Christer81 0 Postad 19 Mars , 2008 Hej, finns det några som har erfarenhet av selco båtar,en 18 fotare vore ju en lagom båt för bra pris, men finns det nackdelar, el är det ett säkert köp?? är det dyra delar tex drev och sånt. några tips på vad man ska kolla extra på, några typfel? //Båtsugen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapsylen 0 Postad 19 Mars , 2008 Jag har en Selco 18 med VP130/110 motor/drev. Trevlig att vara ute på, men hytten är lite trång. Skrovet har en bra form för lite grövre sjö och går bra i 20-22knop som jag brukade ha som marschfart. Drog ca 20 l/timme. B20 motor finns väl fortfarande billiga reservdelar till och drevet är inte ovanligt. Finns dock inte så många propellrar att välja på eftersom drevet är gammalt. Har läst någonstans att det är i svagaste laget för 130 hästar (mitt är trasigt för tillfället). Har använt min som arbetsbåt i skärgården och alltid tyckt att det är en bra båt i den storleksklassen. Eftersom det är en gammal båt så kolla styr och gas-vajrar så de inte är rost som hålls ihop av plasthöljet. Det kan också stå vatten i fogskummet mellan skrovet och durken. Avgasslangen kan vara rutten. Men det är nog inga typfel. Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer81 0 Postad 20 Mars , 2008 Hej, bra med någon som vet http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> volvo delar är billiga men det som är runt i kring vajjrar och sånt och drev, är den nån tusen lapp en flera det handlar om, man kan ju alldrig vara säker på att det ska hålla när man köper något begagnat.. Men när man ska kolla gas/styr vajrar på enklaste sätt och vart kommer man åt att kolla skummet är det inte plastat så det är tätt el?.. Tack för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Mars , 2008 Vi hade en 18 kabin med utombordare som såldes i höstas. Kolla skummfyllningen mellan durk och skrov, den suger åt sig vatten och gör båten tung. Vi valde utombordarvarianten då den ger större yta i båten, samt enklare att byta motor vid eventuella problem. Vi hade en 90hk (tror jag) Yamaha och båten gick otroligt bra med det. En kanonbåt tycker jag, man kände sig trygg nästan oavsett sjö och väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapsylen 0 Postad 20 Mars , 2008 I min sitter det en dyvek i botten/framkant på motorrummet. Det var givetvis vatten i min när jag köpte den (kollade inte) och för att få ut det någorlunda snabbt gjorde jag en kanal i skummet från dyveken och framåt ett par meter. Det tar tyvärr lång tid att få vatten att lämna polyuretanskum. Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 30 Mars , 2008 Bra köp tycker jag. Mycket båt för pengarna med oftast en lättmekad volvo b18- eller b20-motor. Fukt i skrovet tycks vara något som de flesta varnar för när man talar om Selco 18, vet dock inte hur pass vanligt detta är egentligen. Finns förresten ett selco18-klubb (MSN-grupp), innehåller en hel del bra information. http://groups.msn.com/Selco18Cabin/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 31 Mars , 2008 Har en Selco 18. Kan inte mer än att hålla med det som skrivits. Bra och stabil båt även om det blåser lite. Lättkörd och skapligt behändig. Till det tråkiga hör ju att skummet och även den plywoodskiva som utgör durken suger åt sig vatten. Skummet kanske går att torka upp (jag håller på och ersätter det) men plywooden får man nog vackert byta om den börjat ruttna bort. Samma plywoodproblem återfinns även i akterspegeln, är dock en stabil konstruktion så utgör nog egentligen inget hot utan bidrar mest till viktökning. Får ju tänka på att det är en båt med 35-40 år på nacken och tiden gör sitt även på de bästa byggen. Motor och drev är ju oftast B20 med 100-drev. Motorn är en slitvarg med billiga delar såväl nya som gamla (det mesta samma som bilvarianten). Det som kan vara lite lurigt är delar kring kylningen men dessa brukar inte heller slitas så hårt och är man inte helt bortkommen så kan man ju lätt modifiera och ersätta vissa saker med andra likvärdiga saker. 100-drev duger la som drev men sägs vara lite klena, har själv inte märkt av några svaghetstecken dock. Originaldelar är dock dyra och vissa delar har så smått utgått. De vanligaste slitdelarna ska dock inte vara några problem. Men överlag en bra båt, kolla bara så det inte är allt för mycket fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser