Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
boatnisse

Från Sjövattenkylning till havsvattenkylning!

Rekommendera Poster

lite nyfíken på detta =) någon som har typ skisser och sånt att visa hur det ser ut? , går det att tillverka själv alltså att byta om så att motorn kan gå i saltvatten, och är det dyrt att köpa?

intresserad, kanske köper mej en motorbåt med inomb. skulle det då vara sötvatten kylning vill jag veta lite om det är lätt att stoppa i de extra grejorna och sånt, för händig det är jag , 

aja som sagt ni får gärna länka, visa bilder på hur det ser ut, beskriva, vilka delar som det innehåller osv.

 

Tackar för svar även om detta inlägg var lite onödigt...

 

Mvh Wilhelm wille Elofsson

alias: boatnisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Sjövatten till havsvatten? Du menar väll från förskvatten till SÖTvatten eller om det nu var tvärt om.
 
Du vill alltså gå från eller till värmeväxlare?
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nomenklatur:
 
Sötvattenskylning betyder att motorns kylkanaler genomströmmas av glykolblandning som dels skyddar motorn mot korrosion och frysning. Färskvattenkylning eller glykolvattenkylning är samma sak.
 
Sjövattenkylning betyder att motorn kyls direkt av vatten som pumpas upp från sjön och kyler motorn och lämnar båten genom avgasröret oftast.
 
När man har färskvattenkylning kyls detta vatten av sjövatten genom en värmeväxlare och sjövattnet lämnar båten genom avgasröret.
 
Kankse detta kan reda upp begreppen. Ta nya tag med frågan! Den är inte kristallklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe då har jag missuppfatatt dessa ord, jag skall alltså göra den beredd med värmeväxlare så jag kan köra i salt vatten istället för den i vanligt sjö vatten. Alltså den skall göras om för att gå i SALTVATTEN dvs havet.

förstår ni ?

mvh wilhelm elofsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte göra någonting eftersom sjövattenkylning och saltvattenkylning är samma sak.

Men om du vill skydda din motor mot salt=rost som många har så behöver du skaffa en värmeväxlare,den kommer att kyla glykolvattnet med saltvatten så att motorn får rent och fint vatten utan salt.

 

Har du redan en sötvattenkylning=värmeväxlare på den så behöver du heller inte göra någonting eftersom bägge modellerna fungerar i både saltvatten och sötvatten.

 

Kolla på marinorna det brukar finnas färdiga satser att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dock inte att rekomendera konvertering på ett äldre block då gammalt skräp och rostflagor kan fastna i radiatorn och orsaka problem. Så är ditt block av årsmodell äldre så kanske du bör låta det vara eller byts block med allt vad det innebär samt då det första du gör instalera sötvattenkylning. //Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår missuppfattningen då sötvattenkylning som vanligtvis används är en riskabel benämning.
 
De som går i sötvatten har ju redan sötvattenkylning.
 
Jag tycker det vore bättre att kalla det glykolvattenkylning när man har ett system med värmeväxlare. Då blir det mindre risk för missuppfattningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några andra frågor som ändå har samband med ämnet; jag har själv båt med inombordare som har sjövattenkylning. Är det värt att montera färskvatten-/glykolkylning? Om jag fortsätter med sjövattenkylning - är det då läge att spola rent kylkanalerna ett par gånger per säsong? Jag antar att det värsta problemet med sjövattenkylning är korrosion, innebär det att problemet är värre på västkusten jämfört med ostkusten eftersom det är saltare i väst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tvista om det är värt besväret om motorn är av äldre snitt, jag tycker inte det. Är motorn mindre än 10 år, kanske det kan vara värt. Kommer man över konverteringsprylar som pump och växlare kan man ju chansa. Är man en själv, eller känner någon som är, slängd svetsare i rostfritt är en värmeväxlare annars också ganska snabbt ihopslängd.
Klimatet på västkusten (lite salt) är ju mer krävande än på (den söta) framsidan men jag tror inte att du just förbättrar situationen med renspolning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på ursprungsämnet:
kylsystem.jpg
Om det är värt besväret får du avgöra själv

 

Senast ändrad av Peter_K | 20 mars 2008 | 00:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fin skiss man tackar ! , den är värd att spara på datorn för framtida bruk, är det du som gjorde den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ära den som äras bör - den är lånad från Träbåtsakutens tipssida!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej, tja motorn är från 89 och det är en Mercruiser 3.7L 160hk =) så får väl se har bara sett annonsen men inte ringt än så vet inte om det är färdigt eller ej, mkt syftar på att det inte är det eftersom han bor i karlstad som ligger bra nära (vänern eller vättern)? så förmodligen är den inte förberedd, får väl se vad det blir av det... ,båten är en Sea Sprite Daycruiser från 89 någon som vet något om denna ?

post-23377-1394235393,2727_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du inte köpt båten än? Då kanske det är bättre att kolla på en likadan båt med motor som varit sötvattenkyld (radiator) från början då de motorerna mår allmänt bättre och chansen är därför större att det även är bättre skick på den vilket ressulterar i mindre kostnader i framtiden.

//Johannes

 

Senast ändrad av TenZer | 20 mars 2008 | 13:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väldigt enkelt att göra om en sjövattenkyld motor till färskvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men hur går det om man kör med en båt som inte är omgjord med det extra för salt vatten men att köra ändå i saltvatten så saltvattnet går rätt in i motorn

 

funkar det alls eller är det paj efter något år? ,eller funkar det om man är lite mer noga spolar av o rent i kanalerna odentligt  efter varje säsong, och så funkar det ändå? för man har ju utombordarna och där går det ju rätt in eller? , dom kanske är speciellt gjorde ,toppen alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad på båtar som går i sött eller salt vatten. Man räknar med att en båt som går i sött vatten också kan slussa ut eller sjösättas i saltvatten. 
 
Motorerna klarar detta och termostaten på en sjövattenkyld motor öppnar lite tidigare, c:a 60 grader för att saltet kan annars kristallisera i kanalerna om den håller 80 grader som den har i ett slutet glykolsystem (s.k. färskvattenkylning).
 
Det är bara att köra. Det inverkar visserligen på livslängden och gångvärmen/varmvattenberedaren som inte blir så varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej så bör man byta termostaten då till en som öppnar vid 60*grader då? om man nu vill köra i saltvatten... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Gör ingenting.

Din båtmotor är ju redan sjövattenkyld och har då en termostat som öppnar vid 60.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo på min utombordare ja, men nu undrar jag hur det går om man stoppar ner en båt med inombordare som itne har glykolsystemet i sig ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstod frågan och svaret är det samma som innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej dåså man tackar för det... men varför göra om inombordaren borde man inte då göra om utombordaren också isåfall eller? för det är ju båda 2 motorerer... aja tack för infon iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...