gilla 0 Postad 18 Mars , 2008 Hejsan. En fråga som jag undra över. Hur läng håller ett gelbattri? Är dessa lämpliga som starbattrier? Nu var jag ner för att ladda min 4 battrier vara en inte går att ladda alls. Inköpt 2002 kanske dags att byta? har boken ström ombord men gör mig inte klokare. Hoppas att någon elkunning person kan ge mig ett bra råd Snart är det vår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 18 Mars , 2008 vad kan man säga att ett vanligt batteri håller? 4 år? så ditt är nog dags att byta, men vad jag tänker på är det så viktigt att ha gelbatterier ? kan man inte ha vanliga ? , sen så stavas battri batteri hehe bara en liten pik var tvungen o rätta dej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ksson 0 Postad 19 Mars , 2008 Jag har 3 st 120Ah gelbatterier varav ett till starten. Fungerar utmärkt. Vet ej hur länge de håller men tror mig hört dubbelt så länge. Hade idag köppt ett Optima som start eftersom det är minder och lättare men gel som förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Mars , 2008 Det finns ju olika typer av batterier? Ett vanligt bilbatteri har plattorna i en vätska. Det batteriet klarar höga laster under kort tid, tex som startmotor men är inte lika bra om det blir för urladdat, typ 50-60%. Men ett gelbatteri klarar urladdning bättre, har plattorna i en sorts gelé, det är då mer lämpat som förbrukare i en båt. Hur länge håller batterier? Det beror på. Men mest på skötseln.... och de flesta av oss sköter nog inte batteriet så bra. Det ska laddas på visst sätt och ett vätskebatteri ( vanligt bilbatteri ) där måste man kolla vätskenivån hela tiden... för det kan förlora vätska. Men det verkar konstigt att du inte kan ladda ett av dina batterier? Har du kopplat loss dem från båten och laddar en efter en - är det därför du ser vad som händer? Med konstigt menar jag att om ett dåligt batteri var parallellt med övriga förbrukningsbatterier så borde det inte tagit skada. Men är det så och det inte laddar så kan det vara slut. Byt direkt för på sikt kan du ju inte ha ett dåligt batteri som sakta förstör de andra... Ett välskött batteri som kollas, underhålls och används samt laddas rätt - kan mycket väl hålla i 10 år enligt min åsikt! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 20 Mars , 2008 Där jag jobbar byttes batterierna till några av våra eldrivna truckar för några år sedan ut från vätskebatterier till gelbatterier och på dessa märks ingen ökning av livslängden! De batterierna laddas helt efter tillverkarens instruktioner och med tillverkarens egen laddare. Nu används de ju iofs. inte till start, utan bara förbrukning. Enda fördelen för vår del är att risken att det stänker syra vid batteribyte (varje truck har två batterier som skiftas vid laddningsbehov) minimeras med gelbatterierna. Kanske inte jämförbart med industribatterier kontra fritidsbatterier, men syrastänkrisken borde ju försvinna när man hanterar ett gelbatteri batteri i en båt också, det kanske är värt en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 20 Mars , 2008 i permobilar sitter det gelbatterier åxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 20 Mars , 2008 Tänk på att ladda ett gel batteri är inte samma typ av laddnings kurva som ett med syra i! Waecos laddare ställer man om om man har gel batterier. Finns säkeert fler som gör det men så du inte laddar med en vanlig laddare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Mars , 2008 Gelébatterierna borde vara lite känsligare för hantering elektriskt. För hög laddningsström kan bilda gasblåsor i slutet av laddningen speciellt. Mekaniskt är ju gelbatterier att föredra. Om man välter t.ex som med rullstolar, Permobiler eller liknande rinner inte syra ut. Annars verkar det bara dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Mars , 2008 Nån stolle på jobbet köpte ett gelbatteri som ersättningsbatteri till el-pall-lyftaren (han ville ha gasfritt) utan att ha koll på att dom ska laddas annorlunda än andra. Totalhavererat efter 3 månader! Ska man ha tippsäkert väljer man i dagsläget AGM, då kan man ha samma laddare som till vanliga bly-syra-batterier, men läcksäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 20 Mars , 2008 Ganska vanligt är att man har Gel till förbrukare och AGM till start, bogpropp och övriga snabba stora förbrukare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Mars , 2008 Inte så smart tycker jag, blir väl rätt komplicerat att ladda två olika batteriteknologier med så skillda laddkrav. Risken att man kokar söder dom svindyra GEL-batterierna är nog rätt så stor. AGM har mer standard karakteristik. Batteritillverkaren Deka har mycket bra info om GEL och AGM http://www.eastpenn-deka.com/assets/base/0139.pdf Sidan 11 säger att vid en temperatur mellan 21-26 grader är optimal laddspänning för Gel 13.7 Volt (max 14.0). för AGM 14.3 Volt (max 14.6). Om generatorn toppar på 14.4 så överladdar man gel:en och tappar livslängd. Sidan 4: Consistently charging at 0.7 volts above the recommended level reduces life by almost 60%!) En bra jämförelsetabell mellan olika batterityper: http://www.eastpenn-deka.com/assets/base/1081.pdf If you are using an alternator to recharge a true Gel Cell a special regulator must be installed. Källa: http://www.batterystuff.com/tutorial_battery_gel_agm.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 21 Mars , 2008 Man måste sköta batterierna. Speciellt blybatterier. Innan man lägger på presseningen på hösten ska man tvätta dem för att få bort lite syra kondensoch för att undvika krypströmmar. Regelbundning laddning på vintern med en modern laddare förlänger livet på batterierna. En god regel är att om ett batteri är dåligt ska alla bytas. Bytte till AGM batterier för några år sedan och en riktig laddare anpassad till AGM. Kolla wwww.mastervolt.se. Mastervolt har utmärkta batterier, laddare invertrar mm (kolla vad alla prestigevarven plockar in i sina båtar! mastervolt överallt!) Inte alltid så billiga men bra. Min erfarenhet av AGM är bara positiva. Man får ut fler AH ur ett AGM än ett blybatteri oxå. Senast ändrad av CaptainH | 21 mars 2008 | 17:53 Senast ändrad av CaptainH | 21 mars 2008 | 17:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2008 Jag använder batterier från Victron och de verkar mer anpassade att fungera i hop än de batterier i dina exempel, laddningskurvorna är i stort sett identiska på mina batterier Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser