Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
nomis

Ekolodproblem!

Rekommendera Poster

Hej!
Har tänkt att köpa mig ett ekolod typ Eagle 245ds och då får man med en akterspegelgivare.
Detta blir ej en helt bra montering på min Saga 20 snipa. 
Har läst lite på forumet och sett att ni kletar fast det på insidan med silikon eller i någon vätska!
Använder ni då denna akterspegelgivare eller köper ni någon annan?
Var inne på Navpoint och kollade priser på inomskrovsgivare och dom kostar ju lika mycket som hela ekolodet! 

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta?
Mvh Nomis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du redan kunnat läsa dig sätter många, bla jag vanliga akterspegelsgivare vilka på olika sätt fastsätts inne. Jag har satt min med epoxy en kompis har satt sin med Sika en annan har gjutit upp en låda i vilken givaren fastsatts och utrymmet mellan givaren och skrovet oljefyllts. Vilket av sätten är bäst eller sämst vet vi inte för alla fungerar. Jag förutsätter att ekot blir sämre än ifall givarna varit på utsidan men hur mycket kan jag inte säga. Utan konstaterar bara att prylarna fungerar till och med i lite fart. Ok, min har lite svårt att uppdatera ii hastigher över 25 knop ifall bottendjupet överstiger 50 meter. Men det brukar ekoloden som sitter på utsidan också ha problem med. Så det är bara att sänka hastigheten ifall man vill hitta eventuella grundklackar osv. Många hävdar att svårigheten med att montera givaren inne är att inte få luftblåsor i massan mellan skrov och givare, dessa skulle medföra bildstörningar. Själv har jag aldrig uppmärksammat svårigheter/problem med att montera en aktergivare inne. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...