Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
rotorp

Litet elverk

Rekommendera Poster

Nja, säg inte det.  Mitt Hondaverk ser ut som en liten röd resväska och tar just ingen plats.  Det räddade mig från frostskador förra året.  Vi låg ute på en ö ganska långt från hemmahamnen och grillade och drack rödtjut.  Helt plötsligt ville inte värmaren.  Då ställde jag elverket på badbryggan och en liten kupévärmare i kabinen, häpp, varmt och skönt även den natten.  Att ladda batterier går snabbt med båtens 25A laddare inkopplad.  Är båten rejält nersmutsad efter en vecka till sjöss?  Då är det bara att köra igång dammsugaren.  Dator, tv m.m. Man riskerar inte att vara utan ström, inte ens en sådan solfattig sommar som i fjol.  Det var inte bara min batteribank som ville ha ström från verket på våran tur i somras. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hmm , säg inte vad då?

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta ska du inte göra, fullständigt livsfarligt. Om du lyfter locket på intaget till landströmmen så ser du tre stift, fas, nolla och jord. Skulle du sätta på elverket så blir det bakspänning på dessa stift. Vad händer om ett barn lyfter på locket och stoppar in fingrarna!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man får givetvis sätta på en stor brytare presis i början för skulle han nu råka koppla in landströmmen med elverket på , så blir det inte bra heller, inte för jag tror att han skulle göra det men det ska inte vara några problem, utan bara fixa en strömbrytare som du slår av när du sätter på elverket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OM jag skall till o köra ett elverk o vill ha 220 överallt i båten så kopplar jag välan in landströmskabeln i elverket.Ja det förutsätter ju att verket klarar av den strömmen fstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får inget vettigt elverk anpassat för båtliv billigare än en solpanel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att du har rätt, speciellt om vi talar om Japanska elverk.  Men en solcell på 60W, regulator och hållare för pushpit är inte gratis det heller.  Och elverket har ju så många fler användningsområden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ok\Laughing\

Jag talar om Honda´ s EU-serie eller vattenkylda elverk som Kohler osv. allt annat håller inte, och det har ju du fått erfara och vet vad de går för\Wink\

Klart att ett elverk har fler användningsområden men alla kanske inte har nytta av just de på sin båt.

Den största anledningen till att skaffa ett elverk tycker jag inte bör vara för att vara rädd för att bli utan ström i batterierna eller ladda dem....det finns det bättre lösningar för.

Allting kostar och ingenting är gratis!

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...