Robbe 0 Postad 19 Mars , 2008 Försökte köpa en Lowrance plotter från TigerGPS i USA vilket inte gick så bra. Tydligen så har generalagenten i Norge som även ansvarar för Sverige idkat utpressning, troligen med avhuggna hästhuvuden i tillverkarnas sängarhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />, för att få ha monopol på dessa produkter i norden. Å det är ju säkert bra för generalagenten i norden att kunna dubblera priserna och tjäna en massa pengar men inte så bra för konkurrensen och kunderna.Som sagt så gjorde jag en beställning och betalade med kreditkortet samt fick en orderbekräftelse. Efter ett par dar fick jag ett nytt mail som sa att tigergps förbjudits av Lowrance att leverarare till Serige och Norge pga klagomål från den nordiska generalagenten. Monopol och kartellbildning alltså. Pengarna som drogs efter fem sekunder får jag tillbaka men det tar då 7 - 10 darhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />... Dom föreslog att jag skulle köpa en Garmin istället. Å då tog det hus i helsike hos mig. Jag bestämmer själv var jag vill köpa mina grejer och betalar hellre 5400 kronor plus ev 30% i moms och tullavgift (som går till nyttigare saker) än drygt 11000 kronor hos maffiaorganisationen som har ensamrätt på produkterna i Norden. Speciellt då handlarna i Sverige inte tjänar så mycket på att sälja dessa produkter. En handlare föreslog att jag skulle importera själv då vinsten för honom i slutändan ändå är plus minus noll då generalagenten tagit sitt och tidspillan och besvär räknas in. Men som sagt, jag tjurade ihop och gav mig sjutton på att köpa en Lowrance plotter från USA och gör nu ett nytt försök hos en annan handlare. Än så länge går det bra och jag har fått en orderbekräftelse och väntar nu på antingen avslag eller leveransbesked. I det nya alternativet kunde man dessutom kryssa för skickas som gåva i beställningsfomuläret. Så nu får jag vänta och se. Antingen betalar jag 5400 kr (inkl frakt) för produkterna som kostar drygt 11000 via den nordiska generalagenten eller så får jag betala 30 procent i moms och tullavgift vilket gör ca 7000 kr eller så får jag ingen plotter alls.Men jag kommer aldrig att köpa Lowreranceprodukter via det svenska återförsäljarnätet utan då blir det en importerad Garmin istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 19 Mars , 2008 Ja det är ju helt sjukt hur det funkar. Men vart beställde du ifrån den andra gången? Skulle också vilja beställa som en gåva Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 19 Mars , 2008 Precis, vart har du beställt i från nu? Och hur går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 19 Mars , 2008 Har faktiskt också märkt av detta fenomen. Kikar man runt hos amerikanska handlare så kan man ibland se att de antingen inte kan skicka bland annat Lowrance utanför Nordamerika eller att leveranstiden kan bli längre då de måste skicka den på något specialsätt via någon mellanhand. Men generalagenterna är la rädda att tappa sin marknad när folk handlar med den billiga dollarn. Tillverkarna får la sin slant hur man än vänder och vrider på det men antar generalagenten är den som tapppar på import utan deras medverkan, och då kommer hästhuvudena in i bilden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 19 Mars , 2008 Är ju inga prob med Lowrance från USA! Vilka har inte velat skicka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 19 Mars , 2008 Tiger GPS ville inte leverera utan föreslog en Garmin istället. Nu väntar jag på leveransbeskd från den nya handlaren. Blir det avslag får jag ligga ute med flera tusenlappar till i drygt en vecka. Men jag ger mig inte utan försöker igenhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />. Om inte annat åker jag själv över och köper en, har alltid velat se New Yorkhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />. Trist att konkurrens inte värderas högre av ett kapitalistiskt bolag. Men Norge är ju som sagt den sista sovjetstaten.... http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 19 Mars , 2008 Du skriver inte vilken modell det gäller.... Eventuellt kanske man kunde stå till tjänst... Skicka ett mail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 20 Mars , 2008 Det verkar var många som vill köpa Lowrance inslaget i pesentpapper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 20 Mars , 2008 Är ju julkänslan med att få öppna paket man vill åt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 20 Mars , 2008 Jag har en kontakt som bor i USA. Han åker mellan USA och Sverige ett par ggr/år, typ 4 veckor i stöten. Beställde en Lowrance X59 DF (simpel fishfinder) och tror den gick på 1500 spänn. Passade på att köpa en sökarlampa till kalaspris. Supernöjd med tillvägagångsättet med beställning och allt, fick den levererad till mitt jobb:-). Har hans e-mail om intresset finns?! Han befinner sig i Stockholms området då han är i Sverige. //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 20 Mars , 2008 Priset borde ju gå ner även i Sverige med tanke på dollarraset, men det är väl bara önsketänkande.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 20 Mars , 2008 Japp,det är tyvärr önsketänkande... Tillbehörsfirmorna myser nu när dollarn är låg. Visst en liten prisjustering kommer kanske infinna sig men det är för att vara billigast här i Sverige. Skönt att man känner någon som kan ta hem från USA, klart att jag betalar lite frakt till honom men slipper mycket annat. /Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 21 Mars , 2008 Hej! Jag hade precis nu i dagarna tänkt att beställa en Lowrance LMS 522 iGPS från staterna. Efter att ha läst detta inlägg blir jag förbannad på dessa nordiska maffiafasoner. Varför skall man betala så mycket mer bara för man köper i Sverige och speciellt till båtar. Mycket kan köpas för halva priset i USA och varför skall jag då behöva vara tvungen att gynna ockerhandlarna i Sverige. Nu är jag än mer bestämd på att jag skall importera från USA då jag ej ängre vill gynna de svenska ockerhandlarna. Jag köper endast saker i nödfall hos båthandlare då de är så mycket dyrare, mycket finns att köpa från annat håll till mycket bättre priser. Någon som VET vilka handlare som man kan köpa Lowrance från idag plus bränslegivare EP-60R samt gärna Navionics small 5G483S2 (sverige västra)? GSPdiscount, boatbandit mm.? Det känns som om de gått på en auktoriserad Lowrance handlare borde de ju kontaktat samtliga, eller? Kommer detta direktiv från Lowrance huvudkontor? Vilka företag i USA kan skicka paketet som gåva, om jag har förstått det hela rätt så har man större chaner att slippa tullagviften om det skickas med UPS?, osäker på förkotningen men motsvarigheten till posten i Sverige. Jag föreslår att alla som funderar på att köpa en Lowrance produkt försöker handla från USA och bojkotta den nordiaka agenten. Ok, garantin blir lite sämmre och det blir lite besvärligare om man måste lämna in sin produkt till service men man kan faktiskt köpa nästan två produkter i USA till samma pris som en här i sverige så om den går sönder efter ett år kan man ju köpa en ny och ändå inte ha förlorat några större pengar. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 21 Mars , 2008 Hej igen! Jag har mailat Lowrance i USA ang. ovanstående återkommer när jag får svar! Mvh Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 Mars , 2008 Jag kommer att handla Lowrance från USA inom en snar framtid. Har tidigare handlat från WMJ Marine vilket har fungerat bra, åkte dock på tullen samt att det blev lite försenat när de hade bränderna i Kalifornien. http://www.wmjmarine.com/ Har dock fått upp ögonen för Boatersland, de har lite annat småkrafs jag vill ha och känns iaf bra. http://boatersland.com/ Då jag även tänkt tra med bland annat trimplan från USA så kommer jag troligen att använda mig av Jetcarrier för att få ner frakten lite (eller faktiskt rätt så mycket). Annars vad gäller tull så brukar nästan alltid små brevförsändelser och rekommenderade saker komma igenom utan åtgärd. Däremot större doningar fastnar oftast. Men stå på er, tål inte de svenska handlarna/agenten lite konkurens så ska de fasen inte ha några kunder alls! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 21 Mars , 2008 Än så länge inget svar från firman jag försöker handla ifrån. Iofs så är det väl påskhelg i USA också så jag avvaktar till efter helgen innan jag mailar och frågar hur beställningen ligger till. Enligt hemsidan på mitt konto står det fortfarande processing och det är ju bättre än cancelled i alla fall. Men nog är priserna hutlösa i Sverige. För 5400 kronor får jag i USA en Lowrance 5300C iGPS, Navionics Gold XL9 och flödesmätare EP-60R plus frakt via USPS.Vågar inte gå ut med vilket företag jag försöker handla ifrån ännu då den nordiska generalagenten verkar ha mycket att säga till om over there.Men lägg ett par timmar på att googla på hemsidor i USA och kolla leveransvillkor och annat. Står det att dom inte levererar Lowrance till europa så prova nån annan sida. Gör man en beställning och det blir bom får man ligga ute med pengarna 7 - 10 dar men man får garanterat tillbaka dom. Jag har en nödlösning i en bekant som ska till Miamai om två veckor och han har lovat handla åt mig om det inte går via nätet. Så en Lowrance får jag tag i och det inte via den nordiska generalagenten.Vill ni ha en Garmin så är det fritt fram hos alla handlare men där är differansen till de svenska priserna lite mindre om än fortfarande mycket billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrisba 0 Postad 22 Mars , 2008 Hej Kolla på gpsnavpro.com och prata med Mike, inga problem... Chris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 23 Mars , 2008 Tackar för tipset. Bra att veta för framtiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 26 Mars , 2008 Har varit i kontakt med Cascade i USA och de berättade att om jag ska köpa Lowrance så måste de skicka den till en adress i USA för att den sen ska kunna skickas till Sverige eller något annat land. Han påpekade även att detta gällde omvänt om det blev ett garantifel, tillbaka till en adress i USA för att sedan skickas till Lowrnace, när reparationen sen är klar så måste den skickas samma varv en gång till... Verkar ju helt j-a vansinnigt.... jag blir förbannad nu, vil ju ha en Lowrance men vill inte betala 10 000:-!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 26 Mars , 2008 Inga problem. Jag kan fixa över Lowrance & annat dyl om det krisar sig med frakten. Har en kompis som bor i USA och tar över saker till mig, funkar kanon. Kan skicka hans email om du vill? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 26 Mars , 2008 Får du gärna göra! Jag har en kompis som ska över men det är inte säkert att det hinner lösa sej med överföring av pengar innan han är på plats så jag har gärna din kompis som back-up om han tycker det är ok! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 26 Mars , 2008 Glöm inte bort att hålla koll på ebay också! Själv har jag köpt en Lowrance GlobalMap 5300C iGPS på ebay och den kostade 3000kr inkl. frakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 26 Mars , 2008 jag köpte min lms 522 igps från shopepal på ebay,i höstas fanns inte i deras utbud då,men han beställde hem den, samt skickade med nedskrivet pris,inkl tullavgift ca 5000kr o de var inga som helst problem,de är även svenska menyer i dom.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 26 Mars , 2008 Verkar lösa sig. Skrev och frågade när varorna skulle skickas och fick svaret att dom skeppas imorron (idag)http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />.Härligt med seriösa handlare som månar om kunderna och vågar sätta sig emot monopol och kartellbildning...Men det är klart att man ska inte hämta vatten förrän björnen är skjuten eller hur det nu var... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 27 Mars , 2008 Robbe.... Vart har du beställt ifrån? Ska också beställa en 7200c och flösesgivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 27 Mars , 2008 Jag kollar just nu mest på ebay, finns en hel del som man kan få till bra pris. Går ofta att diskutera hur det ska packas också...;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 27 Mars , 2008 Snabbcheck på ebay, mellan 650- 700 us dollar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 28 Mars , 2008 Hej! Jag mailade Lowrance för några dagar sedan (se mitt tidigare inlägg). Frågan var i fall amerikanska återförsäljare ej fick leverera/sälja Lowrance produkter till Sverige. Jag frågade även ifall den Norska generalagenten hade satt stopp för detta. Svaret från Lowrance ses nedan. Svar: Thank you for your inquiry. We apologize for the delay in responding and appreciate your patience. Lowrance Electronics, Inc., the parent company of Eagle Electronics, solely reserves the right to market its products internationally. We establish an agreement with all U.S. re-sellers that limits their market to consumers or businesses inside of the United States of America or its territories. Lowrance has a long established network of International Distributors who partner with us to provide distribution of its products as well as essential customer service to International consumers, and a host of other elements necessary to retain our positive global exposure. The advantages of this policy allows international consumers to purchase a unit locally and have it serviced or exchanged locally, avoiding long delays from international shipping. International consumers also enjoy an extra year of warranty protection (two full years) compared to US consumers. For this reason, dealers and distributors are not required to provide service to units purchased outside of their area of responsibility. If a unit requires service it will need to be returned to the dealer or distributor from which it was purchased. Should a unit you purchase in the US require service, it will need to be returned to our facility in Tulsa, OK. To find your nearest authorized dealer please visit the dealer locator area of our website: http://www.lowrance.com/Support/DealerLocator/ilocate.asp?searchtype=intl http://www.eaglenav.com/Products/HowToBuy/dealers.asp Thank you for your continued support. Thank you for choosing Lowrance Electronics Lowrance Electronics www.lowrance.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 Mars , 2008 Vad händer om man köper ett presentkort gift sertificat och sedan handlar med det?? får man betala tull och moms på kortet då?? det man sedan beställer måste väll då skickas som gåva eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 29 Mars , 2008 För dem som drabbas av den typ av distributörsbegränsningar som anges här kan det vara en lösning att skaffa en mellanadress i USA: http://www.mailforwarding.biz/ Jag har inte haft anledning att använda detta själv (ännu) men det borde funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser