lena Nordeland. De ville nog inte stå med sina namn för något som med största sannolikhet inte skulle påverka den dystra olycksstatisstiken på sjön ett dyft.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd Ringhede! Det har ju funnits en del som varit positiva härinne på forumet. Varför ska vi ha ett båtkörkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19 mars 2008 - Status Båtkörkort / Båtförarbevis

Regeringskansliet meddelar att arbetet med lagtexten alltjämt fortgår. Vissa mindre omskrivningar görs för att alla parter skall bli nöja och enat kunna stå bakom lagtexten. Man beräknar nu att den färdiga texten skall vara klar om 2-3 veckor.  Den gällande tidsplanen är fortfarande att riksdagen skall fatta sitt beslut i början av hösten och lagen komma att gälla från och med 1 april 2009. Vi återkommer så fort ytterligare information finns. 

 

http://www.batskolan.se/aktuellt_om_batkorkortet

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 20 mars 2008 | 07:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir kort så kan man ju hoppas att utbildningen/kursen för de som måste gå den innehåller information om hur man sköter sina olika installationer, tex motorer, bränsle, el, gasol osv osv, kanske kan man minska en enda människas lidande genom mer kunskap och det kan ju inte vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett intressant inlägg, för det är ju så att när man sätter in en insats så måste man veta vad man vill uppnå. Och det är ju känt att kombinationen fiskande-full-kissnödig-gubbe är något av det farligaste svensk sjöfart känner, och det kommer man kanske inte åt med båtkörkort.


Å andra sidan så är olycksstatistiken en sak, och det Ringhede refererar till är rapporterade olyckor, snedseglare som bara går på grund, rammar en brygga, båt eller stupar i sjön finns sannolikt inte med i statistiken.

Men ett båt körkort kanske också  skulle kunna innbär att det blev ännu trevligare på sjön, t. ex om folk tillämpade väjningsregler.
Jag tillämpar t.ex vad jag lärde mig i körskolan varje dag när jag kör bil, så även om det inte påverkar trafiksäkerheten är det inte så dumt att kunna fickparkera.
Men som sagt, ska man införa båtkörkort är det nog viktigt att tänka på vad man vill uppnå med det.

 

Senast ändrad av Marrexxx | 20 mars 2008 | 08:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grundutbildning i hur man agerar / navigerar till sjöss kan bara inte vara negativ.

Men tror inte att det löser problemen med dom som tror att man kan dricka en massa alkohol och köra båt i hög fart utan någon som helst hänsyn till sig själv och sin omgivning (som man bevisligen fullständigt skiter i ). Kan även notera att i stort sett alla självförvållande olyckor är motorbåtar, typ snabbgående. Då jag själv nu är motorbåtsförare, från att tidigare varit seglare. Så ser jag ganska enkelt anledningen till att det har blivit så här. En motorbåt, hoppar man bara i och vrider på nyckeln. Fram med en pilsner och så kör man. Det där tricket fungerar inte på en seglare, då där behövs attention under hela färden.  Men.....Utbildning är alltid bra.

 

Senast ändrad av Reine | 20 mars 2008 | 08:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Reine, vi har samma erfarenhet. Jag har också konverterat till motor efter 35års seglande och kan nog hålla med dig. Det finns en tråd ang kortets vara / inte vara som jag inte hittar just nu, men det som slog mig när jag läste den vara att majoriteten av negativa inlägg mot kortet kom från ägare av snabba motorbåtar vilket känns lite trist om nu dessa är överrepresenterade i olycksstatistiken. Nej jag drar INTE alla över en kam, jag åker själv relativt snabb motorbåt, men skäms ibland över hur endel motorbåtsbröder beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst får man ibland skämmas över sina ''motorbåtsbröder', och även över sina egna misstag ibland, men jag är övertygad om att ett körkort inte kommer att påverka detta ett dugg!

 

Rötäggen, de som man förhoppningsvis vill komma åt, kommer troligen fortsätta att köra båt utan styrlapp (vem ska kolla?)

 

Pinkenödiga fiskare kommer nog fortsätta dra i sig sin pilsner och ställa sig upp i båten för att pissa utan styrlapp.

 

Grunden som finns kommer troligen inte att bli mer tydliga på plottern om även om folk har styrlapp.

 

Båtar kommer troligen fortsättningsvis vara inblandade i olyckor till sjöss, oavsett styrlappen.

 

Jag är inte emot utbildning, utbildning är bra, frågan är bara om en påtvingad utbildning för att skaffa sig ett körkort är lika bra som frivillig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är kontrollen svår, håller helt med, men ett enda sparat liv, eller skada som innebär invaliditet kanske är värt ett försök? Jag har själv inte bastämt mig för hur jag känner trots att jag får mitt om nuvarande förslag går igenom. En sak är okunskap och en annan sak är attityd och attytyden är svår att utbilda bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan aldrig vara fel att på något sätt styra upp dagens båttrafik, inget snack om det...

 

Men varför inte börja i rätt ända för en gångs skull?

 

Inför samma alkoholgräns som vid bilkörning! Där börjar allt!

I en rapport på tv i förra veckan visade man att 90% av alla olyckor med

dödlig utgång sker i Stockholms skärgård.... och i ca 75% av fallen

var alkohol inblandade....

Kanske skulle införa ett kort för Stockholmare.... Skojar lite...

 

Förbjud turister som bor 3veckor om året vid havet att köpa båtar

till sina barn för buskörning i hamnar osv. utan tillsyn av förälder

i båten.

 

Merparten av folk som är på havet och i våra sjöar framför faktiskt

båten med respekt och kunskap.

 

Jag själv har all nautisk kompetens jag kan få utan yrkesmässig utbildning

så jag drabbas inte men jag tänker på alla som inte har det...

Fast och andra sidan så den som har råd att köpa båt borde faktiskt

också ha råd att fixa kortet...

Men det är klart att alla miljonerna gick väl till båten....

 

En fråga bara...

Vem kollar att vi lever upp till och efterlever bestämmelserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte införa körkortet endast i Sthlms skärgård om det är där allt bus är?

Varför ska vi på landbygden som endast i undantagsfall möter andra båtar på nära håll drabbas av detta? dra en linje på sjökortet och innanför denna måste du ha båtkörkort... likt hastighetsbegränsningar eller fiskeförbudslinjer...

 

Senast ändrad av Knoparn | 20 mars 2008 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lugnt meddela att det inte är speciellt mycket bättre i mälaren, utom i Juli för då är alla i skärgården

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det ska nog inte ses som en fullständig sammanställning det där som sagt, men det närmaste en någorlunda rättvisande exempelsamling vi kan komma. Den är nog inte helt komplett heller. Totalt ska det ha blivit 22 döda under 2007. Av någon anledning finns inte resten av året med i tabellen över olyckor, kanske för att man inte har historiska data att jämföra med.
 
Sjöfartsverket är lite bekymrade över att antalet sjöräddningsfall stigit kraftigt den senaste tiden, även om antalet omkomna inte har gjort det utan snarare minskat ganska rejält under senare år. Nu är iofs ökningen ifrågasatt ifrån en del håll och Sjöfartsverket ska ha tillsatt en grupp som ska analysera detta. Innan det är klart tror jag att man helt enkelt inte riktigt har koll på vad de flesta olyckor/sjöräddningsfall beror på. Jag har i alla fall inte sett till någon analys av fritidsbåtsolyckor.


Det finns, på tal om andra saker som sagts i tråden, för övrigt lite information om var olyckorna främst sker, kanske inte kommer som någon chock att det är där det finns mest folk: http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Omkomna karta 04-06.jpg 
 
Jag är trots allt för ett obligatoriskt båtkörkort. Visst frivillighet är bra, men jag har lite svårt att förstå varför det är otänkbart att ha ett obligatoriskt båtkörkort för de som ändå har tänkt eller redan har skaffat sig en frivillig utbildning. Jag är nog annars generellt för att ha så lite reglering som möjligt, men tycker nog att det är vettigt att reglera lägstanivåer och tror nog att det stävjar en del avarter på sjön, utan att det inskränker negativt på friheten i någon större utsträckning. Men det är naturligtvis svårt att veta, i synnerhet innan man provat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En rak fråga till er som är så bestämt emot.

Vad är nackdelen med utbildning och ett kort/bevis?

Problemet med efterlevnad och kontroll är ju redan diskuterat, men på vilket sätt skulle det klart försämra för er som båtägare?

 

Senast ändrad av Botved | 20 mars 2008 | 14:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ligger d till.. Att mycket vill ha mer och som  i övriga beslut som Klåparna fattar så blir d påföljder av otäck art.. Är inte själv intresserad av att bidra med mer skatt och avgifter än vad jag gör idag.. Någonstans får d vara stopp och där står jag nu, d är en av anledningarna till att jag är emot detta.. Sedan så har vi nr2 och d är den luddiga och otyderliga bilden och respekten detta körkort för med sig..

 

Ett körkort som inte går att dra in Är och förblir respektlöst och utan funktion iframtiden så gäller ju samma sak ändå iaf densamme gör sig skyldig till brott, Böter och inget annat.. Hade kortet gått o dra in för fylletrattarna så hade d kanske funnit lite hopp. Men Friskt vågat hälften sjunket i detta fall skulle ja vilja säga..

 

Nr3 Så tycker jag faktiskt att trafiken till sjöss inte behöver detta för dom allra flesta sköter sig exemplariskt och d kan man inte säga om landtrafiken...  Sedan om en eller annan inte föjer reglerna eller skiter i dom ja d får vi lära oss att leva med. Kan vi leva med detta i landtrafiken så kan nog dom alllra flesta överleva ute till sjöss med..

 

Fattar inte varför detta kommer nu när d i så fall borde varit aktuellt redan på 80 talet, då många nya båtägare helt utan kunskaper köpte snabba dyra motorbåtar pga konjukturen..

Men nu har statestiken vänt och olyckorna ser ju inte ut att öka i takt med att båtarna går fortare, vattenskotrar blivigt lagliga etc.. Och för den delen så fattar jag inte varför d ska vara sånt jävla klagande på vattenskotrar, När d finns Motorcyklar klart mycket mer farligare

Och så väsnas dom ja usch o fy borde betala dubbla skatten eller totalförbjudas\Wink\\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det skulle inte påverka ditt båtägande negativt? Svaren du anger förutm nr 1 är ju samma sak som debaterats redan.
Min fråga är såklart skriven lite med glimten i ögat, men jag kan inte riktigt förstå hur ett kort skulle försämra för oss som gillar att vara på sjön? Ändå är jag inte riktigt säker på var jag står, någon form av utbildning borde krävas, men det kan ju som tidigare skrivits redan krävas av båtklubbarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagande.

Många av förespråkare för båtkörkort har redan förarbevis och tror att de automatsikt ska få detta konverterat till ett riktigt båtkörkort.

 

Samma personer tycker att de som inte kämpat sig igenom navigationskursen ska tvingas till detta.

 

Men om det nu blir ett riktigt körkort kan det bli så att alla inkl. de med förarbevis för gå till en båtkörskola och betala kanske mer än 10.000 kr per person för att få ett båtkörkort. Samt om de är flera i familjen så blir detta en dryg slant.

 

Om inte körkorten ska bli uppdelade beroende på båttyp så måste alla göra uppkörning på både motorbåt och segelbåt samt av olika typer.

 

Ni förespråkare, är ni fortfarande villiga att betala detta?

 

Och vad har vi då löst?

Återigen till olycksstatistiken jag pekade på i början, kommer vi åt fyllon och paddlare då?

 

Jag förstår varför utbildningsföretag följer detta noga, de ser en framtida jättemöjlighet till att tjäna massor av pengar.

 

Jag har råd men vill inte betala sådant, vill du?

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst upp i första inlägget.

 

JO anmäla   291.gif

 

 

Jojo om du bara visste vad JO är för något så hade du inte nämt det ordet.

 

Senast ändrad av orven | 20 mars 2008 | 19:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis Roland.. Huvet på spiken så att säga.. Ja om alla var tvungna att släpa sig till skolbänken och samtidigt lasta fram 10-20 papp för o få forsätta att ro runt sin lilla eka ja då hade motståndet mot detta regerat.. Att trissa upp priser d är körskolornas levebröd. Ganska dyrt att ta ett körkort för bil i dagens läge.. Och man kan ju dra paraleller med ett framtida båtkörkort som börjar vid 1500kr och om 3 år är uppe i 15 000kr.. Framtida generationer kommer förmodligen köpa husvagn eller husbil istället om d blir för dyrt och krångligt med att ta båtkörkort...

 

Och ja mitt båtliv kommer ju automatiskt att förändras till d negativa då man inte längre kommer att kunna låta någon bekant köra båten dvs slut på pilsnerdrickat mellan hamnarna. Alla andra dricker pilsner utom ja för jag har en fjantlapp och måste köra... Hmmm ja man kan göra sig löjlig för mindre och lite egotänk är d väl över d. Men att köra båt inomskärs i skyddade och kända vatten lär man sig ganska snart. Merparten av alla fritidsbåtägare sköter sig och kan reglerna redan idag så jag ser ingen fördel med detta körkort alls bara en käpp i julet och ytterligare ett sätt för staten att mjölka pengar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast 10.000 kr... nu spekulerar du ju bara!

Vad baserar du den siffran på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara fantasifoster. När argumenten tryter får man konstruera några nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det spekulationer, men för den skull inte orimliga!

 

Folk betalar ju utan vidare tio papp för att ta ett körkort för bil, varför skulle ett nautiskt körkort vara billigare när det blir obligatoriskt? Vad har vi att välja på, jo, ta körkortet eller låt bli att åka båt! De skolor och utbildningsorgan som ska ha hand om utbildningen har väl ungefär samma hut i kroppen vad gäller prispolitik som tillbehörs- och reservdelsbranchen inom marinsektorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska vanlig kostnad för ett bilkörkort.

Vill du även ha för motorcykel, lasbill mm så ökar kostnaden dramatiskt.

 

 

Varför tror du utbildningsföretag är så kåta på att hänga med utvecklingen mot ett körkort?

 

Visst är det spekulation men knappast omöjlig kostnad.

 

Jag själv betalade ca 2500 kr för min utbildning inkl material för skärgårdsskeppare.

 

Jo det finns billigare lösningar, låna kusrsmaterial och göra provet utan att gå kurs, men jag tillhör kategorin som inte vill ta genvägar utan göra det på ett omsorgsfullt sätt.

 

Nu kan jag massor om kumlar, båkar, stångmärken mm sådant jag saknat kunskap om men knappast behöver för de kortare resor jag gör i kända vatten.

 

Lägg sedan till kostnader för övningskörning och uppkörning med båtar som ska ingå i körkortet så passerar vi troligen lätt 10.000 per person i familjen.

Kul.

 

 

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 20 mars 2008 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ingår åtminstone ett tjugotal lektioner ensam med lärare och fordon, förutom teori och halkkörning osv. Så jo, så länge kraven ser ut som det åtminstone förefaller att de kommer att bli så är det orimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Själv är jag mot införandet av båtkörkort. Jag anser att alla ombord på båten bör ha kunskap att kunna köra den i händelse av olycka. Vi får väl se vad kostnaden för detta körkort blir, för en låginkomsttagare kan det ju bli så att endast en i familjen tar detta omstridda körkort.

Själv har jag en snipa som högst gör sina makliga 7 knop, men tack vare att den är 7,04m lång så det blir ju tvunget till att skaffa ett båtförarbevis. Min gamla snipa kommer ju inte att bli lättare att sälja när jag vill det i framtiden, eftersom det medföljer ett krav på körkort, vilket kommer att beröra mig ekonomiskt som ägare.

Visst påverkar detta oss båtägare negativt. Körkortet kommer inte att göra någon större nytta, kostnaden för att få beviset kommer säkerligen att skjuta i höjden, och båtägande blir därmed en klassfråga.

 

Funderar just nu på om det går att såga av några centimeter i fören så längden blir under 7m....

 

Senast ändrad av Tigern | 20 mars 2008 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besvikna?

 

Fanns det inte mer som båtkörkortet kanske kunde lösa eller vad behövs för att öka säkerheten?

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog förarbeviset för drygt 20 år sen, så lätt som det var så tycker jag att, dom som sätter sig i en båt ska ha denna kunskap. Håller på och uppgraderar  till kustskepparintyg. Inte för att jag har en båt som fodrar det utan att jag vill ha den kunskapen. Vem som helst kan sätta sig i en båt med hur många hästkrafter som helst utan att ha nån erfarenhet av sjötrafik. Så nog fordras det nån slags körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...