Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
AtlanTiz-

Vad kan man kränga på en Ryds 435 gts....?

Rekommendera Poster

Goddag ! lite råd & hjälp vore man väldigt tacksam för! =) Har precis införskaffat mig en Ryds 435 GTS som sagt. Sitter en 50hk på just nu. Max hk motor på båten är 40hk. Har en 70hk på g och undrar nu om någon här har testat ? på just en sån modell som jag har eller om vad ni tror om köregenskaperna, håller akterspegeln. efter ett eventuellt byte. o.s.v.

Skiljer det sig mycket i vikt etc, på en 475GTS och en 435 ? 70hk på en 475 vet jag iaf inte är några som helst problem.

vore jättetacksam för lite råd o rön !!

mvh Björn

post-10001649-1394235392,7765_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejj Björne!!

Jag hde en lika dan tidigare .........En ryds 440 Gt..den hade också max 40/Hk på a-spegeln
-fast jag monterade dit en 60/hästar utanproblem!!!
-En 70/hästars 4-taktare tvekar jag på!! -Eftersom vikten har stor betydelse.......

Lycka till!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för jävligt snabbt svar måste jag säga =) Nu är denna 70hästare inte fyrtakt.... utan en gammal hederlig 2 taktare från slutet av 80-talet.... väger runt 100kg... hmm... jobbigt det här... mvh Björne

Senast ändrad av AtlanTiz- | 19 mars 2008 | 19:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Lite råd och rön var det ja....

Jag tycker att du har två alternativ:

1 Övermotorisera inte och följ tillverkarens råd om max motorstorlek, 40 och 50 hk kan iofs vara samma modell med samma vikt m.m

2. Mosa på en 70 eller varför inte en 75, 90 eller 100 (yamaha har ju ifs en 350 hk). I detta fall får du varken vara rädd om livet eller båten (jag hoppas att du åker ensam och inte utsätter passagerare eller tredje man för fara). Det kan ju faktiskt fungera. Men som sagt det är ditt val............

Om du hade tänkt att försäkra båten kan du vara övertygad om att skaderegleraren på bolaget inte är dum i huvudet.

Ovanstående är ett generellt råd om så båten heter ryds eller örnvik eller om max motorstyrka är 20 hk eller 150 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen ! citerar:

1. Så ni menar alltså att gränsen rent viktmässigt skiljer sig mycket mer mellan 60 & 70hk än mellan 40 & 50 ?

2. Verkar som du tycker jag är helt blåst dum i huvet när du skriver att jag lika gärna kan överdriva totalt hk-mässigt. Iom att jag vet att 60hk fungerar fin fint så undra jag såklart om 10hk ytterligare skulle vara möjligt annars hade jag nog inte frågat ? Har varit på sjön och ägt båt sen ~20 år tillbaka så lite sunt förnuft finns ju faktiskt, det kommer man ganska långt med.

3. Märker man att det är på gränsen till att båten inte fungerar säkerhetsmässigt eller som man tänkt sig på sjön så är det väl bara att inse att detta försöket med 70hk inte fungerade?

Senast ändrad av AtlanTiz- | 20 mars 2008 | 18:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om jag med mitt svar fick dej att framställas som om du vore dum i huvudet, kan jag bara be om ursäkt.

Trodde frågan var ställd av en något yngre båtägare som endast var ute efter fart!! Men med över 20 års gedigen sjövana som du har känner jag mig nu lugnare\Innocent\

Senast ändrad av bellaragazza | 20 mars 2008 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen björne......
Jag tycker att du skall satsa på en 2-taktare.....

1/dels för viktens skull .....
2/Lätt att meka med........
3/rappare acceleration..... 
De är ett val jag hade gjort iaf...*Ler
-Men ack inte för mycket hästar bara.....:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det finns en anledning till de rekommendationer som förekommer. Jag skulle inte övermotorisera så kraftigt, från 40 till 70 hk. Hade gott nöjt mig med 50hk alternativet som du har idag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bellaragazza: Det är ingen fara!

Sjövana finns det gott om iaf...

Har ju dock ingen bra kunskap om hur båtar i regel beter sig när man övermotoriserar lite.

Var ju bara det att jag vet att 60hk fungerade alldeles utmärkt men att det kanske är på yttersta gränsen för vad båten klarar av, men hade/har ev. en 70hk på G och sugen som man är så vill man ju tänja lite på gränserna.

ubbechampions: Verkar som jag får vänta nån månad till för att sen förmodligen bli skitnöjd med båten och vad motorn klarar av =) Krävs ju att man har ganska bra ställt om man ska kunna köpa en 70hk extra för att bara kunna testa vid tillfälle

svaret jag kanske ev. ville ha var väl att båten skulle gå jättebra i sjön och att den blev väldigt stark... något i den stilen vad vet jag...

För övrigt, ingen som vill köpa en Terhi 400BS som nu får lämna plats åt denna ryds  ? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad är det för motor på tehri båten? kort lång rigg

Senast ändrad av kallle | 27 mars 2008 | 19:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på en marina i Oxelösund utanför Nyköping för några dagar sedan.

Där stog det en 435 GTS med en Yamaha 70hk på. Den var redan såld

men det kanske funkar med 70hk i alla fall.

Annars om det blev för mycket är det väl därför den såldes... \Innocent\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalle: Det är 40hk kort rigg.... dock ej el-start

DaBone: Hmm det är ju ägaren till den båten jag vill prata med egentligen för att få reda på hur det fungera ?

Men kanske såldes av just den anledningen att det blev för mycket vad vet jag ? =)

Kommer börja med att testa 50 nu som sitter på iaf.....

bifogar bild efter hemkomsten med båten..

post-10001649-1394235408,7057_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Det går en 435 GTS med 90 hk Yamaha på här i stan. Ägaren tycker inte att det är några problem! Hade själv en 435 GT med 50 hk Mercury för ett antal år sedan. Det var lite för slött enligt min mening. Gick runt 35 knop men skrovet klarar betydligt högre farter med rätt riggning.

Sen får man ju köra lite med insidan såklart!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar även jag på denna fråga då jag planerar att sälja min Crescent 465;a med en 30hk yamaha på. Och köpa mig en Ryds 435/475 då det verkar som en ypperligt bra båt

Fundarar även VÄLDIGT mycket på dom största skillnaderna mellan 435an och 475an. Vilken går bäst i sjön osv?

Jag planerar iallafall att sätta på en 40hk yamaha, alt. en 60hk. Undrar då hur fort 435an går med dessa motorer. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJSAN.......

Jag har en Ryds 435 gts har ägt den i 6 år nu. Det sitter en Johnson 90hk V4, års 1995 på den.

Motorn har suttit på sedan 1995 och det finns inga tendenser till sprickbildning i akterspegeln. Båten går riktigt bra i vattnet, inga som helst problem med att svänga. Går som en drömm i vattnet. Så du skall inte vara rädd för att övermotorisera din Ryds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gode vän hade en precis likadan båt som dej,på denna satt en 70 hk yamaha tvåtakt.Båten gick mycket fint i vattnet.Dock så stod fören upp lite mycket när båten låg stilla,dock ingen fara att få in vatten i aktern vid blåst/vågor.Vi åkte mycket vattenskidor samt wakebord efter denna.Jag skulle vilja mena att 70hk var aldeles lagom på denna båt.

Man kör ju med insidan av skallen eller hur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Det verkar som du vill ha en snabb båt. Men om du nu vill ha det så borde du kanske inte köpt en Ryds... Istället kanske du skulle ha köpt en speed boat(shakespeare clubman) eller liknande som är gjorda för höga hastigheter och starka motorer...Samt har de ett helt annat skrov som är säkrare vid höga farter..

MVH André

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte vara någon glädjedödare, men det är ju en fyra år gammal tråd !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...