Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
JohanHedberg

MILJÖVÄNLIGARE BÅTMOTOR, ett examensprojekt.

Rekommendera Poster

Hej alla glada,

 

Jag läser industridesign (produktdesign) på Konstfack i Stockholm och är i full gång med mitt examensprojekt (BFA).

 

Jag kommer med utgångspunkt från marknaden skapa ett koncept för en utombordsmotor som genom sin tydliga miljöprofil och formspråk kommer att sticka ut på marknaden och

förhoppningsvis fungera som inspiration för vad som skulle kunna vara möjligt....puh

Projektet kommer att drivas ideellt med en konceptuell vinkling.

 

Som blivande industridesigner kommer jag att fokusera på gestaltningen av denna produkt,

men det är viktigt att konceptet är trovärdigt (inom en 10 års period) samt uppfyller användarens krav och behov av en sådan produkt.

 

och det är där Ni kommer in i bilden!

 

Jag skulle vara oerhört tacksam om Ni ville svara på några korta frågor.

 

(Lite mer fakta...Statistiken visar att de flesta motorer som säljs ligger runt 40-120 hk

Jag tänkte att därför att jag skulle jobba med en motor i storleksordningen 60-90hk,

förbränningstekniken är ännu inte bestämd, beror lite på hur Ni svarar på frågorna).

 

Projektet kommer att resultera i en modell i fullskala (ej fungerande) som skall ställas

ut på Konstfacks vårutställning i mitten på maj. (Förmodligen allmänna galleriet).

 

1. Vad har Du för båt/motor och hur använder Du motorbåten mestadels? (bada, fiska, vattenskidor m.m)

 

 

2. Hur länge brukar Du köra med båten när Ni åker ut? (ungefär tim)

 

 

 

3. Köpte Du båten och motorn i ett paket eller separat?

 

 

4. Vilka är de tre viktigaste egenskaperna som en bra utombordare skall innehålla/uttrycka? (t ex pålitlig, snål, snabb m.m )

 

 

 

5. Vad kommer Du att tänka på när ordet miljövänlig kommer upp? 

 

 

 

6. Skulle Du kunna tänka dig att välja en miljövänligare utombordare om det erbjöds på marknaden?

 

7. Övriga synpunkter och tips uppskattas.

 

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. 16 fots DC med 70hk Johnsson. Mestadels som transport ut till öar där vi ligger och solar och gottar oss, fiske (trolling), och lite vattensport (tube, wakeboard)

 

2. Sammanlagt ca: 2-3 tim, om man åker långt 30-40 minuter i streck..

 

3. Följde med motor men har köpt en nyare.. så separat?

 

4. Pålitlig, snål och tyst.

 

5. Minimum av utsläpp och tyst för omgivningen...

 

6. Självklart om den erbjöds till rätt pris..

 

7. Många har funderat på varför det inte finns en utombordare som

drivs på diesel.. kanske skulle kunna vara något?

 

Senast ändrad av Daniel_B | 18 mars 2008 | 23:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
1/530 dc 80/Hk   dasgturer,vattenlekar,fiske,trolling 
2/ en hel dag..  :)
3/ By Pkt.
4/ Bensinsnål, kvalite', snabb är ju alltid roligt :) Stort reserdelsortiment.....
5/ *suck....


6/ jaa' men inte avkall på: Kvalite' eller acceleration,bränsle förbrukning, ....osv.
7/ 2-takt for ever......\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Jag rör mig i många båtar oftast 16-30fot med 50-300hp men farsan (i princip BARA jag som kör) har en Century 250raven 79 med Chevy 350 smalblock på 260hp/VP290DP
 
2 allt från 10min till 3timmar men snittar 1,5h
 
3
 
4 Ohyggligt vrid, snabb respons, BRA REGLAGE och instrument, snål
 
5 el...
 
6 Det beror på vad du difenierar som miljövänligare men självklart! dock väldigt beroende på båtens syfte/typ. En pendlingsbåt skulle jag helt klart kunna tänka mig en miljövänligare motor på men när det kommer till nöje så kommer tyvär vridstyrka och respons före dock skulle en kombination vara perfekt!
 
7 Hög verkningsgrad= dyra matrial men lägre förbrukning för samma energomvandling. Är det en förbränningsmotor du skall bygga så skulle jag snegla på t.ex. V-tec samt att överladda på något vis för att därav kunna minska slagvolymen=mindre block=lägre vikt.
Lycka till!
//Johannes 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Bayliner inombordare Penta 260B Penta AQ 280

Nöjesturer inomskärs. Vår flytande sommarstuga.

 

2) Ca en timmes färd i snitt

 

3) Paketpris

 

4) Tyst, slitstark, ekonomisk

 

5) Ligger i tiden, ett utmärkt sätt att få oss svenssons att betala tredubbelt i belopp för nåt som borde vara rimligen billigare för konsument. En mjölk-ko för statskassan?

 

6) Absolut OM den kan konkurrera på ett ekonomiskt sätt för konsument.

 

7) Ett hedersvärt projekt du har. Hoppas det faller bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte att konstfack börjat med motorutveckling. Det var trevligt. Det behövs nya tag i den stillastående motorbranschen. Motorerna ser likadana ut som de gjorde för 100 år sen i princip.
 
Hur hade du tänkt att motorn skulle bli miljövänligare?
 
På mig låter det som motorn ska säljas med miljöframtoning. Falsk marknadsföring kan det bli om det är en vanlig motor. Katalysator kanske? Det ger dock inte mindre CO2 som är det som värmer jorden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. 26 fot 250Hk, transport och bad

2. 30-60 minuter

3. Paket

4. Pålitlig, bra acceleration, tyst

5. Någon miljövänlig motor finns ju inte. Om man nu tänker att den ska vara vänlig mot miljön borde ju mijön befinna sig i ett bättre läge efter användning än före. Miljöneutrala moterer vore trevligt som utnyttjar solenergi el dylikt.

6.Om någon avsevärt mindre miljöovänlig motor skulle finnas så är det självklart intressant. Priset måste också vägas in.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Vad har Du för båt/motor och hur använder Du motorbåten mestadels? (bada, fiska, vattenskidor m.m)

Bella 440R med 40 hk , styrpulpet. Bada, fiska å transport.

 

 

 

2. Hur länge brukar Du köra med båten när Ni åker ut? (ungefär tim)

Allt från 10 minuter till hela dagen.

 

 

3. Köpte Du båten och motorn i ett paket eller separat?

Paket

 

 

4. Vilka är de tre viktigaste egenskaperna som en bra utombordare skall innehålla/uttrycka? (t ex pålitlig, snål, snabb m.m )

Pålitlig, tyst, snål

 

 

5. Vad kommer Du att tänka på när ordet 'miljövänlig' kommer upp? 

Åror

 

 

6. Skulle Du kunna tänka dig att välja en miljövänligare utombordare om det erbjöds på marknaden?

Absolut men inte betala mer än 5 % extra.

 

 

7. Övriga synpunkter och tips uppskattas.

Se till att integrera en riktig startspärr så man inte riskerar å bli av med den antagligen dyrare miljömotorn. Därför som många köper 2-taktare. Den miljövänligare 4-taktaren blir man ju av med. Kolla på bilindustrin å deras imobilizers. Inte någon fånig startspärr från Defa/Nautiloc, de sätter man ju på bara för att reducera självrisken.

 

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta Johan Hedberg men nu måste jag ta ner dig på jorden!
 
Om en motor skall vara bra och miljövänlig skall den vara lättare än dagens, dra mindre soppa, tillverkas med mindre energiåtgång och med mindra material i billig material. Den skall ha få rörliga delar och vara stryktålig och lätt att reparera och driftsäker och lång livslängd. Å mindre utsläpp förståss, det är väl självklart.
 
Kan du tala om för  mig vilka kunskaper behövs för att göra en sådan motor? För du menar väl inte att ni lär er sånt på Konstfack? Hade frågan kommit från en på KTH eller Chalmers hade jag försått det.
 
Att designa motorn, dvs titta på dess yttre eller att vissa bärande delar har snygg utformning i sig, se det gör inte en motor till miljövänlig. Man köper inte motorn för att den ser gullig ut eller har den politiskt korrekta miljöstämpeln. Man köper den för att den skall fungera.  När jag är ute på sjön så skall motorn bara fungera med eller utan strömlinjeformade stipes and stars
 
Får jag föreslå att du satsar din tid och ditt kunnande på något vettigt och torska inte dit på en massa orealistiska miljötjafs bara för att det är läge för det just nu, det är liksom inne
Du slösar faktiskt med mina skattepengar om än lite.
 
Lycka till med ett riktigt projekt.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kalman Vad är det för trams att mästra en student för hans val av utbildning och examensämne. Jag tycker det är ett kul och lovvärt initiativ som Johan tar.
Och Kalman glöm inte att Sigvard Bernadotte - en av de personer som stått för mest inovativt nytänkande för svensk industri - var just industridesigner utbildad på Konstfack.

Lycka till Johan

 

Senast ändrad av Marrexxx | 20 mars 2008 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Wow, Kalman du borde göra mig sällskap här uppe bland molnen. Det är fantastiskt, man ser saker och ting ur ett helt annat perspektiv, man ser liksom längre än ytterdörren.

 

Vidare har Du rätt. Jag blir inte ingenjör i förbränningsteknik på Konstfack.

Men jag ser det dock som en del av min uppgift, att som blivande industridesigner att skapa visioner och inspirera. Det är just det som mitt projekt handlar om, att inspirera.

 

Båtbranschen är ju som bekant något konservativ, det är ditt inlägg ett bländande bevis på!

Det är min förhoppning att ett projekt som detta kommer som en frisk fläkt i branschen och visar på vad som skulle kunna vara möjligt inom en 10 års period, men då krävs också en efterfrågan.

 

Jag kommer tillsammans med sakkunniga i förbränningsteknik (i det här fallet KTH) skapa en gestaltning (design) som jobbar tillsammans med och uttrycker en otroligt funktionell insida.

 

Slutligen vill jag säga tack Kalman! - För att du stödjer min utbildning ekonomiskt och min ansträngning för en hållbar utveckling.

 

Jag vill också understryka att övriga kommentarer och svar på mina frågor verkligen är till hjälp då jag vill veta användarens behov och krav på en ny utombordsmotor.

Fortsätt gärna svara, tack!

 

/Johan H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hålla med Kalman om att innehållet kommer före förpackningen.

Men visst påverkas vi av design, varför finns det annars båtar med teakdäck?

Och det gäller även oss tråkiga ingenjörstyper som inte ser längre än ytterdörren.

Så om man vill att folk verkligen köper en miljövänligare produkt får man nog tänka på design och image också.

 

Nu beskriver ju Johan det som att det är hans projekt och han kommer att ta hjälp av några KTH-are. Om du frågar KTH-arna så kanske de säger tvärt om.

 

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror nog som Johan själv skriver att du ska ta dig en sväng förbi honom! Om ingen börjar aggera så har vi snart ingenting att aggera för!

 

Att någon gör ett seriöst försök till en miljövänligare motor är ingenting som borde svaras med utskällningar och hånflin utan en klapp på axeln och allt stöd man nu kan ge.

 

Dock så ser även jag problematiken. Att lätta en motor kostar MYCKET pengar samt att höjja verkningsgraden är varken lätt eller billigt. Ett förslag är att börja med orden: överladdad DIESEL inpräntat i huvudet. Sådanna motorer finns redan men de är räknade på minna fingrar.

 

För dig som designer bör du jobba med miljövänliga metoder samt lätta matrial t.ex. kolfiber. Var enda kilo gör skillnad, kanske inte mycket men skillnad gör det! Snegla på racingen, där har du halva svaret då vi nu bortser från själva förbrukningen.

//Johannes

 

Senast ändrad av TenZer | 21 mars 2008 | 00:57

 

Senast ändrad av TenZer | 21 mars 2008 | 00:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sluta hacka på Johan Hedberg, om han kan lyckas med något som hundra tusentals konstruktörer inte har gjort så är det väl bara bra\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Utombordaren är en Johnson 6 hk till jollen.


2. Max någon timme varje gång.


3. Nix, motorn köptes på Blocket.


 

4. En jollemotor ska vara lätt och stryktålig (gå att vända uppochner utan efterföljande verkstadsbesök) samt okomplicerad såtillvida att den inte ska kräva en helgs extra vårrustning.  Förbrukningen är ekonomiskt ointressant, eftersom den går så lite.

 

5. I grunden positiv. Inom båtbranschen är det dock lätt att få en känsla av geschäft. Här är man miljövän ifall man har bytt sin 250 hästars 2-taktare mot en lika stor 4-taktare eller har monterat septiktank så man dumpar skiten på öppet vatten istället för i hamnen. Till vårt försvar kan sägas att motorerna går förhållandevis lite jämfört med bilar.
  
6. Ja, om den var miljövänlig på riktigt. Men som allt annat så är det en avvägning mot priset.


 

7. Några här har nämnt diesel i utombordare som en lösning och frågat sig varför det inte finns några. Svaret är att vi lever i en marknadsekonomi och att marknaden hittills inte varit intresserad av att ta fram en sådan. Utombordsmotorer konstrueras framförallt utifrån att säljas på den amerikanska marknaden och där är skepsisen mot diesel utbredd samtidigt som bensinpriset är för lågt för att det ska spela någon roll. Det är ju lite samma sak här i Sverige. Hade bränslepriserna varit högre hade det inte sålts några bensininombordare. Kan kännas lite surt för oss som svär över sommarens bensinnotor, men tyvärr är det sant.

Samtidigt är de intressant att det faktiskt antagligen finns en större utvecklingspotential när det gäller båtar än bilar, även om man då måste vidga perspektivet och inte bara titta isolerat på hur en utombordare kan förbättras. Det är svårt att tänka sig en bil som inte laddas i vägguttaget eller drivs med förbränningsmotor, men när det gäller båtar så är bobara segelbåtar faktiskt en ganska utbredd företeelse. Nu finns också segelbåtar där dieselmotorn är utbytt mot elmotorer som laddas vid segling eller av sol- eller vindkraftverk. När det gäller motorbåtar så behöver en deplacerande båt (typ fiskeskuta, snipa) endast symbolisk motorstyrka jämfört med en planande båt och de är dessutom inte särskilt viktkänsliga. Om man kan nöja sig med att ta sig fram i cykelfart så är batteridrift (eventuellt kompletterad med elverk för längre sträckor) därför redan idag ett realistiskt alternativ, både när det gäller öppna båtar och båtar som är bo- eller övernattningsbara.

 

Senast ändrad av Flipperskeppare | 21 mars 2008 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

 
Ja nu vatt det fart vill jag lova.....
 
Den som först kom på att knyta fast stenen på ett skaft fick fördelar. Den som band fast vassa stenen på ett långt skaft likaså. Sedan prydde man den med vackra utsirningar. Men den som gjorde nästa bättre yxa och spjut var inte den som hade den bästa stenen eller vackraste utsirningen utan den som såg till att det höll och fungerade bättre.
 
Nu skall min allegori inte tas bokstavligt, säger det bara för att lyfta fram poängen. Ingen på konstfack gör en bättre motor, inte du heller Johan. 
Bäst jag talar om att jag gillar Bernadotte men jag tycker inte om den stil han har på sina produkter, för då pratar vi om smak och den är som bekant delad. Gllar inte Stringhyllan heller eller kobra telefonen. De har inte tillfört någon utveckling heller. (Kobran hade fel som berodde just på designen, de kom aldrig över det)
 
Det som har byggt upp landet är tekniken att fixa el, papper, maskiner, kullager, AGA mfl mfl. Idag är de borta och vi har haft en lucka, vilket märks i ekonomin. Vi har försökt hitta andra inkomstlklälor men schabblat bort en del, (skall inte säga varför...) Det är inte designen som säljer telefonen utan att det går att ringa med den och samma med SMS och hela köret.  Designen lägger man på för att vända sig till vissa kundkategorier. Det är en helt annan sak.
 
Kallar ni mitt inlägg för att klanka ner så gör det. Jag måste få säga vad jag tycker. Och du Johan, visst skall du hålla på, jag har räknat med att du blir sur och reagerar inkl en del andra. Men det finns bättre saker du kan göra! Vi lever av realiteter och inte av tyckanden. Jag vill inte sitta i en bil som en konstnär har tillverkat. Jag vill veta att den håller. Samma sak med båtar. Jag köper inte en designad båt för att den typen har varit bra och vunnit kappseglingar. Jag köper en båt som håller. Kallas det reaktionärt/konservativt så är jag det men jag har fötterna på jorden. Det är tryggast. Men jag byter gärna fot om jag ser att något är bättre. Så utvecklingen är jag inte alls mot. Då har ni misstolkat mig. Å drömmar har jag själv. Jag har ju för bövelen utvecklat min egen havrebrännare som nu snurrar för tredje säsongen i rad. Så kom inte och påstå att jag är mot utveckling och framtid. Den dan jag kan köra min motor i båten på en billig Stirlingvarinat som jag eldar med lite kottar och pinnar så gör jag det. (jobbar faktiskt på det..... samt en del annat i den vägen....)
 
Men, det är viktigt, det är funktionen som bestämmer allt och ger ramarna samt den teknologi vi har för tillfället. Det kommer ingen ifrån.
 
Interpellation till Westis . Det är inte att hacka om jag talar om för någon vad jag anser. Tycker du det? Om alla alltid håller med hur blir det då? Om man aldrig får mothugg så utvecklas ingenting. Om det sedan är rätt eller fel är ju en bedömningssak. Svaret är alltid i tittarens öga eller hur? Johan kommer inte att fixa en motor som enligt dig inga andra heller har gjort. Han har ju själv svarat att han har kontakt med KTH. Han skall använda sin ungdomliga entusiasm men han skall ta till sig erfaenheter och kunskaper också annars blir det snett. En motor skall inte utvecklas av Konstfack, det står jag för.
 
 
Det skall bli intressant att se vilka svar jag får på detta nu.
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Askeladden 645 Beetle. Används till dags och helgturer med familjen

 

2. 1-2 timmar enkel resa

 

3. Båten har inombordare och kom i paket. Skulle verkligen vara intressant att arbetet skulle omfatta även inombordare.

 

4. Tyst, snål, snabb

 

5. Alternativa bränslen

 

6. Javisst !

 

7. Det görs för lite med motorerna hos båtarna v.b. miljövänligheten. Fler projekt behövs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

a nu vatt det fart vill jag lova.....

 

Den som först kom på att knyta fast stenen på ett skaft fick fördelar. Den som band fast vassa stenen på ett långt skaft likaså. Sedan prydde man den med vackra utsirningar. Men den som gjorde nästa bättre yxa och spjut var inte den som hade den bästa stenen eller vackraste utsirningen utan den som såg till att det höll och fungerade bättre.

 

NIX. Så här gick det till, någon satt och funderade på om man inte skulle kunde hitta på något bra sätt att slå ihjäl lite större djur för att få mer mat

 

Någon ritade upp en skiss i sanden när dom satt vid lägerelden, (Och där har vi den förste designerna)

 

sen skickade dom iväg en annan snubbe för att han skulle hitta och prova fram en lämplig sten att fästa på en lagom-tjock pinne.(och där har du den förste teknikern) och medan teknikern var ute och gjorde de första praktiska hållfasthetsberäkningar genom att provad pinnar och stenar passade den förste designern på att i hop det med den snyggaste tjejen i grottan och. Och sedan dess är alla tekniker dömda till att vara nördar som hålla på med stenar och pinnar, skruvar och muttrar och ettor och nollor, och dom får aldrig pussa dom sötaste flickorna.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Snipp - snapp - snut- så var sagan slut.

 

 

 

Senast ändrad av Marrexxx | 23 mars 2008 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Vad har Du för båt/motor och hur använder Du motorbåten mestadels? (bada, fiska, vattenskidor m.m)


har haft HT båt med 60 hp. motor   bytt mot en större kabinbåt med inombordare för att den går att göra längre turer med utan att dra så mycket soppa. Så jag svarar utifrån hur jag använde min gamla HT båt.
2. Hur länge brukar Du köra med båten när Ni åker ut? (ungefär tim)

30 min

 

 

3. Köpte Du båten och motorn i ett paket eller separat?

Nix köpte ny motor till gammal ht båt

4. Vilka är de tre viktigaste egenskaperna som en bra utombordare skall innehålla/uttrycka? (t ex pålitlig, snål, snabb m.m )
driftssäker, snål


 

5. Vad kommer Du att tänka på när ordet 'miljövänlig' kommer upp? 
att det är ett ord som ofta används om mindre milö-o-vänlgia alternativ som om de skulle vara bra för miljön. En förbränningsmotor är inte miljövänlig, men den kan vara mer eller mindre miljöskadlig. 

 

6. Skulle Du kunna tänka dig att välja en miljövänligare utombordare om det erbjöds på marknaden?
 

Ja, absolut, men de bör ha samma emisionskrav som bilmototrer .
7. Övriga synpunkter och tips uppskattas.
så väl utom-som inombordare känns som ganska stenåldersmässiga i jämförelse med  bilmotorerna som genomgått en enorm utveckling vad gäller utsläpp och förbrukning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Vad har Du för båt/motor och hur använder Du motorbåten mestadels? (bada, fiska, vattenskidor m.m)



2. Hur länge brukar Du köra med båten när Ni åker ut? (ungefär tim)



3. Köpte Du båten och motorn i ett paket eller separat?



4. Vilka är de tre viktigaste egenskaperna som en bra utombordare skall innehålla/uttrycka? (t ex pålitlig, snål, snabb m.m )

1)Pålitlig
2)snabb



5. Vad kommer Du att tänka på när ordet miljövänlig kommer upp?
 

min gammla tvåtaktare som är allt annat en miljövänlig, skule vilja ha SAAb's etalol turbo i båten på 200h

 

6. Skulle Du kunna tänka dig att välja en miljövänligare utombordare om det erbjöds på marknaden?

Ja

7. Övriga synpunkter och tips uppskattas.

 

Jag skulle vilja ha en liten 50 hästars fyratakts etanol diesel eller en diesel som gick på rapsolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...