agrotron 0 Postad 19 Mars , 2008 hej ska köpa mig en båt nu äntligen! . det kommer att förmodligen bli en finnsport 500 med en mariner 80 hp årgång vet jag inte än. men vad ska jag tänka på när jag ska titta på den! finns det några speciella punkter på båten eller motorn man ska tänka på. tänkte ju börja med en mindre båt för attsen köpa någon större sen typ wellcraft 19 fot eller liknande. men tyckerdet är vettigt att börja med en mindre till en början. så många tips och svar är jagmycket tacksam för. MVH:Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 19 Mars , 2008 Mindre båt är säkert bra. Men jag skulle förslå dig en båt över 5.5 meter. Små båtar är ofta ranka (ostadiga - ställer sig nån upp i båten så gungar hela båten till). Men se till att testa finnsporten innan du köper den så märker ju om så är fallet med den. Själv har jag en Ryds Camping(min första båt), som jag verkligen kan rekommendera som första båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 19 Mars , 2008 beror på alla små båtar är inte ostadiga, selco tex brukar vara ostadig jag har en realloy pilen, den är 5meter lång o väldigt stadig lutar inget om man kör själv eller gungar, men att börja med en mindre båt om man aldrig haft båt innan är en bra ide, köra stora båtar är lite krångligare Senast ändrad av Zer0 | 19 mars 2008 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agrotron 0 Postad 19 Mars , 2008 man kan sätta dit trimplan så blir det väll lite stadigare. tycker ju om modellen rätt bra. men är det nåt man ska titta lite mer noga på den. motor och så. speciella ställen på skrov t ex.. tackar för era svar. MVH:Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 19 Mars , 2008 lite mer racer båt den där du funderar på, lek osv men de kanske sån du vill ha,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agrotron 0 Postad 19 Mars , 2008 ja jo det är det ju men den får bli min första båt den här sommaren. sen får det bli nåt annat. vart kan man köpa färg till båten nånstans till botten och överdelen. och stolar. vad ska man ha för matirial till att klä sidor och stolar? är det skin man ska ha??. finns det nån ritning på hur man sätter ditt trimplan?jag har massor med frågor nukännsdet som. men börjar så här iaf. en till fråga, hur stor motor kan man ha på den vad det gäller 2-takt och 4-takt utan att man riskerar nåt dumt. MVH:Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Mars , 2008 Kolla lite på www.finnsport500.com Akterspegeln bör du kolla extra noga på Finnsport 500 då en stor motor kan fresta på akterspegeln. På forumet boatlife punkt se finns det några som har Finnsport 500 och några håller på att renovera dessa. En håller på att montera en inombordare. Kanske kan vara kul att läsa lite om du funderar på en Finnsport 500. Finns även en del i forumet www punkt fendern punkt se/propeller om FSP 500. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 19 Mars , 2008 kolla vad en sådan båt klarar, tex om den klarar 80hk så kan du ju köra på de kan säkert ha 90hk med men då får du nog förstärka akterspegeln så inte motorn knäcker den o tar en tur med sig själv. he he Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agrotron 0 Postad 20 Mars , 2008 tack för länkarna kanon bra. ser ju ut som många kör med typ 110-150hp motorer. kanske ska begränsa sig där då! sen vilken färg ska man ha till en båt? alltså vilken sort. billack kan inte vara bra ju? och vilken sida på internet kan man handla stolar och övriga tillbehör. jo jag hittar en del sidor:) men ni har säkert sten koll på alla som är riktigt bra. MVH:Peter Senast ändrad av agrotron | 20 mars 2008 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 31 Mars , 2008 ska lacka min med internationals lack färg den kan du köra på,, ska du ha riktiga båtstolar? eller bil,, båtstolar brukar oftast vara dyra, så kör med bil stolar skin är ju bättre till vatten drar ju inte åt sig så man sätter sig på nått blött,, färg: www.yachtpaint.com/sweden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 April , 2008 billack kan inte vara bra ju? varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 10 April , 2008 är väll inte riktigt lika bra eftersom du har en båt i vattnet hela tiden, sen går de överhuvud taget lacka med bilfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 April , 2008 Samma uppbyggnad i båda och varför går det inte lacka, tror billackarna inte gör annat än lackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 10 April , 2008 Kolla framförallt skrovet undertill. Det är nog det allra viktigaste. Jag köpte en Selco en gång. Undersökte inte den ordentligt, och jag köpte verkligen grisen i säcken. Den var mjuk i botten. Upptäckte det när jag kom hem och såg kölrullen på vagnen hade tryckt upp botten någon centimeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 10 April , 2008 kanske går då, men den färgen ja sa längre upp är ju till båt o det är riktigt snygg lack färg,, men du kan ju testa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 10 April , 2008 Billack borde funka bra ovanför vattenlinjen. Annars hade ju inte bilar tålt regn Bottenfärg är dock en helt annan sak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 10 April , 2008 jo, va under ja menade kanske bättre med båtlack där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 10 April , 2008 Lack till botten? Kopparfärg är det enda rätta Om man får tag på det nu vill säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser