Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Peter_G

Stigning vs Diameter- propeller

Rekommendera Poster


Jag har en 14x13 och vill ha ner varvet på motorn lite, men behålla kraften. Fungerar det att byta till en större (diameter) men behålla samma stigning?

//Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast så brukar man reglera varvet med stigningen typ 2 mer stigning sänker ca 400 varv på motorn...  ( har jag för mig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...14x13 och vill ha ner varvet på motorn lite, men behålla kraften.

 

Hej,

 

Om du vill ha ner varvet bör du öka stigningen. 1 tum ändring i stigning ändrar varvtalet ca 150-200 varv/min.

 

Du verkar ha en propeller med 13 tum diameter och 14 tum stigning. Prova en propeller med t ex 15 tum stigning.

Det du vinner i fart med högre stigning förlorar du lite i kraft. Det blir lite som att starta på 2:ans växel på en bil dvs det accelerar lite segare i början.

Det är riktigt stora motorer som man möjligtvis kan behålla nästan lika bra acceleration om man ändrar nån tum till högre stigning för att få lite bättre fart. T ex Suzuki DF250 vet jag är en urstark motor med stor volym och orkar dra runt propellrar med ganska stor stigning utan att tappa orken.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 19 mars 2008 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , förra året fick jag uppleva att teori är en sak och praktik en helt annan. Jag böt propp 3ggr innan jag hittade rätt. När teorin sade -400 varv alt. 4 knops fartökning blev det -100 varv alt. 1 knops ökning.

Jag pratade då runt med folk och det är så att olika båtar reagerar mycket olika på propp ändringar.

Mitt råd är att du köper med bytes rätt och testar flera olika proppar.

 

Mvh. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej å tack för lite info, jag är inte intresserad av högre fart. Samma fart men mindre varv.
Och, är inte den siffra som står först diametern (14) och den andra (13) stigning? 
Ska prova mig fram i sommar.
 
//Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge uppgifterna på dessa så kan jag hjälpa dig.Propellrarna som finns är gjorda för olika ändamål. Först: kan du trimma upp fören ordentligt? Vilken motor har du samt utväxling?

Vilket är ditt toppvarv idag och hur fort går den då?

 

Om du ger mig dom uppgifterna så kan jag räkna ut åt dig vilken typ av propeller du behöver samt hur mycket slip du har idag i % och hur mycket du kan öka toppen och sänka varvet med olika propellrar.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Jag var lite otydlig, då jag också pratar marschfart och inte topp. Jag hade en marschfart på 24 knop vid 3000 varv och ville få ner varvet då bränsleförbrukningen har en kraftig sänkning om jag skulle få ner varvet till säg 2600-2800, men tyvärr lyckades jag inte med propp byte (har högsta stigningen) så nästa steg för mig blir att ändra utväxlingen i drevet. Som jag skrev så blev skillnaden bara mellan 50-100 varv fast teorin säger runt 400.

Som sagt, se till att få prova !

Mvh. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...