Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
kallle

Lamineringsepoxy från Biltema funka det bra?

Rekommendera Poster

tänkte laga ett hål under båten. såg att biltema hade detta.

1,5 liter kostade 399 kr, lite billigare än båtfirmorna, är det bra kvalite, nån som vet?

Lamineringsepoxy

Lamineringsepoxyn går att använda tillsammans med vävd glasfiber (roving), kolfiberväv och kevlarväv för reparationer av båtar, surfingbrädor, bilar m.m. Lamineringsepoxyn kan även användas som spackel tillsammans med lite mikroglasballonger (25-2130). Levereras med bas och härdare. 

tacksam för svar

post-15918-1394235392,2683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har provat den.

Den verkar OK, tar längre tid att härda.

Rek arbetstemperatur hög 18/ 24 grader.

Har bara använt den för limning och spackel och det fungerar den bra till.

Jag tror att det är samma som Watski.

Köp den lilla satsen för 99kr och prova.

MVH Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

känner mer för epoxy, bättre vidhäfftning är polyester. klart mycket dyrare men kan det nog vara värt. hoppas nån som har lagat så man vet. borde ju funka tycker man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten jämförelse...

Biltema: 399:-/1,5 liter. x 4= 1596 kr (totalt 6 liter)

West System: 1690:-/6 kg.

Prisskillnaden blir ca 100:- om man t.ex. köper en storpack West System (6 kg). Fördelen med West System är att du kan välja långsam eller snabb härdare men framförallt att den härdar vid lägre temperaturer. Jag har arbetat vid temperaturer mellan 10-15 grader med snabb härdare. Funkade bra. Härdar givetvis snabbare vid högre temperaturer.

Sjävklart är det kanske inte aktuellt att köpa storpack utan Biltemas epoxi är säkert ett utmärkt alternativ om man inte behöver så mycket epoxi. Kommer säkert själv att köpa den när min storpack är slut (gjorde större lamineringsarbete för några år sedan). \Smile\ Skall tillägga att jag inte är säker på om 6 liter epoxi motsvarar 6 kg. Rätta mig i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spørsmål om Biltemas laminerings epoxy og epoxyprimer

Jeg har en glasfiber båt som har hatt glasfiber pest ( Osmose), og så har jeg kjøpt lamineringsepoxy hos Biltema som jeg legger på båten.

Har noen kjenskap til om det er solidt nok å bruke lamineringsepoxyen uden glasfiber måtter ? Biltema har ikke meget informasjon, der står at laminerings epoxy kan anvendes sammen med glasfiber måttene, men det står ikke SKAL anvendes, så jeg er usikker på hva som er best å gjøre for å resultatet skal bli sterkt og holdbart nok.

Er det også noen som har kjenskap til om det SKAL pusses mellom epoxy laget og primer? Det står det heller ikke noe om på Biltemas produkt. På andre epoyx produkter, f.eks Hempels High protect, trenger du ikke å pusse med mindre det går mere enn 5 døgn før du legger primer. Jeg lagde et lag med laminerings epoxy uten måtter, og ble veldig overrasket om hvor tynt det ble og hvor lett det var å finpusse det. Det var så lett at det nærmest ble pusset bort med fint sandpapir. Det fikk meg til å undre meg om det SKAL brukes med glasfiber måttene for ellers så blir det for tynt.

Tilslutt, er det noen som har kjenskap til om det skal pusses mellom de ulike lagene av primer? Jeg har også kjøpt epoxyprimer hos biltema, hvor det bare står at den er overmalingstør etter 12 timer. Det må vel bety at man ikke trenger å pusse med sandpapir hvis det ikke går mye mer enn 12 timer til jeg legger neste lag med primer? Hvor mange døgn er maks tid mellom to epoxy primerlag før du må pusse mellom lagene?

Håper at noen har litt kjenskap til diss produktene, for jeg står virkelig aleine på bar-bakke!

Mvh Sigrid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg har fått svar på alle mine spørsmål ved å ringe LKR epoxy in Karlslunde i Danmark. Det kan anbefales, til andre som har lignede problemer som jeg hadde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort en hel del med epoxy. Körde med NM epoxy till ett stort jobb. Det blev dyrt. Sen dess har jag använt Biltemas. Har fungerat alldeles utmärkt och mycket billigare.

Skal man ha större mängder så köper man större förpackningar.

Biltemas 4,5 kg kostar 999 kr räknar man om det till 6 kg så blirt det 1332 kr för 6 kg.

Jämfört med  West System: 169022.gif6 kg. så blir det 358 kr billigare med Biltemas.

Jag tror inte det är någon större skillnad på epoxyn.

Däremot tro att tron på epoxy ärf betydligt överdriven.

De allra flesta reparationer på en plastbåt byggd av polyetsre el.dyl duger polyester mycket väl. Lagar man med epoxy avhänder man sig möjligheten till att reparera en skada med gelcoat.

Visst epoxy fäster bättre på uthärdad polyester än vad polyeter gör. Men vidhäftningen med polyetster är i det allra flesta fall tillräkligt bra. Det som är viktigt är att slipa ur odentligt.

För reparationer under vattenlinjen brukar jag ändå använda epoxy. Inte pga hållfastheten, utan pga att polyester måste härda minst 5 veckor innan man målar äver en plastning med den epoxygrundfärgen jag brukar använda. När jag lagar med epoxy är ju epoxybehandlingen av skadan klar i och med reparationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...