Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
rotorp

Litet elverk

Rekommendera Poster

Hej forumet.

 

Hade tänkt att montera ett litet elverk typ Rustas lilla.. här är en länk till det.

Frågan är vad att tänka på?

Vill ha det i motorbrunnen bredvid vanliga maskin men hur blir det med värme tro? Avgaserna tänkes leda igenom akterspegeln i ett rf rör och ner i vattner men blir det för varmt och för mkt motstånd?

 

Vad tycker ni som har erfarenhet tro?

 

Tacksam för åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är rf rör? . jag tror nog inte det blir för varmt isolera röret med värmetålig isolering ? om du är rädd för  att  det ska bli för varmt sen kan du ju ta ut det i bak, visserligen låter det en aning mer, men det bestämmer du själv, kanske att du monterar det presis ovanför vatten ytan och när du kör så drar vattnet med sig avgaserna även om den är under vattnet ?

 

kan inte mycket om detta men har ganska många idéer \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1 Elverk som säkert fylller sin funktion.....
-Men hur blir de med Ljud nivån???

Oftast små verk bullrar mer ................

-Kanske nåt att tänka på....   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte leda ner avgaserna i vattnet för då kommer med all sannolikhet aggregatet inte att fungera så bra. Motorn är inte byggd för det motståndet som uppstår. Men kör ut dom rakt ut istället.

Påstår Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elverket är ju luftkylt, så frågan är hur det fungerar i ett slutet utrymme som en motorbrunn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en kanske dum fråga för att haka på tråden, hur beräknar man hur många watt man behöver föt att alltid vara påsäkra sidan om batteriet laddas ur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer min åsikt. 
 
Jag har funderat i samma banor. Tror inte på att ha ett tvåtakts-elverk ståendes och dåna i timmar för att ladda batterierna. Har du laddare på 45 A och 150 Ah i batteribank så tar det teoretiskt tre timmar att fylla upp tomma batterier, då är det bättre att ta med något batteri extra och/eller skaffa en solcell.
 
Ska man ha ett sådant så är det för att köra en mikrougn eller liknande. Men då kanske man lika gärna kan fundera på att köra med batterierna via inventer, det är ju oftast väldigt kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för ett snabbt svar. Jag är egentligen av samma åsikt som du tror jag, funderar nog mer på att skaffa solceller. Har du det? Lite osäker på vad jag ska välja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall nog fundera på ett litet 4-takts elverk. Då får du inte så varma avgaser och den orkar blåsa dem genom en extra ljuddämpare, även en liten bit ned i vattnet. De elverk jag använder i båten, ett 700w fyrtakt och ett 2200w fyrtakt, leder jag ibland bort avgaserna från mha ett rostfritt rör. Om man inte belastar verket så blir röret behagligt att värma händerna på vintertid, men vid belastning blir det lite väl varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontinuerlig uteffekt 650W, vad ska Du ha elverket till?

 

Finns det ens någon microvågsugn, som någon här ovan nämnde, som klarar sig på 650W? En normal kaffebryggare drar väl en sisådär 1000-1500W, frågan är om man kan hitta något annat användningsområde än att ha den som batteriladdare. Då är det väl nästan lika ekonomiskt att köra med ordinarie motor en stund, den kan ju gå ganska länge på tomgång för en sexhundring i soppapengar och elverket kräver ju sin beskärda del bränsle den också?

 

Jag har ett elverk monterat i motorrummet ombord som är lite större, 2,2 kW och drivs av en luftkyld fyrtaktsmotor. Värmen den avger är i min båt inga problem, jag använder dock motorrumsfäkten när elverket används och jag har ett ganska stort motorrum. Avgaserna leds ut i fria luften genom skrovet via en standardljuddämpare och utifrån hörs detta nästan ingenting, däremot hör man tydligt inne i båten när elverket går. Detta elverk klarar att driva microvågsugn, kaffebryggare, dammsugare och enklare handverktyg, dock var och en försig, om jag saknar landström, men användningen är ändå relativt sparsam. Frågan är om det inte är bättre att antingen lägga de 600 kronorna på något mer användbart, eller lägga till 1100-1400 kronor och få ett verk med lite mer kräm i!

 

http://www.pricerunner.se/f/345/Goer-det-sjaelv-maskiner?a_search=elverk&sort=3&noidx=1

 

Senast ändrad av Rovarn | 19 mars 2008 | 01:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mulet och inblåst i lä i ytterskären, då är det skönt med ett elverk. Eller om startbatteriet laddat ur under natten. Eller då generatorn pajat utan att varningslampan lyst (hände för ett par år sedan sent på hösten och då var jag glad att ha elverk).
 
Inverter är visserligen smidigt (tänk på att köpa inverter med sinusvåg, annars går vissa grejer sönder) men de suger verkligen ur batterierna. Mikrovågsugn drar ofta 1000w vilket suger ur en liten batteribank kvickt. Sedan jag installerat inverter har jag haft ännu mer nytta av elverket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för alla uppslag.

 

För att precisera mig litegrann så skall elverket endast användas till batteriladdning och nödstarthjälp om batteribankarna töms.

Förbrukningsbanken är på 245 Ah och laddaren endast 20A.

 

Tanken är att kunna ligga ute lite mer i sommar utan att söka upp en gästhamn för att få landström, vi ligger oftast vid lite mer enskilda vikar o så.

Har bra med utrymme i motorbrunnen som är bra isolerad så där skulle verket sitta fint.

Har funderat på detta med solceller men OM batteribanken blir urladdad så tar det ju evigheter med en panel att få lite mos i banken.

Kör man laddaren en stund så får du ju mer kraft på given tid än med en panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så som du vill kunna åka i sommar åker vi varje år (har inte ens landström). Med separat startbatteri och en batteribank för förbrukning (4x75ah tror jag) så har vi blivit strömlösa på förbrukningen en enda gång. Vi har 120 A  generator på motorer så vi laddar väldigt fort via dom. Dock har vi inte mycket prylar som förbrukar el ombod, de är bara värmare och kyl, samt lite belysning. TV, Dator osv får stanna hemma på semestern hos oss. Jag tror du klarar dig bra med extra batteri, solcell är kanon det hade vi på förra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rovarn. Jag har en liten fundering om du har kopplat ihop elverk med ev. landström? På så vis ä det ju enklare att använda befintliga eluttag etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Botved skriver så tror jag lösningen är separat startbatteri och större förbrukningsbank. 0Har du landström vid bryggan så har du alltid fullt när du startar. Eventuellt kompletterat med solpanel för att ytterligare förlänga driftstiden. Själv saknar jag landström på bryggan och är därför väldigt sugen på solpanel, men måste hitta någonstans att sätta den.

 

 

 

Nu har du ju ganska stor batteribank 245 Ah. Det kanske kan vara värt att fundera på om det går att dra ner förbrukningen. Ska du ladda upp den banken med ett Rusta-elverk så krävs det mer än 10 timmars dånande.

 

 

 

Å andra sidan, det är rätt häftigt att ungarna i Kina kan skruva ihop ett elverk som kan säljas för 600 kr. Kanske kan motivera att man köper ett elverk utifrån lite luddiga motiv. Men jag tror inte på att det ska fastinstalleras. Det är inte värt vare sig tid eller pengar i förhållande till nyttan.

 

 

 

 

 

För övrigt gjorde Energimyndigheten ett test av ett antal elverk, bland annat ett så såg ut som en nära släkting till Rusta-elverket. Testet kan nås på 



http://www.swedishenergyagency.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET2007_42w.pdf/$FILE/ET2007_42w.pdf?OpenElement

 

En slutsats de drog var att elverket under en stor del av testperioden inte levererade mer än hälften av angiven effekt. 

 

Senast ändrad av Flipperskeppare | 19 mars 2008 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du endast skall använda elverket för batteriladdning och starthjälp så är min åsikt att ett elverk inte är nödvändigt.

Jag hade samma tankar som du tidigare och valde att montera en solcell på targabågen och en Max Power regulator till denna.

Om man nu mot förmodan skulle få slut på strömmen vilket inte ska kunna hända då jag har batteribankerna start och förbrukning separerade så kan man istället ta med sig denna starthjälp http://www.rusta.se/starthjalp_12v_p30801165.html

 

Fördelarna med solcell är ju att om man inte ligger på landström så laddas batterierna konstant och hålls i bästa skick även sommar som vinter om man så vill, och det gratis!

 

Du får även släpa på en del onödig vikt i aktern med ett elverk installerat i motorrummet.

 

(Det råder även delade meningar om det är så bra att installera ett luftkylt elverk av denna typ i ett motorrum med risk för explosion osv.)

 

Mvh

 

/Persk

post-6674-1394235392,6291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ett separat fast monterat uttag i båten kopplat till elverket, övriga uttag kopplade till landströmmen är helt skiljt från detta. Eftersom jag anser att jag inte kan använda mer än en förbrukare samtidigt på elverket tycker jag det räcker utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man förundras över den låga prisnivån.... motor, generator och elektronik ska ändå dit... jag ser en stor slätt i Kina och mitt på den så står en stor fabrik och spottar ut dessa apparater!? Men skulle jag köpa så skulle jag nog titta på vad de lite dyrare varianterna ger för mervärden? Sedan undrar jag om de billigaste är lämpade för \fast\ installation i en skumpig båt... håller de? För mig så känns det spontant säkrare att ha apparaten i land och inte bland mina huvudmotorer. Man får nog kolla och se över apparaten ofta? Avgaser? Jo, vitsen med att leda ut avgaserna vore väl att slippa en fläkt som gör jobbet? Annars borde den vanliga fläkten räcka då din huvudmotor drar bra mycket mer syre än den här prylen? Och alla är väl inte förberedda för att dra avgaserna vidare? Men som (billigt ) komplement till solpaneler verkar det suveränt! Lycka till och berätta gärna om erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis: Man förundras över den låga prisnivån.... motor, generator och elektronik ska ändå dit... jag ser en stor slätt i Kina och mitt på den så står en stor fabrik och spottar ut dessa apparater!?
 
Det säger kanske en del om tillgången till fungerande elnät i delar av Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det som reserv/tanka upp batbanken. Men det blir varmt! Jag skulle aldrig våga ställa det i motorrummet. Köp en billig 4takt (Jula brukar ha drive på Kiporverk med jämna mellanrum) & ställ på badbryggan när du behöver ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag nu inne på mitt fjärde elverk på kort tid.  Först en liten tvåtaktare för några hundralappar från rusta.  Burr vilket skräp.  Efter en säsong i båten så var det rost överallt.  Dessutom bullrar den rejält och luktar urk.  Sedan bytte jag till en kinesisk fyrtaktare från Kipor på 1000W.  Den höll en dag, sedan pajade förgasaren så det rann bensin överallt.  Bytte mot ett nytt Kipor av samma modell, det höll längre, ett par månader i alla fall, sedan stannade det för gott.  Till sist så blev det ett hondaverk ( EU 20i) på 2000W.  Det går som en klocka men är dyrt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som bär emot vad gäller solpanel är främst tre saker.

 

För det första så är de lite svåra att finna plats för. Uppfinningsrikedom gäller.

För det andra så är de väldigt stöldbegärliga så en rejäl installation behövs.

För det tredje så är de sviiindyra. En panel med relä får  man många elverk för....

 

Förstår ni hur jag menar.

 

Solpanel står skithögt på min önskelista men har fan inte råd just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska använda ett 230V elverk för att driva en batteriladdare för att ladda batterierna... För all del, inget fel i det kanske, men mycket grejer för lite jobb. Mitt förslag, om du är någorlunda händig: Gräsklippar/jordfräsmotor typ Honda/Briggs, ett par remskivor, en rem, en 12V generator. Ger 12V direkt, kan klara att ge ganska hög ström beroende på val av generator och motorstorlek, och kan gå bygga för måttliga pengar om delarna inte nödvändigtvis måste vara nya. Förvisso kanske ingen perfekt lösning eller särskilt snyggt, men fungerar och man behöver inte lita på kinatillverkade grejer av variabel kvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle hellre ha ett Kina tillverkat snyggt elverk i min båt än en skrotkonstruktion bestående av en gammal B&S motor, remskivor och en gammal generator. För den delen så vet väl alla hur lätt det är att dra igång en gammal gräsklippare.

Förstår inte vad det där för fel på ett 600 kronors elverk från Kina. Det mesta kommer ju därifrån numera och jag tror dom flesta här använder maskiner därifrån köpta på Jula, Claes Olsson, Rusta etc. Tror inte dessa är tillverkade på andra ställen än Kina.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men problemet kvarstår. Ett Jula-elverk levererar 230 tveksamma voit och få har så kraftiga laddare i båtarna (50 A) att man kan nyttja detta för laddning på ett effektivt sätt. En idé som kan vara värd att pröva är att helt enkelt byta ut generatorn i elverket till en bilgenerator. Biltema säljer sådana 65 A för 700 kr. Har ingen idé om det är möjligt rent praktiskt. Någon som har ett Rusta-elverk kanske kan kasta en snabb blick och se ifall det verkar möjligt. Ett första steg bör vara att se ifall det går att separera generator och motor utan alltför stor åverkan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Rusta-elverk, använder det vid tillfälliga jobb vid båtbryggan då jag ej har landström. Det finns ju 12 volt 8 ampere laddning inbyggt i det, men att ladda en tom batt-bank med max 8 amp tar ju låång tid, 245/8 = 30 timmar..... och en 20 amp laddare kopplad till 220 sidan tar 20 timmar. Nu behöver man väl kanske inte köra så länge för att kunna starta motorn, så som reserv och tillfälliga behov av 220volt är det kanske ett alternativ...

Däremot är mitt extremt trögstartat, startgas är nödvändigt, helst en dutt bensin i tändstiftshålet också, och första minuten passa det med choke/mera startgas innan det blir varmt....har mekkat isär förgasare, inget fel där och gnista finns.....så vet inte om alla är lika tröga eller dåligt exemplar...

Är nog bättre att satsa några kronor mer på kända fabrikat....

 

Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Honda´ s elverk skall vara klart bäst!

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp.  Efter tre kineser gav jag upp och köpte en japanare istället, och skillnaden är enorm, även prislappen \Wink\.  Men nu ska det säljas om någon är intresserad.  Det behövs inte längre efter båtbytet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns många som monterat panelen på targabågen inkl. mig själv eller andra som monterat den på akterspegeln.

 

Självklart skall de monteras fast ordentligt så att det inte bara är att lyfta av panelen, men det kan knappast vara svårt.

 

Visst kostar de pengar men batterier kostar också om man misshandlar dem och måste byta ofta så blir det dyrt.

Du får inget vettigt elverk anpassat för båtliv billigare än en solpanel.

 

Mvh

 

/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...