aoe1 0 Postad 19 Mars , 2008 Har frågat runt lite här på MG om olika lämpliga långfärdsbåtar, och har då varit inne på en allegro 27 eller en L-28, men har nu även börjat tittat lite på Storfidran. Vad har ni att säga om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2008 Försökte svara på din fråga igår, men mitt svar försvann ut i syberrymden. För mig är storfidran en alldeles utmärkt långfärdsbåt, och jag skulle inte dra mig för att segla till Västrindien eller jorden runt med min om jag hade möjlighet. Den största fördelen med storfidran är, för min del, den relativt stora ståhöjden. Med mina 192 cm kan jag nästan stå rak. Det fattas en 3-4 cm. Det är tom ett par cm högre i ruffen på Storfidran än det var i min tidigare båt, en L32;a, som för övrigt också är en mycket bra långfärdsbåt. Hade innan L32;an en havsfidra det är ju en ganska liten båt men väldigt sor innuti då man utnyttjat utrymmena maximalt. Det har man inte gjort på Storfidran. Det finns ett ex av storfidran där man byggt en inredning som på havsfidran. Båten hetrer Shortie och finns i sydöstra Danmark. Med sin relativt korta vattenlinjen är ju fartresurserna inte så hisknande, men hon seglar ändå ganska väl. Har vid några tillfällen blivit lite förvånad över att den seglar ganska bra på plattläns, som annar brukar va ganska segt. Min storfidra var ganska fin när jag köpte henne, men jag har ändå gjort en hel del förändringar. Peke med förastaget framflyttat och satt ett kutterstag i gamla förstaginfästningen däer jag har kryssfocken på rulle. Genuan har jag också på rulle på förstaget. Har byggt en ankarbox på däcket för ankarlinan för ankaret på peket. Inombords har jag också gjort en del förändringar. Flyttat oljetanken och ett skott för att lättare komma åt oljefilter och impellern på motorn samt hylsan. Flyttat vattentanken och kompleterat med ytterligare en. Kompleterat på batteri och laddsidan. Plus en hel del andra småsaker. Har ytterligare en del saker som jag tänkt ändra på. Det framgår inte var i vårt avlånga land du befinner dig, men jag och min storfidra finns i Kungshamn i mellerst Bohuslän. Har du vägarna förbi får du gärna titta på henne. Hon kan ev bli till salu fram på. Skall titta på en motorseglare med invändig styrplats om ett par veckor. Gubben börjar bli gamal och orkeslös och gikten börjar sätta ann på de mest olämpliga tidpunkter. Dvs när jag är ute och seglar Har du specifika frågor får du återkomma. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aoe1 0 Postad 21 Mars , 2008 tack för ditt svar , tittar gärna förbi och kikar på henne vid tillfälle. Håller själv till i sthlmstrakten. Kontakta gärna mig när hon är till salu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 22 Mars , 2008 Hej aoe1, köp en sådan och du får en fantastisk båt. Som du vet har både Karin och jag nu tagit ett stort steg i rätt riktning. Vi är ensamma (äntligen) Precis flyttat från Stora Vika och har fått ett fantastiskt gratisboende. Vi har tagit steg ett och skrivit oss på båten, även om vi inte bor där. Men för framtida tankar Vi har en c/o adress, men är skatteskriven i den komun vi senast var kända. Så fungerar det, man måste uppge hemma hamn adressen och så tar skatteverket reda på fastighetsbeteckningen för den. Nu är det bara båtköpet kvar och vi har ett par på gång, en båt i Danmark som vi just nu diskuterar om. Så lycka till nu, det är strax vår. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Mars , 2008 Ser verkligen fram emot att höra om hur det gick i Danmark. Håller tummarna för att det var er båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 22 April , 2008 Nej den var inget att ha, synd. Vi får kuska omkring ett tag till i våran vega som dock är väldigt fin, men kunde ha varit lite större. Det blir iaf en resa norrut i sommar och åland på vägen hem. Jag tar några bilder Annars hittade jag en sådan här på blocket och det verkar vara en riktig båt, intressant läsning här http://www.habana.se/bacchant/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cheetah1 0 Postad 7 Juni , 2008 Själv sitter jag och funderar på att fara över atlanten i en Hurley, men det beror ju lite på hur många man är och vilken komfort man vill ha osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser