Peter_G 1 Postad 18 Mars , 2008 Jag har en 14x13 och vill ha ner varvet på motorn lite, men behålla kraften. Fungerar det att byta till en större (diameter) men behålla samma stigning? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 19 Mars , 2008 Oftast så brukar man reglera varvet med stigningen typ 2 mer stigning sänker ca 400 varv på motorn... ( har jag för mig) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Mars , 2008 ...14x13 och vill ha ner varvet på motorn lite, men behålla kraften. Hej, Om du vill ha ner varvet bör du öka stigningen. 1 tum ändring i stigning ändrar varvtalet ca 150-200 varv/min. Du verkar ha en propeller med 13 tum diameter och 14 tum stigning. Prova en propeller med t ex 15 tum stigning. Det du vinner i fart med högre stigning förlorar du lite i kraft. Det blir lite som att starta på 2:ans växel på en bil dvs det accelerar lite segare i början. Det är riktigt stora motorer som man möjligtvis kan behålla nästan lika bra acceleration om man ändrar nån tum till högre stigning för att få lite bättre fart. T ex Suzuki DF250 vet jag är en urstark motor med stor volym och orkar dra runt propellrar med ganska stor stigning utan att tappa orken. /Bo Senast ändrad av bossee | 19 mars 2008 | 10:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphin775 0 Postad 19 Mars , 2008 Hej , förra året fick jag uppleva att teori är en sak och praktik en helt annan. Jag böt propp 3ggr innan jag hittade rätt. När teorin sade -400 varv alt. 4 knops fartökning blev det -100 varv alt. 1 knops ökning. Jag pratade då runt med folk och det är så att olika båtar reagerar mycket olika på propp ändringar. Mitt råd är att du köper med bytes rätt och testar flera olika proppar. Mvh. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 19 Mars , 2008 Hej å tack för lite info, jag är inte intresserad av högre fart. Samma fart men mindre varv.Och, är inte den siffra som står först diametern (14) och den andra (13) stigning? Ska prova mig fram i sommar. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 19 Mars , 2008 Ge uppgifterna på dessa så kan jag hjälpa dig.Propellrarna som finns är gjorda för olika ändamål. Först: kan du trimma upp fören ordentligt? Vilken motor har du samt utväxling? Vilket är ditt toppvarv idag och hur fort går den då? Om du ger mig dom uppgifterna så kan jag räkna ut åt dig vilken typ av propeller du behöver samt hur mycket slip du har idag i % och hur mycket du kan öka toppen och sänka varvet med olika propellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphin775 0 Postad 25 April , 2008 Hej igen ! Jag var lite otydlig, då jag också pratar marschfart och inte topp. Jag hade en marschfart på 24 knop vid 3000 varv och ville få ner varvet då bränsleförbrukningen har en kraftig sänkning om jag skulle få ner varvet till säg 2600-2800, men tyvärr lyckades jag inte med propp byte (har högsta stigningen) så nästa steg för mig blir att ändra utväxlingen i drevet. Som jag skrev så blev skillnaden bara mellan 50-100 varv fast teorin säger runt 400. Som sagt, se till att få prova ! Mvh. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser